InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Velikonoční slevy lákají na vajíčka i jarní výprodeje, ale kde je hranice?

26.03.2024
Velikonoce tradičně patří mezi svátky, které se u obchodníků těší značné oblibě. Zákazníky se přitom nesnaží nalákat jen na vajíčka a čokoládové zajíčky, ale i na jarní výprodeje. Slevové akce mají svá pravidla, která obchodníkům stále činí potíže. Kdy je sleva za hranou a co v takovém případě může spotřebitel žádat?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Pravidla pro uvádění slev


Obchodníci mají v souvislosti se slevovými akcemi povinnost uvádět také nejnižší cenu, za níž zboží prodávali v době 30 dnů před poskytnutím slevy. Řada obchodníků si tuto povinnost vykládá po svém a slevy vypočítává z cen doporučených výrobcem či jiných referenčních cen, i když za takovou cenu zboží nikdy neprodávali. "Cena, kterou účtují jiní prodejci nebo cena doporučená výrobcem zboží, je z hlediska stávajících pravidel nepodstatná. Uvádění těchto cen pod označením ‚běžná‘, ‚referenční‘, ‚doporučená maloobchodní cena‘ a podobně, pokud nejsou nejnižší cenou v době 30 dnů před uvedením akce, je nejen nadbytečné, ale pro zákazníky také matoucí, a mohlo by být posouzeno i jako nekalá obchodní praktika," vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Úprava pro uvádění slev se vztahuje na slevové akce v internetových i kamenných obchodech, ne však na všechny typy slev a zboží. S nejnižší cenou za posledních 30 dnů proto nemusíte být seznámeni například u pultového prodeje potravin, řezaných květin či jiného zboží, které se rychle kazí. "Jsme toho názoru, že u potravin, u nichž se uvádí doba použitelnosti formulací ‚spotřebujte do‘, prodejci předchozí cenu uvádět nemusí. Naproti tomu u výrobků označených datem minimální trvanlivosti ano," sděluje ředitelka dTestu. Pravidla se dále neuplatní u kombinovaných slev (1+1 zdarma) či v případě jiných adresně přizpůsobených slev poskytnutých například v rámci věrnostních zákaznických programů.

Nedostatek skladových zásob?


Běžným nešvarem obchodníků je také lákání na zboží, jehož nemají dostatečné skladové zásoby. Obchodníci přitom spoléhají na to, že když už jste obchod navštívili, své peníze zde utratíte tak jako tak. "Zejména při celorepublikové reklamní kampani by prodejci měli počítat s výrazně zvýšenou poptávkou po zlevněném zboží. Jestliže prodejce své skladové zásoby nepřizpůsobí masivní kampani, mohl by se dopustit nekalé obchodní praktiky v podobě takzvané vábivé reklamy," uvádí Eduarda Hekšová.

Jak se nenechat nachytat a jak se můžete bránit?


"Porovnávejte akční zboží s nabídkou konkurence, nespoléhejte se na tvrzení prodejce a reklamní letáky, a především si nenechte vnutit pocit, že se musíte okamžitě rozhodnout. V případě, že máte pocit, že byla poškozena vaše práva, obraťte se na naší bezplatnou spotřebitelkou poradnu nebo dozorové orgány," uzavírá Eduarda Hekšová ze spotřebitelské organizace dTest.

Setkáte-li s podnikatelem, který nedodržuje povinnosti stanovené zákonem pro uvádění slevových akcí, můžete se obrátit na příslušný dozorový orgán. U většiny spotřebního zboží je tímto orgánem Česká obchodní inspekce. V případech vábivé reklamy nebo spáchání jiné nekalé obchodní praktiky máte rovněž právo požadovat přiměřenou slevu, či dokonce právo odstoupit od smlouvy, a to ve lhůtě 90 dnů od nákupu.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

dTest: Práva spotřebitelů v EU v ukrajinštině

Největší česká spotřebitelská organizace dTest se připojila ke kampani Evropské komise podporující spotřebitelská práva Ukrajinců, kteří v důsledku ruské invaze nyní žijí v České republice. Kampaň je má informovat o jejich spotřebitelských právech a ...

Zástupce ombudsmana radí českým turistům, jak se vyhnout nepříjemnostem na mexických letištích

Chystáte se na dovolenou do Mexika? Pokud ano, čtěte pozorně. Zástupce ombudsmana vám poradí, jak předejít tomu, aby vaše dovolená neskončila předčasn ...

Co by měl každý spotřebitel vědět o digitálním obsahu a službách, informuje dTest

V pátek 17. května se uskuteční Světový den telekomunikací a informační společnosti, který v jeho nynější podobě vyhlásila v roce 2006 Mezinárodní tel ...

Parkování u letiště Praha - cenu služby ovlivňuje celá řada faktorů. Za bezpečí vozu si však neváhejte připlatit!

Když vybíráte parkování u letiště Praha, cena je jistě jedním z důležitých kritéri

Podle zjištění spotřebitelské organizace dTest je anglická slanina nejproblematičtější uzenina

Na nenápadný uzenářský výrobek vyráběný z vepřového boku - anglickou slaninu - se v aktuálním vydání zaměřil spotřebitelský časopis dTest. Výsledky zk ...

Doporučujeme



Pátek 17.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »