InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Ministerstvo dopravy: Jaké budou dopravní priority Evropské unie v roce 2024?

15.01.2024
Emisní limity pro nákladní vozidla, železniční doprava i silniční bezpečnost. To jsou hlavní témata EU v letošním roce. Evropskou dopravní politiku v roce 2024 zásadně ovlivní červnové volby do Evropského parlamentu a následné jmenování nové Evropské komise. Instituce EU se tak zaměří především na dosažení dohody u již projednávaných návrhů.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
U legislativních návrhů, ke kterým už Rada EU a Evropský parlament přijaly pozice, se uskuteční intenzivní vyjednávání mezi těmito institucemi s cílem dosáhnout dohody ještě ve stávajícím funkčním období, a to hned v prvních měsících belgického předsednictví. Vzhledem ke zmíněné obměně složení klíčových evropských institucí také nelze očekávat větší množství nových návrhů a ty, které Komise vydá, přijdou v první polovině roku - očekává se například návrh balíčku k revizi pravidel technické způsobilosti motorových vozidel, revize směrnice o strojvůdcích či pravidel říčních informačních služeb. Očekává se i zveřejnění iniciativy Space Law.

Belgické předsednictví se tak v první polovině roku 2024 zaměří na dojednání návrhů nařízení k limitům CO2 pro těžká nákladní vozidla, a také na směrnici o přeshraničním vymáhání přestupků v silniční dopravě v rámci balíčku silniční bezpečnosti a námořního balíčku. Pokračovat bude také snaha o dosažení dohody s Evropským parlamentem k nařízení evropského nebe SES2+, nalezení kompromisu zde ale bude vzhledem k velmi odlišným pozicím členských států a Evropského parlamentu obtížné.

Belgie bude v čele Rady EU usilovat i o shodu mezi členskými státy, tedy přijetí obecného přístupu, u již předložených návrhů. Ty se týkají například přidělování kapacity na železnici, kombinované dopravy nebo práv cestujících. Co se naopak projednat nestihne, je například směrnice o řidičských průkazech, ke které zatím není připravena pozice Evropského parlamentu pro vyjednávání, a první trialogy tak začnou později v roce 2024. U návrhů, u kterých Rada nepřijme obecný přístup, bude projednávání pokračovat za navazujícího maďarského předsednictví.

V loňském roce projednaly evropské instituce přes 20 návrhů týkajících se evropské dopravní politiky. Na jeho konci se navíc dosáhlo dohody u dvou pro Českou republiku prioritních návrhů. U nařízení EURO 7 se podařilo dojednat mírnější a realističtější podobu normy, přijetí revize TEN-T je potom zásadním a nezbytným krokem pro další rozvoj dopravní infrastruktury a jejího financování.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Ekonomika

Konference Hospodářské komory a České asociace umělé inteligence ukáže firmám, jak používat AI

Praktické ukázky využití v podnicích, konzultační zónu a workshopy, na kterých si zástupci firem vyzkouší AI nástroje, chystají Hospodářská komora a Česká asociace umělé inteligence. Na konferenci AI inspiration v pražském Cubexu na konci května ...

První investiční VC fond z Národního plánu obnovy ČR bude spravovat Tensor Ventures

Investiční společnost Tensor Ventures byla vybrána jako správce prvního fondu rizikového kapitálu (VC), který bude financován z Národního plánu obnovy ...

ČSOB Index očekávání firem: Optimismus podnikatelů a firem roste, chuť investovat je nejvyšší od roku 2019

Nálada malých a středních firem a podnikatelů se mění k lepšímu. Největší posun od podzimu nastal v investiční aktivitě, která je na nejvyšší úrovni z ...

Výzva všem samosprávám: Vypravte se na URBIS pro know-how, dobrou praxi i kontakty

Brno - Už 4. června 2024 otevře své brány brněnský URBIS. Letošní ročník nabídne v Česku doposud nevídaný třídenní program s účastí ministrů, předních ...

AMSP: Vyzkoušejte si Akademii podnikání České spořitelny

Máte hlavu plnou nápadů a snů a nechybí vám ambice je realizovat? Svého podnikavého ducha můžete ze řetězu pustit třeba právě teď! V Akademii podnikán ...

Doporučujeme



Sobota 18.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »