InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Ministr Kupka: Máme rok na odstranění problémů se zabezpečovačem železnice ETCS

01.12.2023
Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS, do té doby je potřeba odstranit problémy, které se objevily ve zkušebním provozu. Shodli se na tom účastníci koordinační expertní skupiny, kterou svolal ministr dopravy Martin Kupka.
Foto: mdcr.cz
"Během zkušebního provozu se spuštěným ETCS, především na trati Olomouc - Uničov, dochází k výpadkům, které jsou pravděpodobně souběhem více faktorů. O příčinách intenzivně jednáme s dodavateli přenosové sítě, RBC, vozidel, i palubních jednotek. Vzniklou situaci je třeba co nejrychleji vyřešit, abychom neohrozili vynaložené investice a termín výhradního provozu," říká ministr dopravy Martin Kupka.

Z dosavadních zkoumání vyplývá, že problémy jsou v komunikaci mezi traťovou částí a vozidlovou částí systému ETCS. Expertní skupina se shodla, že v případě výpadku komunikace je potřeba okamžitě zajistit data z přenosové sítě a z daného vozidla, aby bylo možné vše vyhodnotit. Rychlost shromáždění potřebných dat u provozovatele infrastruktury bezprostředně po výpadku komunikace je zásadní.

"Je potřeba urychlit komunikaci mezi provozovatelem infrastruktury, dopravci a výrobci vozidel a dodavateli zařízení ETCS. Správa železnic s výrobci uzavře smlouvy, které budou garantovat rychlý přenos potřebných informací," říká generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Shromážděná data bude průběžně vyhodnocovat tým techniků jednotlivých organizací a výsledky budou diskutovány na pravidelných koordinačních schůzkách pracovní skupiny ETCS. V prvních měsících příštího roku musí být plně rozběhnuty veškeré výměny dat včetně vstupů z dalších úseků s provozem ETCS tak, aby bylo možné na začátku března stanovit plán kroků do konce roku 2024.

"K zavedení jednotného evropského zabezpečovače ETCS jsme se zavázali, dopravci vybavují svá vozidla tímto systémem tak, aby s nimi od roku 2025 byli schopni vyjet tratě s výhradním provozem, a není možné od tohoto ustupovat. Jsem rád, že se komunikace mezi všemi účastníky rychle rozběhla a od naší první schůzky v říjnu už byly uskutečněny důležité dílčí kroky," říká ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář.

Zavádění ETCS je jedním z důležitých kroků pro posílení bezpečnosti, automatizace provozu a digitalizace na železnici v celé Evropě. Touto jednotnou technologií je již vybaveno 903 kilometrů českých tratí a příprava pokračuje dál, aby mohl být spuštěn výhradní provoz na koridorech v roce 2025. Vozidel s nainstalovanou palubní částí ETCS se po českých kolejích v tuto chvíli pohybuje 639.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Domácí

AV ČR: Revoluční metoda českých vědců odhalila strukturu chromozomu

Jako první na světě zobrazili celý chromozom v přirozeném stavu. Vědcům z Ústavu přístrojové techniky AV ČR ve spolupráci s Ústavem experimentální botaniky AV ČR se díky revoluční metodě podařilo to, o co se pokoušeli experti nejprestižnějších ...

Piráti navrhnou opatření pro snížení konzumace alkoholu

Alkohol představuje v České republice závažný problém s významnými zdravotními a sociálními důsledky. Piráti proto plánují změny v regulaci alkoholu, ...

STUDENT AGENCY TRAVEL zveřejňuje trendy v prodeji letenek pro letní sezonu

Společnost STUDENT AGENCY TRAVEL, přední český prodejce letenek, přináší nejnovější přehled cestovatelských trendů pro letní prázdniny 2024. Analýza r ...

Ministerstvo zdravotnictví představilo médiím stav plnění dohody z 8. prosince loňského roku

Ministerstvo zdravotnictví představilo médiím stav plnění dohody s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou, zdravotnickými odbory a Českou lékařskou komorou ...

Česká republika obdržela od EU další refundaci za vojenský materiál dodaný na Ukrajinu

Česká republika patří mezi významné dodavatele vojenské techniky Ukrajině, která již více než dva roky čelí ruské agresi. Česko za vojenský materiál, ...

Doporučujeme



Neděle 21.7.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »