InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Němečtí experti prezentovali varianty tunelového řešení na trati Praha - Kladno

01.09.2020
PRAHA - Závěry posudků na nejvhodnější variantu trasy pod pražskými Střešovicemi v rámci projektu modernizace trati Praha - Kladno představil včera profesor Markus Thewes z Ruhrské univerzity v Bochumi. Podle jeho expertního týmu vychází jako nejvýhodnější tzv. varianta Jih, která má vést tunelem pod Ústřední vojenskou nemocnicí a kostelem svatého Norberta. K tomuto trasování se kloní i Česká geologická služba, která pro Správu železnic připravuje 3D model daného území.
Ilustrační snímek | Foto: Správa železnic
"Univerzita v Bochumi je mezinárodní odbornou autoritou, proto jsme ji oslovili s požadavkem na vytvoření vlastního posudku. Expertní tým vedl profesor Thewes, který je ředitelem Ústavu pro stavební techniku, tunelování a správu staveb bochumské univerzity. Tento uznávaný odborník se již podílel na výstavbě sedmi desítek podzemních staveb po celém světě," uvedl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Tým německých odborníků zkoumal čtyři varianty. Kromě tří tunelových tras také vedení trati v současné stopě s částečným nebo úplným zahloubením. "Podle závěrů expertního týmu vychází jako nejvýhodnější tzv. varianta Jih následovaná variantou Střed. O trase tunelu rozhodneme na přelomu září a října," doplnil Jiří Svoboda.

Jižní trasování vede tunelem pod Ústřední vojenskou nemocnicí a kostelem sv. Norberta. Podle výsledků studie výstavba ani provoz tunelu tyto stavby ani žádné jiné na trase neohrozí a vliv vibrací při ražbě tunelu zanedbatelný. V oblastech, kde bude blíže povrchu, se nachází měkká zemina, která vibrace pohlcuje. Části, které povedou skalním masivem, jsou zase dostatečně hluboko, takže vibrace se k povrchu nedostanou.

Expertní tým posuzoval rizika výstavby jednotlivých variant při použití dvou hlavních technologických postupů. Zkoumal dopady metody NRTM (Nová rakouská tunelovací metoda), při které se nerazí tunel v celém objemu najednou, ale po částech. Potom zkoumal metodu ražby za pomoci plnoprofilových razicích strojů (TBM - Tunnel Boring Machine). U varianty zahloubení stávající trati se zabýval metodou Cut & Cover, která spočívá ve vyhloubení stavební jámy, postavení tunelu a jeho opětovném zasypání zeminou.


Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Regiony

Mezi Budislaví a Prosečí začíná oprava silnice

Klimatické podmínky i nadměrná doprava se v regionu výrazně podepsaly na stavu komunikací. Po skončení zimní údržby je to vidět například na úseku silnice II/359 mezi Budislaví a Prosečí. S ohledem na další plánované investice se proto v pondělí 29. ...

V Ústeckém kraji začne koncem května příjem žádostí o dotace pro podnikatele

Dubnové Zastupitelstvo Ústeckého kraje i letos schválilo dotační program pro začínající podnikatele. Příjem žádostí o dotace bude zahájen 27. května a ...

ČHMÚ vydalo ve Středočeském kraji výstrahu před nebezpečím vzniku požárů

Český hydrometeorologický ústav vydal dne 29. 4. 2024 výstrahu č. 000151 před nebezpečím vzniku požárů na území Středočeského kraje, platnou od 30. 4. ...

Revizoři DPMB budou vybaveni kamerami. Zjednoduší to vyřizování stížností

Revizoři Dopravního podniku města Brna (DPMB) budou mít od začátku května ve výbavě kamerový monitorovací systém. Zaznamená průběh jejich pracovní čin ...

V Hradci Králové odstartoval Czechia Travel Trade Day 2024

Do Královehradeckého kraje loni přijelo nejvíce turistů za posledních 11 let. Celkem jich tento region navštívilo více než 1,5 milionu, z toho 80 % tv ...

Doporučujeme



Úterý 30.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »