InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Brexit bez dohody tvrdě zasáhne průmyslové podniky, které s touto variantou nepočítaly

22.12.2020
Brexit bez dohody se stal reálným scénářem vystoupení Spojeného království z Evropské unie. Evropský parlament už totiž letos s největší pravděpodobností nestihne schválit dohodu o uspořádání budoucích vztahů.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
České průmyslové podniky se tak musí přizpůsobit té nejhorší variantě odchodu Velké Británie z EU. "Podniky, které se na brexit poctivě připravily, nepocítí zásadní otřesy. Klíčové bylo zajistit logistiku, tedy snadnou přepravu výrobků, jejich skladování a následnou zákaznickou podporu. Do těžké situace se tedy dostanou hlavně firmy, které se připravit nestihly nebo s touto variantou nepočítaly," říká Josef Sláma, ředitel tuzemské pobočky společnosti Renishaw, která se na variantu odchodu bez dohody připravovala již od brexitového referenda v roce 2016.

Recept na zvládnutí brexitu: realizovat bolestivé změny s předstihem

Podmínkou úspěšné přípravy na brexit je realizovat náročné strukturální změny s předstihem. V případě společnosti Renishaw, která má 79 poboček v 37 zemích a více než 4400 zaměstnanců, to znamenalo provést zejména změny v logistice.

"Kapacitně jsme posílili logistická centra v Irsku a Německu, zvýšili jsme objem skladových zásob v regionu EU a harmonizovali ceník v eurech pro všechny země unie. Některé naše pobočky jsme reorganizovali. Jsme tedy dobře připraveni na jakýkoli scénář brexitu," shrnul Josef Sláma a ujistil zákazníky, že po brexitu nedojde ke zpoždění dodávek ani ke zhoršení obvyklých dodacích lhůt zboží a služeb.

"Beze změn bude možné objednávat zboží i služby v místních pobočkách Renishaw za jednotné ceny platné po celé EU. Zboží bude dodáno buď přímo z lokální pobočky Renishaw, nebo ze skladů v rámci EU," ujišťuje Josef Sláma.

Tvrdý brexit urychlí konsolidaci tuzemského průmyslu

Brexit bez dohody podle Josefa Slámy ještě více urychlí konsolidaci trhu. Prosperovat budou pouze firmy s jasnou vizí a pravidelnými investicemi do výzkumu a vývoje: "Automobilový průmysl se zásadně proměňuje s nástupem elektromobility, pravděpodobný tvrdý brexit a pokračující pandemie covid-19 tyto změny podstatně urychlují. Potřebné strukturální změny se ale v Česku nedějí, a pokud ano, tak jen velmi pomalu. Vidíme to z prodejů měřicích technologií, které jsou pro elektroautomobilismus nezbytné," říká Josef Sláma, ředitel tuzemské pobočky společnosti Renishaw.

Na trhu mají podle Josefa Slámy šanci pouze firmy, které jsou flexibilní, s jasnou vizí a schopností vyvíjet nové produkty. Současné strojírenství orientované na výrobu součástek pro spalovací motory nemůže v budoucnu prosperovat. Inovační cykly spalovacích motorů jsou zhruba sedmileté.

"Již nyní jsou zřejmí vítězové a poražení, řada firem si to akorát nechce přiznat. Elektromobilita je totiž ve své evoluci mnohem rychlejší a to bude mít obrovský dopad na výrobní základnu. Významně vzrostou nároky na flexibilitu výrobních strojů a výrobních postupů," vysvětluje Josef Sláma.

Firmy, které se trendu nepřizpůsobí, do několika let skončí nebo upadnou do bezvýznamnosti. "Nemusí se nám to líbit, nemusíme s trendem souhlasit, ale jde o momentálně nezvratný posun, který ovlivní strukturu tuzemského strojírenství," varuje Josef Sláma.

Investice do vývoje je třeba zvýšit na 10 % z celkového obratu

Z dlouhodobé analýzy společnosti Renishaw vyplývá, že receptem na překonání krizových momentů jsou investice do vývoje a inovací. Společnost do inovací, tedy výzkumu a vývoje, investuje dlouhodobě 14-16 % z obratu firmy, což je přibližně šestinásobek průměru většiny průmyslových odvětví. Jen za loňský rok tyto investice společnosti Renishaw představovaly 2,4 miliardy korun (82,4 milionu GBP).

Letošní hospodářské výsledky firmy Renishaw ukázaly, že tato strategie je správná a že ji lze doporučit i dalším firmám v oboru. Finanční výsledky vykazují relativně malý pokles, a to navzdory bezprecedentnímu propadu globálního průmyslu z důvodu pandemie covid-19.

Osvědčila se také strategie předvídat budoucí trendy a potřebné změny realizovat ještě v období růstu. "Byli jsme postaveni před nutnost razantních změn, které stále probíhají. Patřily mezi ně i přípravy na všechny varianty brexitu. Vedle rozvoje portfolia produktů pro elektromobilitu další investice směřují do změny pracovních postupů a rozvoje dovedností souvisejících s negativními dopady pandemie covid-19. Zejména se jedná o spolupráci a komunikaci prostřednictvím digitálních platforem," shrnuje strategii Josef Sláma.



Autor: Jan Hlaváč

Další články z rubriky Ekonomika

Ministerstvo financí: Plnění státního rozpočtu ČR za leden až duben 2024

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci dubna deficitem ve výši 153,1 mld. Kč. Po očištění o příjmy a výdaje na projekty z Evropské unie a finančních mechanismů činil schodek 146,7 mld. Kč. Meziroční zlepšení salda o 46,9 mld. Kč bylo taženo ...

Nová služba CzechTrade a MPO pomůže českým firmám získat kvalifikované pracovníky ze třetích zemí

S nedostatkem pracovních sil na trhu práce má českým firmám pomoct nová služba agentury CzechTrade s názvem Podpora ekonomické migraci. Hlavním cílem ...

Česká národní banka snižuje úrokové sazby

Bankovní rada ČNB na svém dnešním jednání snížila dvoutýdenní repo sazbu (2T repo sazbu) o 0,5 procentního bodu na 5,25 %. ...

Předsednictvo Agrární komory ČR příští týden rozhodne o uspořádání protestů 22. května v Praze

České zemědělství si prochází krizí, kterou ještě prohloubily následky silné mrazové vlny v průběhu letošního jara. Přesto ministr zemědělství Marek V ...

Dohoda o volném obchodu mezi EU a Novým Zélandem otevře českým firmám nové příležitosti

Českým firmám se více otevírá trh Nového Zélandu, a to díky Dohodě o volném obchodu mezi Evropskou unií (EU) a Novým Zélandem, která 1. května vstoupi ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »