InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Skupina České dráhy loni vydělala 1,2 miliardy korun

29.04.2019
Podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) skončilo hospodaření Skupiny České dráhy v roce 2018 ziskem ve výši téměř 1,2 miliardy korun. Jde přitom o meziroční zlepšení o více než 200 milionů. Výsledek v černých číslech vykázaly všechny společnosti Skupiny, a to včetně mateřských Českých drah, a.s., jejichž hlavním byznysem je osobní železniční doprava. Ta generuje 56 % celkových tržeb Skupiny.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
Rok 2018 byl pro národního dopravce mimořádně úspěšný. Firma vypravila přes 2,58 milionu vlaků osobní přepravy a využilo je nejvíce zákazníků za posledních deset let. Celkem to bylo 179,2 milionu cestujících, což představuje meziroční nárůst o 4,5 milionu. To se pozitivně odrazilo i na výnosech segmentu osobní dopravy, které dosáhly 23,5 miliardy korun, tedy o 1,4 miliardy více než v předchozím roce.

"Dlouhodobý růstový trend podporují zejména investice do vozidel a zlepšování služeb. V loňském roce došlo například ke kompletnímu redesignu Pendolin, na Plzeňsku jsme nasadili devět nových souprav RegioPanter a v rychlících mezi Prahou a Děčínem jsme část vozů nahradili modernějšími, klimatizovanými vagony. Zároveň jsme podepsali smlouvu na dodávku padesáti nejmodernějších vozů pro dálkovou dopravu a letos také smlouvy na výrobu 31 elektrických jednotek a 5 netrakčních patrových jednotek pro regionální dopravu," vyjmenovává kroky Českých drah ke zlepšování kvality přepravních služeb jejich generální ředitel a předseda představenstva Miroslav Kupec. "V příštích pěti letech chceme investovat do vozidel zhruba 40 miliard korun, což odpovídá požadavkům objednatelů, se kterými uzavíráme nové smlouvy. Již teď mohu potvrdit, že v roce 2020 a v letech následujících bychom měli zajišťovat více než 95 % celkového rozsahu dopravních výkonů roku 2019," doplňuje Miroslav Kupec.

Mateřská společnost ČD, a.s., loni skončila hospodaření s mírným ziskem, samotný segment osobní dopravy nicméně vykázal ztrátu 230 milionů korun. Hlavní důvody, proč se zatím nedaří dostat přepravu cestujících do černých čísel, jsou nedofinancovaná regionální doprava v některých krajích, rostoucí výdaje za elektřinu a naftu, ale také velké množství výluk, kde musí České dráhy zajistit náhradní autobusy. "Ceny za autobusy strmě rostou, a i když nám větší část SŽDC kompenzuje, loni nám 144 milionů spadlo jako náklad do hospodaření osobní dopravy," vysvětluje člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro ekonomiku a pro obchod Radek Dvořák a dodává: "V roce 2019 bude tento trend dál pokračovat a k tomu očekáváme růst cen elektřiny a nafty meziročně o zhruba 540 milionů korun."

Segment nákladní dopravy vykázal loni zisk 663 milionů korun. V hrubých tunokilometrech vzrostl dceřiné společnosti ČD Cargo, a.s., podíl na tuzemském dopravním trhu o 1,75 %. Skupina ČD Cargo přepravila 68,4 milionů tun zboží, což je ve srovnání s předešlým rokem o téměř 2,3 milionu tun více. S výjimkou černého uhlí a koksu zaznamenaly nárůst všechny komodity, nejvíce pak hnědé uhlí, dřevo a papírenské výrobky. Tržby z nákladní přepravy dosáhly v roce 2018 hodnoty 11,869 mld. Kč, což je o 636 mil. Kč více, než v roce 2017. Další rozvoj segmentu nákladní dopravy, včetně pokračování úspěšné expanze na zahraniční trhy, je podmíněn investicemi do vozidlového parku. Společnost disponuje 12 novými lokomotivami Vectron a 10 lokomotiv TRAXX je aktuálně ve výrobě. Souběžně s tím pokračuje modernizace flotily nákladních vozů.

Skupina České dráhy je dlouhodobě zisková. "Naším cílem je tento stav udržet a náš hlavní byznys, kterým je osobní a nákladní železniční doprava, dál rozvíjet. Navzdory neustálému růstu nákladů, zejména trakční energie, úhrad za náhradní autobusovou dopravu nebo osobních nákladů, což souvisí s celkovou konjunkturou na trhu práce a s růstem mzdové úrovně ve většině profesí, chceme v černých číslech udržet i mateřské České dráhy. S tím počítá také podnikatelský plán na rok 2019," uzavírá Radek Dvořák.

Další články z rubriky Ekonomika

Obce a podnikatelé doporučují místo vracení PET lahví v obchodech dále rozvíjet funkční síť žlutých popelnic

Pokud by se povedlo zavést v Česku moderní zálohovací systém na PET lahve s využitím QR kódu, občané by mohli vracet tyto lahve pohodlněji, ekologičtěji a hygieničtěji. Na rozdíl od aktuálního návrhu Ministerstva životního prostředí by se také ...

MPO: Firmy a výzkumné a klastrové organizace mohou žádat o dotace na podporu inovačních aktivit

Agentura pro podnikání a inovace (API), zprostředkující subjekt Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK), včera zah ...

MPO: Více elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Jejich rozvoj usnadní akcelerační zóny

Povolení výstavby větrných farem, solárních parků včetně souvisejících akumulačních stanic bude snazší a rychlejší. Vláda schválila usnesení, které Mi ...

Finanční správa začala poplatníkům zasílat údaje k zaplacení daně z nemovitých věcí

Finanční správa začala poplatníky vyrozumívat o nové výši daně z nemovitých věcí. Zhruba milion držitelů datových schránek obdrží údaje k zaplacení da ...

SP ČR: Nařízení o ekodesignu - obava či přínos pro firmy?

Udělat z udržitelnosti pomyslnou normu a napomoci k vytvoření evropského trhu s udržitelnými produkty. To je cílem Nařízení o ekodesignu (ESPR), jehož ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »