InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

3,5 miliardy korun - rekordní částka v historii kraje, která jde do oprav silnic

17.08.2018
STŘEDOČESKÝ KRAJ - "Nechali jsme spočítat deficit, který naše krajské silnice v údržbě a opravách mají. Vyšel nám na neuvěřitelných 80 miliard korun. Ukázalo se také, že pokud by se pokračovalo při jeho snižování stejným tempem jako na počátku našeho volebního období, odmazali bychom ho asi tak za 110 let. Rozhodli jsme se stav razantně změnit a cíl skokového zlepšení stavu silnic jsme zkrátili na maximálně 10 až 15 let," říká hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO 2011). Kraj již také vytváří strategii, jak toho dosáhnout. "Při ročním proinvestování 4 až 6 miliard korun se nám to podle odborníků může skutečně podařit," očekává hejtmanka.
Ilustrační snímek | Foto: Středočeský kraj
Už během letošního roku kraj výrazně zvýšil tempo přípravy projektů oprav a údržby silnic a urychlil výstavbu nových vozovek a mostů. Půjde do nich 3,5 miliardy korun, rekordní suma, nejvyšší za posledních 18 let existence krajů! Z toho na běžnou údržbu silnic připadá 1,5 miliardy, další 1,44 miliardy půjdou na investice, tj. budování nových silnic a obchvatů, a 500 milionů korun na velkoplošné opravy. Skvělé výsledky letos kraj dosahuje i v dynamice připravenosti dopravních projektů pro čerpání evropských a národních dotací. Oproti počátku roku 2017, kdy měl v rámci IROP připraveny projekty za pouhých 200 milionů korun, jich má aktuálně pro období čerpání v letech 2018-2022 v rámci výzvy č. 70 připraveno celkem 75 v celkovém objemu 5 miliard korun! A to není vše. K realizaci už také připravuje velké dopravní stavby související s dostavbu dálnice D3, popř. přeložka silnice II/240 mezi dálnicemi D7 a D8, a to za dalších více než 7 miliard korun.

Této změny v nastartování rychlejší dynamiky v oblasti dopravy vedení kraje dosáhlo díky změnám v investorské přípravě staveb. Z odborů krajského úřadu byla příprava staveb převedena na Krajskou správu a údržbu silnic (KSUS SK). "Právě toto se ukázalo jako dobré manažerské rozhodnutí, které proces přípravy staveb k realizaci a získávání evropských i národních dotací naprosto urychlilo, a pomůže nám uvedených 3,5 miliardy korun směřovaných do silnic a mostů proinvestovat," vyzdvihla hejtmanka.

Poukázala také na to, že některé středočeské silnice včetně mostů bez nadsázky pamatují ještě doby Rakousko-Uherska. "Mají-li se takové cesty opravit pořádně, je na nich nutná oprava nejen povrchu, ale i podloží. Taková oprava může vydržet až dvojnásobnou dobu oproti ?rychlé opravě", kdy se na základy nesáhne. Rozhodnout jednoduše, která dostane při opravě přednost před druhou, a zvolit správný postup opravy není ničím jednoduchým. Směr, jak postupovat, nám ukázala pasportizace, kterou jsme si nechali pro silnice druhé a třetí třídy udělat," konstatovala hejtmanka Jermanová.

Pro rychlou a masivní opravu silnic však nejsou limitujícími faktory jen nedostatek peněz, hloubka a rozsah poškození silnic a připravenost dopravních projektů. Svoji významnou roli tu totiž sehrává i omezenost stavebních kapacit. "I kdybychom měli neomezené finanční prostředky, nejsme schopni všechny stavby najednou vysoutěžit a ani je všechny najednou zrealizovat," přiblížila složitost problému Jaroslava Pokorná Jermanová. Enormní rozsah stavebních prací by také způsobil nepříjemnosti obyvatelům a návštěvníkům kraje. "Stačí připomenout realitu letošního léta, kdy si Středočeši stěžují na velký počet uzavírek. Situace na staré benešovské u obce Kamenice je toho zářným dokladem," podotkla hejtmanka.

Závěrem Jaroslava Pokorná Jermanová ještě zdůraznila, že výrazné zlepšení kvality dopravní infrastruktury na silnicích nižších tříd je zcela zásadně podmíněno zajištěním dokončení základní komunikační sítě silnic I. tříd a dálnic. "Ve Středočeském kraji je to hlavně stavba dálnice D3 a D0 - Pražský okruh, popř. dálnice D7 a D6, které připravuje ŘSD ČR. Proto se snažíme o zajištění koordinace společného postupu s ŘSD ČR tak, aby zahájení realizace těchto prioritních akcí proběhla ve střednědobém horizontu," zdůraznila. Pro dokončení dálnic D3 a D4 z iniciativy hejtmanky také vznikla pracovní komise složená z odborníků ŘSD, Ministerstva dopravy, SFDI, Krajského úřadu Středočeského kraje, KSÚS SK, zástupců Senátu PČR, zástupců Jihočeského kraje, Policie ČR a vybraných nezávislých odborníků. Cílem komise je zajistit hladkou přípravu a podporu pro dokončení těchto staveb.

Od začátku existence krajů vložil Středočeský kraj do oprav a budování silnic včetně rekonstrukcí či stavby nových mostů celkem 33,3 miliard a připočítají-li se letošní 3,5 miliardy, bude to na konci roku 2018 činit 36,8 miliard korun.

Další články z rubriky Regiony

U příležitosti 50 let pražského metra pořádá DPP tuto sobotu na Kačerově výroční Den otevřených dveří

Ve čtvrtek 9. května 2024 uplyne 50 let od slavnostního zahájení provozu první trasy metra v Praze. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) oslaví tuto historickou událost společně s Pražany a cestujícími na několika akcích. Tuto sobotu 4. května 2024 od ...

Lesy České republiky obnovily na Krnovsku druhou vodní nádrž

Dolní hájnický rybník zrekonstruovaly Lesy České republiky za 6,8 milionů korun na Krnovsku v Moravskoslezském kraji. Zadržuje vodu, která zlepšuje mí ...

Pietní akt před budovou Českého rozhlasu připomene výročí Květnového povstání roku 1945

U příležitosti 79. výročí Květnového povstání českého lidu se v neděli 5. května od 12.30 hodin uskuteční před historickou budovou Českého rozhlasu v ...

Pražské letiště symbolicky oslavilo dvacet let v EU speciálním livery Lufthansy

Letiště Václava Havla Praha ve středu u příležitosti výročí dvaceti let od vstupu České republiky do Evropské unie navštívil Airbus A320 německé spole ...

Rekonstrukce úseku mezi Lysou nad Labem a Mělníkem přinese zrušení všech přejezdů

Rekonstrukce více než 30 kilometrů dlouhého úseku mezi Lysou nad Labem a Mělníkem má svého projektanta. Dokumentaci pro společné povolení stavby vypra ...

Doporučujeme



Neděle 5.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »