InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

V kancelářských budovách putuje polovina provozních nákladů na služby jako technická správa, ostraha, úklid a opravy

03.02.2020
V hospodaření firem tvoří náklady na provoz nemovitostí výrazný díl z celkových nákladů, takže mají podstatný dopad na firemní hospodaření. V kancelářských budovách téměř polovina z provozních nákladů pokrývá energie a vodu, zbytek pak připadne na služby jako technická správa, ostraha, úklid, ale i opravy. Firmy se tedy logicky snaží tyto náklady stlačit co nejníže, ale výběr pouze na základě ceny je dvojsečná zbraň.
Foto: aspen.pr
Tlak na cenu dlouhodobě úspory nepřináší
Šetřit na těchto službách se stalo jedním z trendů zejména s nástupem outsourcingu. Firmy začaly činnosti jako správu budov, zajištění úklidu, ostrahy, a vůbec řešení technické správy budov včetně údržby technologií, sítí a bezpečnostních zařízení, zadávat externím společnostem. Při výběru dodavatele se ale často jediným kritériem stávala příznivá cena. Příslušný manažer vykázal výraznou okamžitou úsporu, která nezasahovala interní zaměstnance firmy, často ale nedocenil problém, který v dlouhodobém horizontu vznikne. Došlo tak k zbytečné devastaci různých zařízení, ztrátám záruk a k absenci preventivních úkonů, jako je například pravidelná kontrola výtahů, vzduchotechniky, bezpečnostních prvků v budovách.

"V oblasti správy budov, zajištění úklidových služeb a ostrahy objektu by firmy měly vybírat svého dodavatele velmi pečlivě. Volí si partnera, jehož zaměstnanci se pohybují v interních prostorách zadavatele, zajišťují revizní a kontrolní činnosti, starají se o havarijní systémy," říká Radek Škrabal ze společnosti SSI Group. "Oblast facility managementu se ale od prosté správy budov posunula mnohem dále - my například dokážeme svým klientům poradit už ve fázi projekčních příprav firemního sídla se správnou volbou technologií a materiálů tak, aby byl provoz budovy ekonomický a lidé se v ní cítili dobře. Zároveň umíme některé činnosti automatizovat tak, abychom nabídli kvalitní služby i v době, kdy firmy marně hledají zaměstnance pro zajištění podpůrných činností."

V ostraze a úklidu chybějí lidé
Nedostatek zaměstnanců pociťují firmy v České republice téměř ve všech oborech, ani zabezpečení úklidu, ostrahy a správy budov není výjimkou. Podle údajů pracovního portálu Profesia.cz počet nabídek v těchto profesích stále stoupá, v prvním pololetí letošního roku byl například počet inzerovaných míst pro uklízečky dvojnásobný v porovnání s prvním pololetím roku 2018. Klesl ale počet reakcí, zde je nejvýraznější rozdíl u pracovníků ostrahy: zatímco v prvním pololetí roku 2017 přišlo na nabídku v průměru více než 26 reakcí, v současné době jsou to 3. Nejvíce volných míst pro uklízečky, údržbáře i pracovníky ostrahy je aktuálně v Praze, Středočeském a Jihomoravském kraji.

Mzdy v těchto oborech v příštím roce porostou
Podle analýz Hospodářské komory porostou v příštím roce rychleji mzdy zaměstnanců s nižší kvalifikací, což souvisí i s uvažovaným zvyšováním minimální mzdy. Výrazně porostou výplaty dělníkům, řidičům, také ve službách, ubytování, stravování, ochraně a ostraze, a to bez ohledu na kvalifikaci.

Podle portálu Platy.cz je aktuálně celková průměrná mzda uklízečky 15 490 Kč, pracovníka ostrahy 20 260 Kč a údržbáře 27 590 Kč. U pracovníků ostrahy pozorujeme velké mzdové rozdíly v jednotlivých regionech - zatímco v Olomouckém kraji si mohou vydělat více než 24,5 tisíce Kč měsíčně, v Jihomoravském je to jen necelých 15 900 Kč. Mzdy uklízeček jsou poměrně vyrovnané, v jednotlivých krajích se pohybují mezi 15 a 16 tisíci korun, výjimkou je Praha s více než 19 500 Kč. Údržbáři berou nejméně v Jihočeském a Ústeckém kraji, a to necelých 21 000 Kč, nejvíce pak v Libereckém a Královehradeckém kraji, kde se jejich průměrná celková mzda přehoupla přes 33 000 Kč.

Autor: Šárka Lachoutová

Další články z rubriky Ekonomika

Obce a podnikatelé doporučují místo vracení PET lahví v obchodech dále rozvíjet funkční síť žlutých popelnic

Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli vracet tyto lahve pohodlněji, ekologičtěji a hygieničtěji. Na rozdíl od aktuálního návrhu Ministerstva životního prostředí by se také ...

MPO: Firmy a výzkumné a klastrové organizace mohou žádat o dotace na podporu inovačních aktivit

Agentura pro podnikání a inovace (API), zprostředkující subjekt Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK), včera zah ...

MPO: Více elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Jejich rozvoj usnadní akcelerační zóny

Povolení výstavby větrných farem, solárních parků včetně souvisejících akumulačních stanic bude snazší a rychlejší. Vláda schválila usnesení, které Mi ...

Finanční správa začala poplatníkům zasílat údaje k zaplacení daně z nemovitých věcí

Finanční správa začala poplatníky vyrozumívat o nové výši daně z nemovitých věcí. Zhruba milion držitelů datových schránek obdrží údaje k zaplacení da ...

SP ČR: Nařízení o ekodesignu - obava či přínos pro firmy?

Udělat z udržitelnosti pomyslnou normu a napomoci k vytvoření evropského trhu s udržitelnými produkty. To je cílem Nařízení o ekodesignu (ESPR), jehož ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »