InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Česká armáda rozšiřuje své schopnosti a testuje detekci bezpilotních prostředků

07.06.2021
Moderní bezpilotní systémy hrají v současných podmínkách stále významnější roli. Snadná dostupnost a jednoduchost použití bezpilotních prostředků různých kategorií však přináší zároveň i riziko jejich zneužití. Na tuto skutečnost upozorňují také poznatky z aktuálních ozbrojených konfliktů. Schopnost včasné detekce takové hrozby dává klíčovou převahu a možnost vůči ní efektivně působit. Proto ani Armáda České republiky tuto oblast nepodceňuje a považuje ji za velmi významnou. Koncem dubna proběhlo cvičení CW Trial (Continous Wave), do kterého se zapojilo několik specializovaných jednotek Armády ČR s různými typy bezpilotních prostředků a dva komplety VERA-NG.
Foto: acr.army.cz
V rámci realizace dodávky nového pasivního systému DPET (Deployable Passive ESM Tracker) pro Armádu České republiky je jednou z nově nabývaných schopností detekce prostředků využívajících signálů se spojitou nosnou vlnou (CW - Continuos Wave) využívanou především v oblasti datových komunikací. Tu využívají jak bezpilotní prostředky (UAS - Unmanned Aerial Systems), tak i moderní radiokomunikační zařízení. Spojitá vlna bývá stále častěji doménou i radarových systémů.

"Testování schopností detekce CW prostředků systémem DPET dodávaným firmou ERA a.s., se uskutečnilo koncem letošního dubna v rámci cvičení CW Trial v prostoru Nepolisy a ve Vojenském újezdu Libavá," říká podplukovník Lukáš Macek a dodává, že cílem testování bylo především ověření požadovaných schopností deklarovaných ze strany výrobce.

Z dřívějších měření vyplynulo, že systém VERA-NG spadající do kategorie DPET je schopen detekovat a vést UAS na vzdálenost desítek kilometrů.

Technologie pasivních systémů - jednoznačně perspektivní řešení

V rámci cvičení při týdenním testování v reálném prostředí s využitím bezpilotních prostředků zavedených v české armádě se tato skutečnost potvrdila. Zapojeny byly bezpilotní prostředky kategorie "MICRO" a "MINI" zavedené v AČR, ale i komerční UAS (DJI MAVIC) a zároveň byla testována i schopnost detekce a lokalizace bojištního radiolokátoru SQUIRE a výškoměru vrtulníku MI-171 Š.

"Při samotném testování byly prováděny jak samostatné lety jednotlivých prostředků, tak souběžné létání různých druhů UAS, kdy byla mimo jiné testována schopnost detekce a rozlišení bezpilotních prostředků vedených systémem DPET souběžně. Všechny bezpilotní prostředky byly pasivním systémem detekovány ihned po startu a vedeny po celou dobu letu," konstatuje Macek. "Pro nás bylo zásadní, že technologie pasivních systémů se v rámci testů ukázala jako jednoznačně perspektivní řešení pro detekci a sledování bezpilotních prostředků."

Armáda České republiky tak dodávkou systému DPET rozšíří své schopnosti včasné detekce hrozeb v podobě bezpilotních prostředků. Ve spolupráci s výrobcem budou probíhat i další testy jako součást přípravy na provedení vojskových zkoušek DPET v roce 2022.

Zdroj: Armáda ČR

Další články z rubriky Regiony

U příležitosti 50 let pražského metra pořádá DPP tuto sobotu na Kačerově výroční Den otevřených dveří

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví tuto historickou událost společně s Pražany a cestujícími na několika akcích. Tuto sobotu 4. května 2024 od ...

Lesy České republiky obnovily na Krnovsku druhou vodní nádrž

Dolní hájnický rybník zrekonstruovaly Lesy České republiky za 6,8 milionů korun na Krnovsku v Moravskoslezském kraji. Zadržuje vodu, která zlepšuje mí ...

Pietní akt před budovou Českého rozhlasu připomene výročí Květnového povstání roku 1945

U příležitosti 79. výročí Květnového povstání českého lidu se v neděli 5. května od 12.30 hodin uskuteční před historickou budovou Českého rozhlasu v ...

Pražské letiště symbolicky oslavilo dvacet let v EU speciálním livery Lufthansy

Letiště Václava Havla Praha ve středu u příležitosti výročí dvaceti let od vstupu České republiky do Evropské unie navštívil Airbus A320 německé spole ...

Rekonstrukce úseku mezi Lysou nad Labem a Mělníkem přinese zrušení všech přejezdů

Rekonstrukce více než 30 kilometrů dlouhého úseku mezi Lysou nad Labem a Mělníkem má svého projektanta. Dokumentaci pro společné povolení stavby vypra ...

Doporučujeme



Pátek 3.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »