InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Evropský parlament předepisuje emisní limity automobilů pro období po roce 2020

02.04.2019
Evropský parlament stvrdil limity pro nové osobní automobily, podle kterých musí mezi léty 2020 a 2030 klesnout průměrné emise oxidu uhličitého o 37,5 procenta a výrobci musí prodat dané množství bezemisních a nízkoemisních vozidel.
Tomáš Hanuš | Foto: ODS
Kandidát ODS do Evropského parlamentu Tomáš Hanuš kritizuje návrh slovy: "Evropský parlament nechce přijmout fakt, že prodejní čísla elektromobilů se zatím zvedají jen pomalu. Bojuje proti tomu dalším těžko dosažitelným limitem a zavedením minimálních kvót pro elektroauta. Pokud výrobci neprodají dostatek elektroaut, nebudou moci prodávat konvenční auta".

Už limitní hodnota 95 gramů CO2/km pro rok 2020 není podle německého Svazu automobilového průmyslu (VDA) dosažitelná pouze spalovacími či vznětovými motory. Přechod na elektromobilitu se však nevyvíjí dostatečně rychle. V situaci, kdy chybí potřebná infrastruktura pro dobíjení elektroaut, se chystá Evropský parlament schválit další razantní snížení předepsaných limitů. Pokles průměrné hodnoty emisí vyrobených aut všech výrobců o 37,5 procenta je podle Evropského svazu výrobců automobilů (ACEA) "z dnešní perspektivy naprosto nereálný" . Nejnovější návrh navíc zavádí povinnost výrobců prodávat v roce 2025 minimálně 15 procent, respektive v roce 2030 minimálně 35 procent, bezemisních a nízkoemisních vozidel.

Tomáš Hanuš pomáhal utvářet pozici europoslanců Občanské demokratické strany k emisím pro rok 2020 stejně jako po roce 2020. Atmosféru, v jaké byly oba návrhy vyjednávány popsal: "Po propuknutí aféry dieselgate se zásadně změnilo vnímání celého automobilového průmyslu ze strany europoslanců ostatních politických skupin. Zatímco při vyjednáváních o limitech pro rok 2020 Evropský parlament změnil návrh Komise ve prospěch průmyslu, nyní je tomu přesně naopak. V této negativní atmosféře někteří europoslanci přehlíží, jak zásadní kroky už průmysl udělal a kolik už do elektromobility nainvestoval. Přesto jsou stále nedůvěřiví a riskují konkurenceschopnost evropských výrobců, když předepisují emisní cíle daleko za doporučeními průmyslu".
Autor: Bc. Věra Šenková

Další články z rubriky Domácí

Moody's potvrdila rating Českých drah v investičním pásmu se stabilním výhledem

Mezinárodní ratingová agentura Moody‘s potvrdila rating Českých drah, a to na úrovni Baa2 v investičním pásmu, se stabilním výhledem. Renomovaná ratingová agentura ocenila především silné postavení společnosti na českém železničním trhu a ...

Úřad vlády se tradičně zapojí do festivalu Open House

Do jubilejního 10. ročníku festivalu pražské architektury Open House se Úřad vlády ČR zapojí otevřením Hrzánského paláce v sobotu 18. května a v neděl ...

ČOI: Hračka na baterie AKU vrtačka T1401 představuje vážné riziko pro životní prostředí

Česká obchodní inspekce zjistila, že na vnitřním trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné riziko kvůli možnému znečištění životního prostřed ...

Ohňostroje jsou pro ptáky vážným ohrožením, ČIŽP za ně může uložit pokutu

Panika, narušení odpočinku a sociálních vazeb, zvýšené riziko úrazů a úhynu - to jsou jen některé z negativních dopadů ohňostrojů na živočichy. Nejvíc ...

Spotřebitelská organizace dTest podala stížnost na Temu

Čínské online tržiště Temu působící na trhu od roku 2023 se těší velké popularitě mezi spotřebiteli. Jen v EU má totiž přes 75 milionů uživatelů měsíč ...

Doporučujeme



Pátek 17.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »