InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Obliba nákupů přes internet nepřetržitě roste

21.10.2019
Tržby internetových a zásilkových obchodů rostou od roku 2000 a neovlivnila je ani hospodářská krize. Tempo růstu internetového prodeje v posledních letech navíc zrychluje. Vyplývá to z výsledků šetření Českého statistického úřadu.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
V roce 2018 mělo v České republice 81 % domácností přístup k internetu, což je o 14 procentních bodů více než v roce 2013. Především s rozšířením chytrých telefonů se stalo internetové připojení v mobilní síti jednou ze základních služeb mobilních operátorů. To se projevilo také ve větší oblíbenosti nákupů prostřednictvím internetu.

"Internetovým prodejcům rostou počty zákazníků a s tím také tržby. V roce 2017 se v internetových obchodech prodalo zboží v hodnotě zhruba 85 mld. Kč, což představovalo 7,8 % celkových maloobchodních tržeb," říká Marie Boušková, ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ. Byl to téměř dvojnásobný podíl než v roce 2013, kdy se šetření o využití internetu v maloobchodě provádělo naposledy.

Největší objem tržeb za zboží prodané prostřednictvím internetu byl v roce 2018 za počítače a telefony, následovaný elektrospotřebiči a elektronikou. Jejich podíl na tržbách však ve srovnání s rokem 2013 nebyl tak výrazný. "Zatímco v roce 2013 představovaly počítače a elektronika dohromady takřka 60 %, v roce 2018 tvořily pouze 40 % celkových tržeb uskutečněných prodejem přes internet. Třetí místo připadá na kosmetiku, která tvořila přes 10 % tržeb z internetu," upozorňuje Jana Gotvaldová, vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a informačních činností ČSÚ.

V maloobchodě prostřednictvím internetu nebo zásilkové služby podnikalo v roce 2017 na 3,9 tis. aktivních podniků a pracovalo v nich přes 13,5 tis. osob. Proti roku 2013 se počet aktivních podnikatelských subjektů v tomto odvětví zvýšil o téměř 1 tisíc a počet zaměstnaných osob se zdvojnásobil. Téměř 38 % podniků využívalo k obchodování více forem prodeje svého zboží. Nejčastěji se jednalo o kombinaci kamenné prodejny a prodeje přes internet. "Nejmenší zastoupení podniků prodávajících přes internet je v oblasti prodeje potravinářského zboží, ale právě v tomto sortimentu došlo v posledních letech k výraznému růstu podílu tržeb z internetového prodeje," říká Marek Rojíček, předseda Českého statistického úřadu.
Autor: ČSÚ

Další články z rubriky Ekonomika

MPO: Více elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Jejich rozvoj usnadní akcelerační zóny

Povolení výstavby větrných farem, solárních parků včetně souvisejících akumulačních stanic bude snazší a rychlejší. Vláda schválila usnesení, které Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo spolu s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem ...

Finanční správa začala poplatníkům zasílat údaje k zaplacení daně z nemovitých věcí

Finanční správa začala poplatníky vyrozumívat o nové výši daně z nemovitých věcí. Zhruba milion držitelů datových schránek obdrží údaje k zaplacení da ...

SP ČR: Nařízení o ekodesignu - obava či přínos pro firmy?

Udělat z udržitelnosti pomyslnou normu a napomoci k vytvoření evropského trhu s udržitelnými produkty. To je cílem Nařízení o ekodesignu (ESPR), jehož ...

Ministerstvo průmyslu a obchodu posílí inovační výkonnost firem, v nové výzvě je připravena miliarda korun

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cíle ...

Obliba elektronických dražeb roste, za 5 let vynesly státu 446 milionů

Aplikaci elektronických dražeb (APED) si od spuštění projektu v roce 2019 vyzkoušelo už 5 047 zájemců. Celkem za tu dobu proběhlo 2 410 elektronických ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »