InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Pražští radní schválili výstavbu metra D v úseku Pankrác - Nové Dvory

08.06.2021
Rada hl. m. Prahy (RHMP) včera 7. 6. na svém jednání schválila další důležitý milník v projektu metra D, a to výstavbu úseku Pankrác - Nové Dvory. Současně pověřila Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) realizací stavby. Na stejný úsek, tj. Pankrác - Nové Dvory, DPP loni v lednu podal žádost o stavební povolení. Materiál, který včera k metru D schválila RHMP, poslouží jako důležitý předpoklad pro získání financování z evropských fondů popřípadě i pro získání úvěru z Evropské investiční banky. O materiálu bude ještě rozhodovat Zastupitelstvo hlavního města Prahy.
Ilustrační snímek | Foto: DPP
Hlavní město Praha chce metro D zprovoznit co nejdříve, proto postupuje od nejnáročnějších a zároveň nejpotřebnějších úseků. Část Pankrác - Nové Dvory, která bude moci po dokončení fungovat samostatně, zahrnuje 5 stanic: Pankrác - Olbrachtova - Nádraží Krč - Nemocnice Krč - Nové Dvory plus přestup na linku C na Pankráci. Na obou koncích bude mít obratové koleje, proto je samostatně životaschopný. Předpokládané celkové náklady na výstavbu a zprovoznění úseku, tj. včetně napájení, trakce, nákupu a poměrné části dopravního systému automatického metra (vlakové soupravy, zabezpečovací zařízení, nástupištní stěny) bude podle rozpočtu odhadovaného na současnou cenovou úroveň a inflaci činit 52 miliard Kč.

Pro včera schválený úsek Pankrác - Nové Dvory se prozatím počítá s kombinací financování z vlastních zdrojů hlavního města Prahy a kombinací úvěrů od Evropském investiční banky a komerčních bank. Město se nicméně chystá o jeho financování ještě jednat se státem. Pro další úseky již ale bude nezbytná účast státu, mimo jiné s ohledem na zákonem přísně stanovené dluhové stropy českých měst. "Je škoda, že se k tak významné infrastrukturní stavbě s celostátním přesahem současná vláda chová macešsky. Až do roku 2004 se stát vždy na financování stavby pražského metra podílel. Prodloužení trasy A v roce 2015 zůstalo poprvé jen na bedrech Prahy s přispěním fondů EU, nicméně tehdejší premiér alespoň přislíbil, že další projekty stát pomůže spolufinancovat. Tento slib ale zůstal nenaplněný. Městský rozpočet není na takové investice stavěný a v zahraničí je běžné, že se na nich podílí státní rozpočty. Doufáme, že po Sněmovních volbách se přístup nové vlády k Praze změní," řekl Pavel Vyhnánek, náměstek primátora pro finance a rozpočet.

Dopravní podnik hl. m. Prahy momentálně soutěží zhotovitele stavby. Aby mohl podepsat smlouvu s budoucí zhotovitelem, musí mít oficiální garanci od hlavního města Prahy na financování veřejné zakázky.

Výstavba celého úseku Pankrác - Nové Dvory by měla trvat zhruba 7,5 roku. Nejdéle se vzhledem ke geologickým poměrům na pankrácké pláni a napojení na linku C bude stavět úsek Pankrác - Olbrachtova. Na jeho zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace DPP loni v lednu vypsal dvě veřejné zakázky.

Stavba druhého úseku Olbrachtova (mimo) - Nové Dvory bude o 1,5 roku kratší, hotova bude už za 6 let. Výstavba zbylých plánovaných úseků, tj. Nové Dvory (mimo) - Depo Písnice včetně vlakového depa potrvá 4 roky, Pankrác - Náměstí Míru pak necelých 6 let. Ambice hlavního města je všechny etapy dokončit zároveň, proto se s některými začne o něco později vzhledem ke kratší době jejich realizace. Proto je aktuálně odsouhlasený úsek Pankrác - Nové Dvory v nejvyšší fázi připravenosti. Zároveň je ale realizace navazujících etap podmíněna dalším jednáním se státem a EU o financování.

V návaznosti na materiál, který včera schválila Rada hl. m. Prahy, připravuje DPP vyhlášení dalších veřejných zakázek. Pro úsek Olbrachtova (mimo) - Nové Dvory by to na přelomu letošního a příštího roku měl být tendr na zhotovitele stavby, a také na dodavatele komplexního monitoringu a pasportizace tak, aby stavbu tohoto úseku mohl DPP zahájit v dubnu 2023. V návaznosti na dokončení v současnosti probíhajících předběžných tržních konzultací s potenciálními dodavateli DPP v průběhu příštího roku plánuje vyhlásit také veřejnou zakázku na kompletní dopravní systém automatického metra pro metro D a případně její rozšíření o automatizaci linky C.

"Metro D patří mezí nejdůležitější infrastrukturní stavby v Praze. Využívat jej budou nejen Pražané, ale také obyvatelé ze satelitních obcí na jih od Prahy. Odlehčí tak nejen příjezdu do Prahy po D1, ale také Strakonické a příjezdům skrz Kunratice, Libuš a následně Krč. Pomůžeme životnímu prostředí, protože přemístíme automobilovou i autobusovou dopravu do metra, která metro v jihozápadní části Prahy v současnosti supluje. A ušetříme tím Pražanům spoustu času při cestě do centra," řekl k tomu Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

"Jsem nesmírně rád, že RHMP včera schválila výstavbu a financování prvního úseku metra D Pankrác - Nové Dvory. Je to jasný signál všem subjektům, že Praha se čtvrtou linkou metra jednoznačně počítá a další z milníků tohoto projektu, který nám nyní například umožní ve spolupráci s městem jednat s bankovními institucemi o konkrétní podobě financování výstavby. Teď nás brzdí už jednom externí faktory. Vydání stavebního povolení v právní moci očekáváme v optimistické variantě letos na konci léta léta, v pesimistické pak na jaře roku 2022 a dále čekáme na rozhodnutí ÚOHS v obou veřejných zakázkách na zhotovitele stavby i monitoringu a pasportizace. My jsme připraveni začít s výstavbou co nejdříve, každé zdržení pak stavbu metra D zbytečně prodražuje," řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Další články z rubriky Regiony

Ve zlínském muzeu zavládla radost z mimořádného úspěchu

Napětí, které panovalo v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně poté, co na konci dubna byla uveřejněna nominace zrekonstruovaného areálu na Ploštině na cenu Gloria Muasealis, vygradovalo v úterý 14. května odpoledne. V Obecním domě v Praze si totiž ...

ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

Přesně 163 palivových souborů umístili energetici do reaktoru odstaveného prvního bloku. Nově je mezi nimi 48 čerstvých palivových souborů, dosud jich ...

Letecká společnost Korean Air oslavila 15 let od zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Soulem

Jedna z nejstarších a nejdůležitějších dálkových linek na Letišti Václava Havla Praha včera oslavila dvacetileté jubileum. Mezi lety 2004 a 2024 využi ...

Lesníci, vědci i zástupci ministerstev, ochrany přírody a obcí se shodli na vyváženém způsobu hospodaření ve Ždánickém lese a Chřibech

Odborný seminář o udržitelném lesnickém managementu ve Ždánickém lese a Chřibech uspořádaly 14. května v Hradci Králové Lesy České republiky pod zášti ...

ČEZ: V Temelíně soutěžili o kuklu a novou svářečku

Zvýšit zájem mladých lidí o svářečské obory. Takový je jeden z motivů unikátní svářečské soutěže pro středoškoláky z celé republiky. V Jaderné elektrá ...

Doporučujeme



Sobota 25.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »