InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

V Ejpovickém tunelu na Plzeňsku otestovali železničáři rychlost 200 km/h

15.10.2020
V Ejpovickém tunelu mezi Plzní a Rokycany se uskutečnila série zkušebních jízd rychlostí 200 km/h. Jejich hlavním účelem bylo získat praktické poznatky o chování trakční soustavy v dlouhém jednokolejném tunelu při této rychlosti. Zkušebním jízdám předcházela měření diagnostickými prostředky Správy železnic a provedená Technicko-bezpečnostní zkouška, která potvrdila způsobilost příslušného traťového úseku k jízdám dvousetkilometrovou rychlostí.
Tunel Ejpovice | Foto: spravazeleznic.cz
Ejpovický tunel byl budován pomocí razicího štítu o menším průměru, v jeho tubusech je vybudována pevná jízdní dráha. V takovém prostředí, kdy souprava představuje "píst", se chová trakční vedení jinak než ve dvoukolejném tunelu nebo na širé trati. Vzhledem k tomu, že metoda stavby Ejpovického tunelu se ukázala jako vysoce efektivní, předpokládá se její použití při projektování a stavbě nových železničních tunelů. Vlastní zkušební jízdy byly realizovány speciální měřicí soupravou ÖBB tvořenou dvěma hnacími vozidly řady 1116 Taurus, vybavenými měřicím sběračem, mezi nimiž byl umístěn vůz pro diagnostiku trakčního vedení.

"Měřící souprava dosáhla rychlosti 200 km/h při čtyřech jízdách, přesně tak, jak bylo naplánováno. Diagnostické údaje získané při testovacích jízdách budeme dále analyzovat a používat k optimálnímu návrhu konstrukcí trakčního vedení při zavádění vyšších rychlostí na tratích Správy železnic," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Aktuálně je v přípravě 207 kilometrů různých traťových úseků, na kterých by se v budoucnu mohlo jezdit rychlostí až 200 km/h.

Patří k ním především 15,5 kilometru dlouhý úsek mezi Chocní a Uherskem, kde by mělo být možné jezdit rychlostí 200 km/h od poloviny roku 2025. Dále jde o 17 kilometrů trati mezi Sudoměřicemi u Tábora a Voticemi (od počátku roku 2026) či osm kilometrů trati mezi Soběslaví a Doubím (opět od počátku roku 2026).

Na rychlost 200 km/h se pak projektuje část nové trati mezi Plzní a Domažlice, stejnou rychlost budou dosahovat vlaky na novostavbě mezi Brnem a Přerovem či mezi Nemanicemi a Ševětínem. Správa železnic rovněž připravuje úpravy na potřebné zvýšení rychlosti na trati Břeclav - Šakvice, kde se letos uskutečnily zkušební jízdy.

Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Regiony

Horská služba Beskydy narazila soudek piva z vlastního ležáckého tanku

Nošovice - Ležácký tank Horské služby Beskydy vydal svůj chmelový poklad. Výroční ocenění Radegastův Strážce Hořkosti za rok 2023 již Horská služba Beskydy obdržela. Nyní si slavnostně převzala ve speciálním dřevěném soudku symbolickou várku piva ...

Festival Maker Faire Prague letos ohromí malé i velké vynálezce a inovátory obrovskými instalacemi

PRAHA - Festival kreativity Maker Faire chystá v Praze program pro fanoušky vynálezů a novodobého kutilství. Hlavním cílem je ukázat všem, že můžou tv ...

Počerady dostaly další výjimku na toxickou rtuť. Nevládní organizace a místní spolky se odvolají

Úředníci Ústeckého kraje rozhodli o prodloužení rozsáhlé výjimky z limitu na ochranu zdraví lidí před vypouštěním rtuti z uhelné elektrárny Počerady z ...

Magistrát města Brna a Česká pošta otevřeli první třípřepážkovou poštu Partner

V pondělí 6. května byla v Brně v Orlí ulici slavnostně otevřena první třípřepážková pošta Partner v České republice. Provozovat ji bude Magistrát měs ...

Letiště Praha podepsalo smlouvu na projekční práce pro rozšíření terminálových kapacit

Letiště Praha podepsalo smlouvu, která přibližuje realizační plány dalšího rozvoje. Dokument se týká zejména projekčních příprav se záměrem rozšíření ...

Doporučujeme



Pondělí 6.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »