InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Nehod na železničních přejezdech neubývá

07.06.2019
Na české železnici dojde každý rok k více než 150 střetnutím na přejezdech. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) investuje do vyššího zabezpečení úrovňových křížení stovky milionů korun. Přesto na nich každý rokem umírají desítky osob, řada dalších utrpí zranění. Tragické následky ukázala VE čtvrtek 7.6. simulovaná srážka vlaku s nákladním automobilem, kterou SŽDC připravila v rámci Mezinárodního dne bezpečnosti na železničních přejezdech ILCAD 2019.
Ilustrační snímek | Foto: České dráhy
Mezi viníky nehod na železničních přejezdech nechybějí ani řidiči z povolání. Letošní ILCAD se proto nese v duchu hesla Nejdůležitější stop mého profesionálního života. V areálu Odstavného nádraží jih v Praze-Michli byla předvedena situace, kdy profesionální řidič automobilu nerespektoval signalizaci výstražného zařízení na přejezdu a v důsledku toho došlo ke srážce s osobním vlakem. V automobilu byli zraněni řidič a spolujezdec, z toho jeden těžce a jeden lehce.

Následoval zásah příslušníků Hasičského záchranného sboru SŽDC. Při srážce došlo k těžkému poškození vozidla, proto museli být pasažéři z automobilu vyproštěni speciální technikou. Před příjezdem záchranné služby však jeden těžce zraněný svým poraněním podlehl.

K takové nebo podobné situaci dochází na české železnici v průměru téměř každý druhý den. Jen za loňský rok zaznamenala SŽDC 154 střetnutí na přejezdech, která si vyžádala 32 lidských životů a 69 zraněných. Příznivé nejsou ani statistiky za prvních pět měsíců letošního roku. Do konce května došlo už k 72 srážkám s bilancí 11 mrtvých a 25 zraněných.

"Přestože na vyšší zabezpečení přejezdů vynakládáme ročně stovky milionů korun, střetnutí s vlaky neubývá. Na vině jsou řidiči, kteří nedodržují jasně stanovená pravidla a hazardují tak nejen s vlastním životem, ale i s životy spolujezdců. Navíc tímto nezodpovědným chováním ohrožují cestující ve vlacích," upozorňuje generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

SŽDC letos zvýší zabezpečení na desítkách úrovňových křížení silnice se železnicí po celé republice. Stane se tak nejen při investičních akcích zaměřených přímo na přejezdy, ale i v rámci modernizace tratí. Nejčastěji dochází k instalaci přejezdového zabezpečovacího zařízení na místech, kde byly dosud pouze výstražné kříže, nebo k doplnění světelné a zvukové signalizace závorami. Kromě toho manažer infrastruktury ruší málo využívané přejezdy, u těch nejvytíženějších naopak připravuje výstavbu mimoúrovňových křížení.
Zdroj: SŽDC

Další články z rubriky Domácí

Moody's potvrdila rating Českých drah v investičním pásmu se stabilním výhledem

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná ratingová agentura ocenila především silné postavení společnosti na českém železničním trhu a ...

Úřad vlády se tradičně zapojí do festivalu Open House

Do jubilejního 10. ročníku festivalu pražské architektury Open House se Úřad vlády ČR zapojí otevřením Hrzánského paláce v sobotu 18. května a v neděl ...

ČOI: Hračka na baterie AKU vrtačka T1401 představuje vážné riziko pro životní prostředí

Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné riziko kvůli možnému znečištění životního prostřed ...

Ohňostroje jsou pro ptáky vážným ohrožením, ČIŽP za ně může uložit pokutu

Panika, narušení odpočinku a sociálních vazeb, zvýšené riziko úrazů a úhynu - to jsou jen některé z negativních dopadů ohňostrojů na živočichy. Nejvíc ...

Spotřebitelská organizace dTest podala stížnost na Temu

Čínské online tržiště Temu působící na trhu od roku 2023 se těší velké popularitě mezi spotřebiteli. Jen v EU má totiž přes 75 milionů uživatelů měsíč ...

Doporučujeme



Pátek 17.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »