InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Cvičení Capable Logistician 2019 v Polsku výrazně posunulo spolupráci v oblasti logistiky nejen aliančních armád

14.06.2019
POLSKO, Drawsko Pomorskie - Do Capable Logistician se zapojilo tři a půl tisíce vojáků, z toho je devět set logistiků. Dvě stě padesát lidí poskytovalo přímé logistické zabezpečení. K dispozici bylo sto patnáct kusů těžké techniky.
Poškozené bojové vozidlo pěchoty je potřeba odtáhnout | Foto: Vladimír Marek
Byl slyšet řev naplno pracujících motorů. Konvoj náklaďáků nestačil ještě ani pořádně zastavit a okamžitě začala vykládka kontejnerů s logistickými zásobami a palet s municí. Na obzoru jistilo bezpečnost vykládky několik obrněných transportérů. Právě touto epizodou vyvrcholilo v polském výcvikovém prostoru Drawsko Pomorskie cvičení Capable Logistician 2019, které připravilo Mnohonárodní centrum pro koordinaci logistiky (MLCC) sídlící v Praze.

"Cílem cvičení bylo zvyšování standardizace a interoperability v oblasti logistiky. Má mnohonárodní charakter, je do něj zapojeno třicet jedna zemí. Prověřujeme zde schopnosti logistické podpory. Procvičovali jsme například přijetí vojsk v operaci včetně zajištění jejich přenocování v poli, doplnění paliva, následného přesunu a dalších činností logistické podpory," vysvětluje ředitel MLCC a zároveň ředitel cvičení plukovník gšt. Daniel Zlatník.

Polákům vojenské konvoje nevadí
Konvoj byl vyložen a za stejného burácení motorů, jako když přijel, opustil předsunuté logistické pracoviště. Tvořila ho mnohonárodní transportní jednotka, jejíž součástí byly i naše tatrovky s vojáky ze 141. zásobovacího praporu z Pardubic. "Strávili jsme zde dva týdny. Do prostoru cvičení jsme se přepravili z České republiky po vlastní ose. Přesun nám trval šestnáct hodin. Byl v podstatě bezproblémový, doprovázela nás Vojenská policie. Až na jeden případ se nám nestalo, že by se někdo z civilních řidičů snažil začlenit do kolony. Všichni ji respektovali. Jak je vidět, na polském území jsou v tomto směru řidiči informovanější a také ukázněnější," usmívá se velitel našich "autařů" nadporučík Jaroslav Ungr. "Na našich vozidlech jsou multilifty, takže jsme převáželi nejen materiál, ale i porouchanou a vyřazenou těžkou vojenskou techniku."

Plánování a rekognoskaci tras přesunu této dopravní skupiny měl na starosti další český zástupce, majorka Alena Plodíková. V jednotce této drobné šestatřicetileté ženy z Agentury logistiky sloužilo 43 příslušníků devíti národností. Její součástí byl i náš čtyřčlenný dopravní tým. "Kromě rekognoskace a plánování tras se tady podílíme i na doprovodech konvojů. Právě proto, že se jedná o mnohonárodní jednotku, snažíme se klást důraz na to, aby co nejvíce fungovala vzájemná interoperabilita," dodává.

Muniční sklad v režii Čech
Polní muniční sklad pod taktovkou Čechů byl postaven podle NATO standardů AST 5. Mohl pojmout až 16 tisíc tun munice. Dělil se do pěti kójí podle snášenlivosti. Každá z nich mohla obsahovat až 2000 kilogramů výbušnin zalaborovaných v munici. Skladovala se zde munice tří národních armád, české, německé a polské. Jednotku mobilního muničního skladu tvořilo šestnáct příslušníků ze šesti zemí. K dispozici měli dva druhy vysokozdvižných vozíků a sedm kontejnerů pro školní munici. V jejím čele stál major Jan Vrobel z Centra zabezpečení munice v Týništi nad Orlicí. "Všichni moji podřízení bez ohledu na národnost jsou odborníci, muničáři, takže skloubit jejich vzájemnou součinnost nebyl příliš velký problém. Problematika skladování a manipulace s municí je nejen v armádách NATO velmi podobná. Zaměřujeme se na procvičení manipulace s municí, jako je její nakládání a vykládání, skladování, dále výdej pro cvičící jednotky," řekl její velitel.

První cvičení ze série Capable Logisticion se konalo v roce 2013 na Slovensku. O dva roky později se uskutečnilo v Maďarsku. "V současné době se tedy jedná již o třetí řadu. Na všech zúčastněných zemích je vidět, že logistické schopnosti jsou posouvány a neustále rostou. Ten vývoj je markatní," dodal na závěr plukovník gšt. Zlatník.

Vladimír Marek Armáda ČR
Fotogalerie:

Další články z rubriky Domácí

Moody's potvrdila rating Českých drah v investičním pásmu se stabilním výhledem

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná ratingová agentura ocenila především silné postavení společnosti na českém železničním trhu a ...

Úřad vlády se tradičně zapojí do festivalu Open House

Do jubilejního 10. ročníku festivalu pražské architektury Open House se Úřad vlády ČR zapojí otevřením Hrzánského paláce v sobotu 18. května a v neděl ...

ČOI: Hračka na baterie AKU vrtačka T1401 představuje vážné riziko pro životní prostředí

Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné riziko kvůli možnému znečištění životního prostřed ...

Ohňostroje jsou pro ptáky vážným ohrožením, ČIŽP za ně může uložit pokutu

Panika, narušení odpočinku a sociálních vazeb, zvýšené riziko úrazů a úhynu - to jsou jen některé z negativních dopadů ohňostrojů na živočichy. Nejvíc ...

Spotřebitelská organizace dTest podala stížnost na Temu

Čínské online tržiště Temu působící na trhu od roku 2023 se těší velké popularitě mezi spotřebiteli. Jen v EU má totiž přes 75 milionů uživatelů měsíč ...

Doporučujeme



Pátek 17.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »