InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

ČSÚ: Epidemie covid-19 zasáhla maloobchod ve třech vlnách

05.11.2021
Trend v maloobchodě se aktuálně vrátil na stejné tempo růstu jako před pandemií. Protiepidemická opatření nejvíce dopadla na prodej oblečení a obuvi. Z omezení maloobchodního prodeje nejvíce těžily nákupy přes internet.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Aktuální čísla ukazují, že se maloobchodní tržby v září 2021 v porovnání se stejným měsícem loňského roku zvýšily o 3,6 %, po vyloučení vlivu kalendářních variací o 3,4 %. Rostly tržby především za nepotravinářské zboží a růst zaznamenaly všechny hlavní sortimentní skupiny. "Nejvyšší tempa růstu si dlouhodobě udržuje prodej prostřednictvím internetu. Jeho obliba vzrostla také díky omezením prodeje v kamenných obchodech v souvislosti s opatřeními proti šíření covid-19," připomíná Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky obchodu, dopravy, služeb, cestovního ruchu a životního prostředí ČSÚ.

Z hlediska dlouhodobého vývoje byl dopad pandemie onemocnění covid-19 na jednotlivá maloobchodní odvětví rozdílný. Ovlivněn nebyl pouze prodej potravin v nespecializovaných prodejnách. Postižen byl naopak prodej nepotravinářského zboží, z čehož nejvíce prodej oděvů, obuvi a kožených výrobků. Snížení tržeb v covidovém období se nevyhnulo ani prodeji pohonných hmot, což souviselo s nižší mobilitou obyvatelstva. "Maloobchod s nepotravinářským zbožím a maloobchodní prodej pohonných hmot byly zasaženy celkem třemi vlnami pandemie, přičemž za zdaleka nejhorší období lze z pohledu propadu tržeb považovat první polovinu roku 2020," upozorňuje Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu. Další pokles nastal na podzim 2020 a v prvních měsících letošního roku.

Vládní opatření proti šíření koronaviru se týkala většiny prodejen nepotravinářského zboží, tedy nábytku, domácích potřeb, sportovních potřeb anebo již zmiňovaných prodejen oděvů a obuvi. Některé prodejny, které musely zůstat zavřené, proto zvolily jiný prodejní kanál a začaly zboží nabízet a prodávat prostřednictvím internetu. "Přestože prodej přes internet roste trvale, v období od března do května 2020 jsme mohli sledovat výrazný meziroční nárůst tržeb. Nejvyšší růst, a to o více než 50 %, jsme u internetových obchodů zaznamenali v dubnu 2020," říká Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ.

V jednotlivých zemích Evropské unie byl vliv koronavirové epidemie na maloobchod rozdílný jak z hlediska doby, kdy se projevil, tak i z hlediska jeho dopadů. Z dostupných dat vyplývá, že nejvíce byl maloobchod v počátku epidemie postižen zejména v jižních státech EU, zatímco severské státy většinou vykázaly za rok 2020 růst.
Zdroj: ČSÚ

Další články z rubriky Ekonomika

Ministerstvo financí: Plnění státního rozpočtu ČR za leden až duben 2024

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci dubna deficitem ve výši 153,1 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 146,7 mld. Kč. Meziroční zlepšení salda o 46,9 mld. Kč bylo taženo ...

Nová služba CzechTrade a MPO pomůže českým firmám získat kvalifikované pracovníky ze třetích zemí

S nedostatkem pracovních sil na trhu práce má českým firmám pomoct nová služba agentury CzechTrade s názvem Podpora ekonomické migraci. Hlavním cílem ...

Česká národní banka snižuje úrokové sazby

Bankovní rada ČNB na svém dnešním jednání snížila dvoutýdenní repo sazbu (2T repo sazbu) o 0,5 procentního bodu na 5,25 %. ...

Předsednictvo Agrární komory ČR příští týden rozhodne o uspořádání protestů 22. května v Praze

České zemědělství si prochází krizí, kterou ještě prohloubily následky silné mrazové vlny v průběhu letošního jara. Přesto ministr zemědělství Marek V ...

Dohoda o volném obchodu mezi EU a Novým Zélandem otevře českým firmám nové příležitosti

Českým firmám se více otevírá trh Nového Zélandu, a to díky Dohodě o volném obchodu mezi Evropskou unií (EU) a Novým Zélandem, která 1. května vstoupi ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »