InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Unikátní projekt v Pardubicích: Výstavba nejdelšího zavěšeného mostu v Česku pokračuje podle plánu

11.04.2024
Výstavba severovýchodního obchvatu Pardubic pokračuje podle plánu a minulý týden byla zaznamenána další klíčová fáze projektu. Byl vysunut další segment nejdelšího zavěšeného mostu v České republice, který je konstruován přímo na místě pomocí speciální technologie. Tato metoda umožňuje výrobu nosné železobetonové konstrukce v tzv. výrobně a její následné vysouvání nad řekou Labe a cyklostezkou pomocí hydraulických lisů.
Foto: Město Pardubice
Dva podpěrné prvky byly umístěny v řece Labe podél cyklostezky, zatímco most se postupně vysouvá z pravého břehu na levý. Tento proces se skládá z osmi etap, přičemž aktuálně byl dokončen pátý výsuv. Rychlost vysouvání je půl metru za 15 vteřin, přičemž každý takt posune konstrukci o přibližně 32 metrů. Práce vyžadují maximální přesnost, kterou zajišťují desítky pracovníků a geodeti, monitorující milimetrovou přesnost kluzných ložisek na pomocných podpěrách.

Most s rozpětím 122 metrů již překlenul slepé rameno Labe a v další fázi překoná cyklostezku a samotnou řeku. Cyklostezka zůstane nepřetržitě otevřená, avšak během výsuvu mostu mohou být lidé z bezpečnostních důvodů požádáni o krátké vyčkání.

Projekt, realizovaný metodou Design & Build, klade důraz na estetický vzhled a design mostu. Detaily vzhledu i postupu výstavby byly pečlivě propracovány tak, aby odpovídaly jak estetickým, tak funkčním požadavkům. Most, který je prvním svého druhu v Česku, poskytuje cenné poznatky pro budoucí projekty.

Stavba 4,2 kilometru dlouhého úseku obchvatu započala v prosinci 2022 a přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, přetíná řeku Labe a pokračuje k okružní křižovatce u Globusu. Celkové náklady na projekt dosahují téměř 1,5 miliardy korun. Otevření obchvatu v roce 2025 by mělo výrazně ulevit pardubické dopravě a zvýšit přepravní kapacitu mezi oběma břehy Labe.

Město Pardubice spolupracuje s Ředitelstvím silnic a dálnic na výstavbě paralelní cyklostezky, která spojí Trnovou, Ohrazenice a Polabiny s Dubinou-Židovem. Tato stezka bude měřit přibližně 4,2 kilometru a povede blíže k centru města.

Severovýchodní obchvat by měl být dokončen na podzim roku 2025. Během léta jsou očekávána dopravní omezení, zejména v oblasti Ohrazenice a Trnové. Po letních prázdninách by měla být zprovozněna první část obchvatu, což by mělo přinést výrazné zlepšení dopravní situace.

Zdroj: Město Pardubice

Další články z rubriky Regiony

Ve zlínském muzeu zavládla radost z mimořádného úspěchu

Napětí, které panovalo v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně poté, co na konci dubna byla uveřejněna nominace zrekonstruovaného areálu na Ploštině na cenu Gloria Muasealis, vygradovalo v úterý 14. května odpoledne. V Obecním domě v Praze si totiž ...

ČEZ: V Temelíně zavezli palivo do prvního bloku. V reaktoru vydrží déle

Přesně 163 palivových souborů umístili energetici do reaktoru odstaveného prvního bloku. Nově je mezi nimi 48 čerstvých palivových souborů, dosud jich ...

Letecká společnost Korean Air oslavila 15 let od zahájení pravidelné linky mezi Prahou a Soulem

Jedna z nejstarších a nejdůležitějších dálkových linek na Letišti Václava Havla Praha včera oslavila dvacetileté jubileum. Mezi lety 2004 a 2024 využi ...

Lesníci, vědci i zástupci ministerstev, ochrany přírody a obcí se shodli na vyváženém způsobu hospodaření ve Ždánickém lese a Chřibech

Odborný seminář o udržitelném lesnickém managementu ve Ždánickém lese a Chřibech uspořádaly 14. května v Hradci Králové Lesy České republiky pod zášti ...

ČEZ: V Temelíně soutěžili o kuklu a novou svářečku

Zvýšit zájem mladých lidí o svářečské obory. Takový je jeden z motivů unikátní svářečské soutěže pro středoškoláky z celé republiky. V Jaderné elektrá ...

Doporučujeme



Neděle 19.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »