InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Království železnic se rozroste o zmenšené Pardubicko

10.05.2018
Oblíbená smíchovská expozice Království železnic má jasný plán. Rozhodla se rozšířit koleje až do Pardubic. Model tohoto kraje v Království, které chce postupně zmapovat celou Českou republiku a její síť železnic, dosud chyběl.
Ilustrační snímek | Foto: nedori.cz
Děti i jejich rodiče tedy uvidí nejen model pardubického nádraží, ale také dostihové závodiště, tradice perníkářské výroby, budou tu i zásadní podniky jako Synthesia a Paramo, jen kousek vedle pak i výroba autobusů a karosářské muzeum ve Vysokém Mýtě a podobně. Kolejovou dopravu doplní "autoprovoz" modelového dopravního podniku s pojízdnými autobusy a trolejbusy, které jsou pro tento kraj typické. Kraj však samozřejmě netvoří jen krajské město, proto se můžete těšit na ještě mnohem víc.

Projekt, modeláři, prostor i dodavatelé jsou na chystané novinky připraveni. Chybí už jen peníze. Království železnic se proto rozhodlo zkusit je získat od lidi, svých nadšených fanoušků, kteří se sem i několikrát ročně vrací. Jak? Prostřednictvím crowdfundingové kampaně na HitHitu. Stránku celého projektu pak můžete najít ZDE.

"Dlouho jsme věřili, že bude možné provozovat projekt obřího centra zábavy pro rodiny s dětmi a školy, jehož centrem je největší modelové kolejiště, jako jakýkoliv jiný podnikatelský záměr. Ale po otevření v roce 2009 začaly i na Českou republiku dopadat důsledky finanční krize, a když se zdálo, že se v roce 2012 začíná opět dařit, přišla po necelém roce jako blesk z čistého nebe tři roky trvající intervence ČNB na kurz koruny k euru. Nájem platíme majiteli komplexu právě v eurech, takže ze dne na den skokově stouply provozní náklady," popisuje situaci autor původního nápadu a statutární ředitel Království železnic Matěj Horn a dodává: "Omezili jsme maximum možného z provozní režie, propustili i část zaměstnanců a stále je to málo. Po ukončení intervencí zvládáme z vybraného vstupného zajistit pokrytí nájmu a běžných provozních nákladů, ale na větší investice dlouhodobě nezbývá."

Proč crowdfunding?
Zajímavé je, že první nápad na financování další výstavby prostřednictvím takzvaného crowdfundingu dostali provozovatelé přímo od samotných návštěvníků. Lidé si totiž začali všímat, že nové části kolejiště nerostou tak rychle jako předešlé a ptali se proč. Čas ukázal, že má-li se projekt železničního modelu České republiky posunout, je to zřejmě jediná reálná možnost.

Toto financování je založeno na prodeji nejrůznějších produktů, spjatých s projektem, často limitovaných sérií, nebo jinak jedinečných předmětů či zážitků. "V praxi to znamená, že nechceme od nikoho nic zadarmo. Každý, kdo na rozvoj železničního modelu přispěje jakoukoli částkou, zároveň dostane odměnu," vysvětluje autor původního nápadu a statutární ředitel Království železnic Matěj Horn.

Cena každého takového produktu, respektive dárku či odměny, je nastavena tak, aby rozdíl po úhradě nákladů na dárek přispěl 20 až 50 procenty své ceny na výstavbu modelového provedení Pardubického kraje v Království železnic. Jakkoliv jde o primárně komunitní věc, Království nabízí řadu produktů - odměn i pro firmy, od malého modelu v kolejišti, až po produkci oslavy například pro zaměstnance a děti v expozici.

Kolik peněz je potřeba?
Náklady na kompletní výstavbu modelového provedení kraje představují investici ve výši 2,7 milionu korun, ale crowdfunding má jednu zásadní podmínku. Pokud se nepodaří vybrat celou cílovou částku, byť o jedinou korunu, vybrané prostředky se vrací zpět těm, kdo je vložili.

Proto v Království dali na radu zkušenějších a projekt rozdělili na 4 finanční milníky. Základem jsou zakázkové modely dominant kraje a každý další milník přidává další a další prvky, až po ideální provedení v plné výši nákladů. V kampani cílí na částku 1,25 milionu korun.

"Přirozeně bychom mohli skončit a pražské Království železnic zavřít. Ale stabilní zájem rodin s dětmi, které tvoří majoritu návštěvnosti, a díky kterým se umísťujeme na předních příčkách nejvyhledávanějších turistických atrakcí, velí pokračovat a udělat vše možné i nemožné, abychom tu pro ně byli i dále. V nadšených, rozesmátých tvářích návštěvníků denně vidíme, že to má smysl," dodává optimisticky Rudolf Pospíšil, mluvčí projektu.

Další články z rubriky Regiony

Mezi Budislaví a Prosečí začíná oprava silnice

Klimatické podmínky i nadměrná doprava se v regionu výrazně podepsaly na stavu komunikací. Po skončení zimní údržby je to vidět například na úseku silnice II/359 mezi Budislaví a Prosečí. S ohledem na další plánované investice se proto v pondělí 29. ...

V Ústeckém kraji začne koncem května příjem žádostí o dotace pro podnikatele

Dubnové Zastupitelstvo Ústeckého kraje i letos schválilo dotační program pro začínající podnikatele. Příjem žádostí o dotace bude zahájen 27. května a ...

ČHMÚ vydalo ve Středočeském kraji výstrahu před nebezpečím vzniku požárů

Český hydrometeorologický ústav vydal dne 29. 4. 2024 výstrahu č. 000151 před nebezpečím vzniku požárů na území Středočeského kraje, platnou od 30. 4. ...

Revizoři DPMB budou vybaveni kamerami. Zjednoduší to vyřizování stížností

Revizoři Dopravního podniku města Brna (DPMB) budou mít od začátku května ve výbavě kamerový monitorovací systém. Zaznamená průběh jejich pracovní čin ...

V Hradci Králové odstartoval Czechia Travel Trade Day 2024

Do Královehradeckého kraje loni přijelo nejvíce turistů za posledních 11 let. Celkem jich tento region navštívilo více než 1,5 milionu, z toho 80 % tv ...

Doporučujeme



Pondělí 29.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »