InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » LifeStyle

Nakupujte jako Němci nebo Francouzi, od prosince na národnosti nezáleží

07.11.2018
PRAHA - Paní Jana nechává vánoční nákupy vždy až na prosinec a většinou nakupuje online. Letos svým vnoučatům může vybrat ten nejlepší dárek ve francouzských, švédských nebo třeba portugalských e-shopech. Koupí je za stejných podmínek jako místní občané. Může za to nové nařízení Evropské unie, které od 3. prosince zakazuje takzvanou geoblokaci.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Geoblokace je diskriminační praktika založená na tom, že vám e-shop nabídne specifické podmínky na základě vaší státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa aktuálního pobytu. Prakticky to může znamenat, že v zahraničním e-shopu vidíte pouze omezenou nabídku, některé stránky nejdou zobrazit vůbec a e-shop nepřijímá vaši platební kartu, přestože zboží rozváží do celého světa. S těmito praktikami je od 3. prosince konec. Obchodníci teď musejí dovolit nakoupit všem zákazníkům bez ohledu na to, odkud jsou. Neznamená to však, že by online prodejci museli začít doručovat své zboží do ostatních členských států.

"Hlavní princip je v tom, že obchodník by neměl vůbec řešit, z jaké země k němu zákazník přichází. V kamenném obchodě vám taky nikdo nezakáže nakoupit kvůli tomu, že nejste zdejší. Data o zákazníkovi, která v online světě obchodníci snadno zjistí, nesmějí zneužívat k jeho diskriminaci," vysvětluje Tomáš Petrů z firmy oXyShop, která je předním tvůrcem českých e-shopů a dodavatelem e-commerce řešení.

Zákazníci tak mohou od prosince vybírat konkrétní produkty po celé Evropě a nakupovat je tam, kde najdou nejlepší poměr kvality a ceny. Zároveň je však potřeba počítat s tím, že při nákupu ze vzdálenějších lokalit zaplatí víc na dopravě.

Nařízení definuje 3 pravidla, kterými se obchodníci budou řídit. První z nich říká, že prodejce nesmí blokovat přístup na svoje stránky nebo automaticky přesměrovat zákazníky jen proto, že nejsou ve stejné zemi.

"Automatické přesměrování zákazníka bez jeho souhlasu bude možné jen v případě, že obsah na cílové adrese se zásadně neliší od obsahu zákazníkem původně požadovaného. Podle nařízení se nesmí lišit úpravou, použitím jazyka nebo jinými charakteristikami, které tuto verzi konkretizují pro zákazníky určité státní příslušnosti, místa bydliště nebo místa usazení. Znamená to, že pokud chcete zákazníkovi nabídnout zobrazení jiné jazykové verze, musí s tím souhlasit," upřesňuje advokát Josef Aujezdský z Advokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský.

Stanovení odlišných cen na webech s různým jazykovým nastavením však nařízení nijak nereguluje. Může jednoduše nastavit pro Němce jinou cenu než pro Čecha. Co ale dělat nesmí, je zakázat Čechovi, aby nakoupil na německé verzi webu. Státní příslušnost zkrátka nemůže automaticky předurčovat cestu ke zboží.

Další 2 pravidla se týkají nastavení stejných obchodních a platebních podmínek. Pokud si zákazník ze Slovenska objedná zboží na českou adresu, musí vůči němu český obchodník uplatnit stejné podmínky, jako kdyby si zboží objednával Čech. Stejně tak nesmí online podnikatelé diskriminovat zákazníky kvůli tomu, kde mají svůj bankovní účet nebo odkud pochází jejich platební karta. Na implementaci nových pravidel zbývá e-shopům necelý měsíc.

"O nařízení víme již od konce února, kdy ho Rada Evropské unie schválila. Naše řešení používá velké množství e-shopů a každý z nich má odlišné obchodní cíle a podmínky. Proto se implementace nového nařízení u jednotlivých e-shopů bude více či méně lišit. Řešením může být například vypnutí nebo změna nastavení modulu, který zákazníkům automaticky volí jazykovou mutaci podle toho, odkud na web přicházejí. V některých případech bude muset dojít ke změně nákupního procesu, aby byl naplněn nediskriminační princip. U řady e-shopů nebude třeba muset dojít k žádné změně," dodává Tomáš Petrů.

Nařízení se netýká jen zboží. Jeho pravidla budou muset dodržovat také poskytovatelé elektronických služeb, jako jsou datové sklady, webhosting nebo cloudové služby. Nevztahuje se zatím pouze na audiovizuální služby, jako jsou e-hudba, e-knihy, on-line hry či software.

Problémy s geoblockingem se snaží Evropská unie řešit už od května 2016, kdy Komise poprvé předložila původní návrh o geoblockingu. Nařízení 2018/302, které geoblocking definitivně zakazuje, odhlasovala Rada 27. února 2018.

Další články z rubriky LifeStyle

Tyto boty nikdy nevyjdou z módy - prohlédněte si nadčasové modely dostupné v Sizeer!

Módní trendy, včetně těch v městském vydání, se neustále vyvíjejí. Nelze však popřít, že existují evergreeny, které úspěšně odolávají měnícím se trendům. Jejich předností je jak dokonalá jakost, tak i nadčasový design, který vždy přitahuje pozornost ...

Pánská elegance - obuv Medicine na čelním místě módní špičky

Pánská elegance je něco víc než jen výběr správného obleku nebo košile. Je to komplexní koncepce, která zahrnuje také obuv. Nakonec to jsou boty, kter ...

Jak stylově nosit pánská trička?

Každý správný muž potřebuje kvalitní nůž - to je známé rčení, které oceňuje praktičnost a zručnost. Ale co kdybychom toto rčení převedli do módního ja ...

Horoskop na únor: Lvi budou plní sebevědomí, Raci budou potřebovat trochu péče a něhy

Únor je měsíc lásky, ale také změn a překvapení. Podívejme se, jak to ovlivní každé znamení. Co vás čeká v lásce, práci, zdraví a financích? Přečtěte ...

Pánská zimní bunda parka vás nenechá prochladnout. Zjistěte, jak ji zakomponovat do trendy outfitu

Jestliže chcete v letošní sezóně vyniknou, zařaďte do svých šatníků alespoň jednu módní pánskou parku. Jedná se o prodlouženou bundu s kapucí, která m ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »