InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Ministerstvo dopravy: Od března 2024 má platit jednodenní dálniční známka, roční po 12 letech podraží

12.05.2023
Dálniční poplatky se od března 2024 změní. Nově bude možné zaplatit si jednodenní dálniční známku za 200 Kč, desetidenní bude stát 270 Kč, měsíční pak 430 Kč. Roční poplatek bude od března příštího roku ve výši 2 300 Kč. Vyplývá to z návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, ve které je obsažená povinná proporcionalita cen u jednotlivých druhů dálničních známek podle evropské směrnice.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Národní ekonomická rada vlády navrhla ve svých doporučeních zdražit dálniční známku z 1 500 korun na 3 000. Vláda se nakonec rozhodla od března 2024 zvýšit cenu roční známky na 2 300 korun, což odpovídá inflaci za deset let, kdy se poplatek neměnil," vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka a dodává: "Veškeré peníze z dálničních známek vracíme do výstavby a údržby dálnic."

Podle pravidel směrnice Euroviněta mají členské země Evropské unie povinnost se od března 2024 řídit při stanovení cen časových poplatků povinným stropem, který se vypočítává procentuálně vůči ročnímu poplatku. Měsíční známka tak musí být maximálně do 19 % ročního poplatku, desetidenní do 12 % a nově bude také denní známka ve výši 9 % té roční.

"Známky nebudeme pouze zdražovat, řidiče, kteří dálnici používají jen výjimečně, jistě potěší, že stejně jako další evropské státy, kde se známky vyžadují, umožníme platit za použití dálnice pouze na konkrétní den. Jednodenní poplatek vychází podle povinných stropovaných poměrů na 200 korun. Desetidenní poplatek klesne o čtyřicet korun na 270, ten měsíční se sníží o deset korun na 430. Kdybychom chtěli udržet stávající ceny krátkodobých poplatků, museli bychom roční sazbu zvednout ještě výše, k tomuto jsme však nepřistoupili," upozorňuje ministr.

Bezplatně budou dálnici používat jen elektromobily


Evropská směrnice zároveň umožňuje odpustit časový poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo vodík. Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, která dosud jsou zcela osvobozena, zůstanou však nadále významně zvýhodněna. Platit budou 25 % sazby časového poplatku. U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane stávající míra zvýhodnění nedotčena, tedy na úrovni 50 % sazby časového poplatku.

Návrh zákona dále počítá s tím, že z registru silničních vozidel budou Státnímu fondu dopravní infrastruktury poskytovány údaje potřebné pro určení výše časového poplatku, což bude využitelné pro ověření toho, zda vozidlům, která jejich uživatel registruje, v systému časového zpoplatnění náleží zvýhodněná sazba.

Cenu známky stanoví od roku 2025 automatická valorizace


Nad rámec evropské směrnice bude v zákoně zaveden mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku, který může vést ke zvýšení nebo k snížení sazeb podle pevně stanovených 2 kritérií. Prvním kritériem je meziroční procentuálně vyjádřený vývoj spotřebitelských cen dle zjištění Českého statistického úřadu a druhým meziroční procentuálně vyjádřená změna délky dálnic v provozu evidovaná Ministerstvem dopravy. Takto se poprvé upraví cena od 1. ledna 2025. Naplní-li se příznivá makroekonomická predikce, inflace bude nadále významně brzdit své tempo a nelze tak očekávat zásadnější meziroční zvyšování sazeb časových poplatků.

Aktuálně má česká dálniční síť 1 365 kilometrů, z toho je aktuálně bez povinnosti mít zaplacený dálniční poplatek 226 kilometrů. Mezi lety 2012 až 2022 přibylo na dálniční síti celkem 226,5 km dálnic na zelené louce, zároveň s tím byla modernizována dálnice D1 mezi Prahou a Brnem, což je dalších 160 kilometrů. V roce 2022 přibylo na dálniční síti 21,2 kilometrů, v roce 2023 to bude celkem 15,4 kilometrů. V roce 2024 je v plánu zprovoznit rekordních 118,1 kilometrů. Jen část z nich zprovozněná do léta 2024 se však projeví v sazbě časového poplatku pro rok 2025, zbytek zprovozňovaný v druhé půlce roku se do ceny promítne až v roce 2026.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Domácí

MŠMT: Novela zákona o vysokých školách zlepšuje podmínky pro studium doktorandů

Vláda schválila novelu zákona o vysokých školách, kterou předložil ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek spolu s ministryní pro vědu, výzkum a inovace (MVVI) Helenou Langšádlovou. Novela, která představuje důležitý krok směrem ke ...

Vláda rozšířila sankční seznam a schválila další příspěvek České republiky na podporu Ukrajiny

Prezenční studenti v doktorském studijním programu na vysoké škole by měli mít zákonem garantovaný příjem ve výši 1,2násobku minimální mzdy. Počítá s ...

Od 1. září 2024 navýší Česká pošta svým zaměstnancům mzdy v průměru o 10 %

V rámci postupující stabilizace provozního hospodaření České pošty bylo rozhodnuto o navýšení mezd v průměru o 10 % od 1. září 2024. Navýšení se bude ...

Novinka v e-shopu Českých drah. Semafor ukáže cestujícím vytížení jednotlivých spojů

České dráhy na svém e-shopu www.cd.cz spouští v pilotním provozu systém tzv. semaforu. Novinka pomůže cestujícím, kte ...

Předseda vlády Fiala jednal s ministrem zahraničí Spojených arabských emirátů Al Nahajánem

Premiér Petr Fiala se v úterý 26. března setkal ve Strakově akademii s ministrem zahraničních věcí Spojených arabských emirátů Abdulláhem bin Zájd Al ...

Doporučujeme



Čtvrtek 28.3.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »