InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Česko jako neodolatelný cíl filmových nadšenců i vyhledávaná lokace filmových štábů

12.03.2024
Téměř polovina turistů v Česku navštívila v posledních pěti letech místo, kde se natáčel film, pohádka nebo seriál. Podle průzkumu české centrály cestovního ruchu - CzechTourism patřily mezi nejčastější cíle zámky a hrady jako Hluboká nad Vltavou, Bouzov, Červená Lhota či Karlštejn a dále města Český Krumlov a Praha, zejména pak jejich historická centra. Filmoví cestovatelé jako svůj cíl často volí i Lednici, Telč, Hoštice nebo Karlovy Vary.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Filmový průmysl má své nezastupitelné místo v ekonomice státu. Natáčení přináší příjmy nejen v rámci filmu jako takového, ale i v dalších oblastech. Profitují z něj ti, kteří štábu poskytují ubytování, zajišťují dopravu, působí ve stavebnictví, v gastronomii nebo třeba pracují v sektoru oděvnictví. Právě do těchto segmentů putuje až 60 % příjmů z filmování. Kasovní trháky i zásadní snímky nejčastěji v rámci Česka vznikají v Praze. Díky zachovalé architektuře filmaři hojně natáčejí v centru Liberce, i když velmi často reprezentuje jiné město např Vídeň, či Hamburk. Dalšími vyhledávanými místy jsou například romantický hrad Bouzov, naše největší skalní město Adršpašsko-teplické skály, oblast Český ráj, rokokový zámek Dobříš, Krkonoše nebo třeba jeden z nejstarších a nejvýznamnějších královských hradů v České republice Křivoklát.  

"Česko patří mezi vyhledávané lokace ze strany zahraničních produkcí. Kromě toho, že se jim vynaložené náklady při najímání tuzemských herců či pronájmu míst ve srovnání s jinými zeměmi vyplácí, oceňují také zdejší fanoušky a šikovnost "českých ručiček". Vzpomeňme třeba obdivuhodný křišťál ze Sklárny Pačinek ve filmu Na nože: Glass Onion s Danielem Graigem v hlavní roli. České sklo se z malé severočeské obce Kunratice u Cvikova dostalo až na výsluní Hollywoodu," říká ředitel České centrály cestovního ruchu - CzechTourism František Reismüller a dodává: "Film produkuje příjmy nejen díky zahraničním snímkům natáčeným u nás, ale velkou měrou do rozpočtu přispívá též domácí tvorba. Přestože v letošním ročníku udílení filmových Oscarů nakonec české zastoupení chybělo, naši kinematografii se v loňském roce dařilo. Potvrzuje to i bohatá účast Česka na mezinárodních filmových festivalech. Za zmínku určitě stojí mimo jiné celovečerní snímek Bratři, sci-fi thriller Bod obnovy nebo seriál Volha. Všechna tato díla zabodovala i na předávání cen Český lev 2024."

Místo natáčení a cestovní ruch jsou spojené skvěle fungující nádoby. CzechTourism či jeho turistický portál Kudy z nudy bývají často partnerem audiovizuálních projektů. V minulosti bylo pro Česko, nejen z ekonomického pohledu, přínosem v tuzemsku natáčené pokračování série o Jamesi Bondovi Casino Royal, první díl trilogie Letopisů Narnie, akční film Mission: Impossible či oscarový snímek Edith Piaf. V posledních dvou letech pak také třeba příběh bývalého agenta CIA Gray Man nebo pokračování filmu Vyproštění 2, jež se mělo původně natáčet v Austrálii, ale kvůli lockdownům se ho tvůrci rozhodli nakonec natočit v Česku. A za zmínku určitě stojí i bollywoodské filmy plné velkolepých hudebních scén a emotivních záběrů. V indickém publiku dlouho rezonovalo kouzlo záběrů po shlédnutí bollywoodských trháku Superstar, Jab Harry met Sejal nebo Bang Bang a přispělo ke zvýšení poptávky po Česku. 

"Film láká dlouhodobě k cestování po celém světě. Díky místům známým z filmového plátna se řada zahraničních turistů rozhoduje pro dovolenou u nás. To samé platí i v případě obyvatel Česka, kteří se vydávají objevovat cizí země, jež viděli ve filmu či v televizi. Z našeho průzkumu mimo jiné vyplynulo, že bezmála 48 % Čechů v nedávné minulosti vyrazilo nebo se chystá na výlet či dovolenou v tuzemsku právě na základě inspirace filmem či seriálem, který je oslovil," doplňuje vedoucí Institutu turismu České centrály cestovního ruchu - CzechTourism Petr Janeček.   

Turisté, kteří cestují za filmem, bývají dvojího druhu. Každý čeká něco trochu jiného. Ten běžnější se díky filmu nadchne pro určitou zemí, oblast či město a chce je poznat na vlastní kůži. Je pak na dané lokalitě, zda je na turisty připravena či se na cestovatele nachystá, zda má vybudovanou dostatečnou infrastrukturu, fungující služby, a i při zvýšeném cestovním ruchu umí zajistit soukromí místních a snižovat uhlíkovou stopu, kterou větší mobilita přináší. Za Filmového turistu s velkým F se dá označit druhý typ člověka. Fanoušek audiovizuálního díla, který chce vidět lokace, tedy přímo místo natáčení jeho "srdcovky". Tzv. film-induced tourism se objevuje i v České republice. Obecně tito lidé cestují především za fantasy filmy či čarodějnickými ságami. A v poslední době, v souvislosti s boomem platforem pro streamování filmů a seriálů, také za akčními snímky.

"Film hraje významnou roli v marketingu a v podpoře zájmu o jednotlivé země. Filmaře z celého světa lákáme mimo jiné na výhodné pobídky, milé zacházení a skvělé profesionály v oboru, které si zahraniční produkce najímá. Vše je otázkou nabídky a poptávky, ekonomického přínosu a všemi směry skloňované udržitelnosti. Moudří ví, že pokud bude platit "A přece se točí!", pomůže to všem," uzavírá ředitelka odboru produkt managementu, výzkumu a B2B spolupráce České centrály cestovního ruchu - CzechTourism Veronika Janečková.

Zdroj: CzechTourism

Další články z rubriky Ekonomika

Konference Hospodářské komory a České asociace umělé inteligence ukáže firmám, jak používat AI

Praktické ukázky využití v podnicích, konzultační zónu a workshopy, na kterých si zástupci firem vyzkouší AI nástroje, chystají Hospodářská komora a Česká asociace umělé inteligence. Na konferenci AI inspiration v pražském Cubexu na konci května ...

První investiční VC fond z Národního plánu obnovy ČR bude spravovat Tensor Ventures

Investiční společnost Tensor Ventures byla vybrána jako správce prvního fondu rizikového kapitálu (VC), který bude financován z Národního plánu obnovy ...

ČSOB Index očekávání firem: Optimismus podnikatelů a firem roste, chuť investovat je nejvyšší od roku 2019

Nálada malých a středních firem a podnikatelů se mění k lepšímu. Největší posun od podzimu nastal v investiční aktivitě, která je na nejvyšší úrovni z ...

Výzva všem samosprávám: Vypravte se na URBIS pro know-how, dobrou praxi i kontakty

Brno - Už 4. června 2024 otevře své brány brněnský URBIS. Letošní ročník nabídne v Česku doposud nevídaný třídenní program s účastí ministrů, předních ...

AMSP: Vyzkoušejte si Akademii podnikání České spořitelny

Máte hlavu plnou nápadů a snů a nechybí vám ambice je realizovat? Svého podnikavého ducha můžete ze řetězu pustit třeba právě teď! V Akademii podnikán ...

Doporučujeme



Sobota 18.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »