InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Streetwork Beztíže: Nákupní centra jsou tikající bombou

30.11.2018
PRAHA - Gang zhruba 130 mladých lidí operující v okolí brněnského obchodního domu Vaňkovka, novináři pojmenovaný Vaňkovka gang, je nejspíš zodpovědný za sérii útoků na děti i dospělé. Podle policie mají jeho členové prokazatelně na svědomí vážná zranění čtrnáctiletého chlapce. Je to však jen vrcholek ledovce: nákupní centra po celé republice jsou tikající bombou, protože lákají problémovou mládež a je jen otázkou času, kdy dojde k dalším vážným incidentům.
Ilustrační snímek | Foto: beztize.ulita.cz
Letitou zkušenost s mládeží pohybující se v okolí obchodních center a přímo v nich mají i pražské terénní programy Streetwork Beztíže. Cílem práce Beztíže je snižovat výskyt drogové závislosti, drobné kriminality a jiných sociálně rizikových jevů. Pro část uživatelů, kteří žijí na okraji společnosti, terénní program představuje most vedoucí k ostatním obyvatelům Prahy, úřadům a jiným institucím.

"Zkušenost podobnou té brněnské máme z okolí pražské nákupní galerie Atrium Flora. Cílovou skupinou terénní služby jsou děti a mládež ve věku 6-26 let, trávící svůj volný čas v ulicích či parcích Prahy 3," říká Tomáš Klumpar, vedoucí Beztíže, specializovaného oddělení Domu dětí a mládeže Praha 3 - Ulita.

"Naši terénní pracovníci dlouhodobě sledují dění v takzvané ?uličce", která se nachází těsně mezi obchodním centrem a Olšanskými hřbitovy," pokračuje Klumpar.

Složení part, které se tu každodenně setkávají, se mění v závislosti na různých okolnostech, jako je například roční období, počasí či životní etapa jednotlivců. Ulička nabízí skrytý prostor přímo za obchodním centrem, které mladistvým nabízí teplo, sucho, zábavu a stravování. Díky dobré dostupnosti se sem mladí sjíždějí z různých koutů Prahy.

"Jedna skupina se dokonce identifikuje zavázaným šátkem pod kolenem. Mezi jednotlivými partami čas od času dochází jak ke slovním, tak i fyzickým střetům. Výjimečné nejsou ani krádeže přímo v obchodním centru," popisuje Tomášova kolegyně Viktorie Paloušová, která dění okolo obchodních center zkoumá.

Z tuzemských i zahraničních nezávislých výzkumů je zřejmé, že OC pro mladé lidi znamená prostor, kde rádi tráví svůj volný čas a vytvářejí vlastní integritu. Zároveň se zde však často dostávají do konfliktních situací s ochrankou, ale i mezi sebou. "Centra nicméně představují bezpečná místa, kde je třeba alespoň částečně dodržovat nastavená pravidla, mimo areál se však rozpouštějí," říká Paloušová.

Upozorňuje na práci českých výzkumnic Jany Spilkové a Lucie Radové, které popisují, jak mládež tráví volný čas v různých nákupních centrech po celé republice, včetně Vaňkovky.

"Setkávaly se s nezletilými, kteří pili alkohol v jídelní zóně, například víno s kolou v lahvi od koly. V rámci výzkumu narazily i na tzv. "core kids" či "mall junkies". Tyto pojmy zahrnují skupinku mladých lidí, typicky 8 - 10 členů obou pohlaví ve věku 14 - 17 let, která centrum navštěvuje denně a má dominantní postavení v rámci ostatních skupinek," shrnuje Viktorie výsledky výzkumu.

Symbolický mocenský boj o vedoucí skupinku uvnitř OC pak podle ní může venku přerůst v násilné útoky, jak to mohlo být i v případě OC Galerie Vaňkovka.

"Naši terénní pracovníci kontaktují děti a mládež v OC Flora a okolí třikrát týdně," informuje Tomáš Klumpar a pokračuje: "Díky pravidelné intervenci terénního programu se již vyřešilo několik incidentů. Například minulý rok zde došlo k napadení mladíka s použitím teleskopického obušku, byla přitom zraněna nakupující seniorka. Kolegové se dopátrali hlavních zúčastněných a přesvědčili, je, aby se sami přihlásili na policii."

Vedení obchodního centra, natož jeho majitelé, však o spolupráci s terénními pracovníky zjevně nestojí. "Zřejmě si myslí, že všechno vyřeší ochranka," krčí rameny Tomáš.

Takový přístup se ale může do budoucna jedině vymstít. V Brně už o tom vědí své.

Autor: Petr Kotek

Další články z rubriky Regiony

Praha schválila nová pravidla pro regulaci venkovní reklamy

Rada hl. m. Prahy v pondělí schválila novelu nařízení o regulaci venkovní reklamy, která odpovídá požadavkům Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Výsledkem bude větší harmonizace podmínek umisťování plachet a reklamních billboardů na stěnách ...

Horská služba v Jeseníkách transportovala zraněného turistu velmi těžkým terénem k vrtulníku

Horská služba zasahovala u silně krvácejícího poranění dolní končetiny v oblasti Divokého dolu v Jeseníkách. Zraněného turistu, kterému ostrý kámen zp ...

Středočeský kraj a Hlavní město Praha chystají velkou soutěž na železniční dopravce

Středočeský kraj a Hlavní město Praha připravují výběrová řízení na dopravce ve veřejné drážní dopravě. S novými dopravci by měly na koleje vyjet nové ...

Společnost Elektrárna Dukovany II ze Skupiny ČEZ obdržela doplněné nabídky od uchazečů na stavbu nového jaderného zdroje v Dukovanech

Společnost Elektrárna Dukovany II (EDU II), stoprocentní dceřiná společnost ČEZ, obdržela doplněné nabídky na stavbu nového jaderného zdroje v Dukovan ...

Zájem o elektromobilitu stále roste. Spotřeba na stanicích PRE POINT meziročně vzrostla o téměř 50 %

Pražská energetika (PRE), vedoucí poskytovatel energetických služeb v hlavním městě, pokračuje ve významném rozvoji své sítě veřejných dobíjecích stan ...

Doporučujeme



Úterý 30.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »