InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Konec zneužívání osobních dat pro politickou reklamu a vyšší transparentnost, odhlasoval výbor

25.01.2023
Nově budou moci političtí aktéři k cílení své reklamy využívat pouze data, která uživatelé explicitně pro tento účel schválí. Výbor pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO) také schválil konec zneužívání osobních dat, či využívání takzvané behaviorální reklamy, tedy metody, která analyzuje chování občanů. Nová pravidla také počítají s větší transparentností politické reklamy, kdy bude jasné, kdo na koho cílí, za kolik peněz a proč.
Europoslanec Marcel Kolaja | Foto: pirati.cz
"Transparentnost v politické reklamě vnímám jako klíčovou. Proto jsem rád, že se nám podařila prosadit lepší ověřitelnost toho, kteří politici či politické subjekty za danou politickou reklamou stojí. Návrh přináší povinnost zveřejnit informace o zadavateli, kolik peněz za reklamu vynaložil, či na základě jakých údajů na určitou skupinu míří. Zároveň významně snižujeme možnosti cílení, tak aby nebylo možné zneužívat osobní data pro politické účely," říká europoslanec a člen výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Marcel Kolaja.

Návrh zavádí nový registr, kam budou muset zadavatelé politické reklamy všechny informace povinně zadávat. "Občané, nevládní organizace či novináři tak budou mít přehledně a na jednom místě všechny informace. Bude tedy snadné zjistit, kdo za kterou reklamou stojí, či kolik za ní platí," vysvětluje Kolaja, který je také kvestorem Evropského parlamentu.

Podle přijatého návrhu, který nyní putuje na plénum, má být zakázané cílení politických reklam na základě rasového či etnického původu, náboženského přesvědčení, sexuální orientace, zdravotního stavu či politických názorů. Toto omezení bude platit jak online, tak offline. Po schválení plénem bude finální znění pravidel vyjednáno v trialogu.

Zdroj: Pirátská strana

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Přímá volba prezidenta přináší emoce a vyvolává větší zájem o politiku

Přímá volba vyvolává větší zájem lidí o politiku. Nosnou silou jsou v tomto směru mimo jiné i emoce, což podtrhují i poslední dny před druhým kolem prezidentské volby. S nadsázkou lidé ví víc o tom, který kandidát má radši psy a který kočky, než ...

ČSÚ: Osevní plochy ozimých plodin pro sklizeň v roce 2023

Ozimé obiloviny byly podle stavu k 30. listopadu 2022 vysety na 978 tis. ha, řepka ozimá na 363 tis. ha. Meziročně je plocha ozimých obilovin menší o ...

Stanjura: Lednová predikce MF- Ekonomika letos mírně poklesne a inflace výrazně zvolní

Česká ekonomika letos projde mírnou recesí a HDP by mohlo klesnout o 0,5 %, Průměrná inflace by mohla dosáhnout hodnoty 10,4 %, míra nezaměstnanosti v ...

ČEZ Distribuce přijala opatření pro zdárný průběh druhého kola volby prezidenta České republiky

Společnost ČEZ Distribuce, která působí na území 11 krajů, přijala opatření, díky kterým by měl být zajištěn zdárný a bezproblémový průběh volby prezi ...

Ministerstvo zdravotnictví: Do Česka tento týden dorazila urychlená dodávka 100 tisíc balení antibiotik

Situace na trhu se díky zvýšeným dodávkám léčiv i klesající poptávce postupně uklidňuje. Do lékáren budou příští týden distributory zaváženy napříč sk ...

Doporučujeme



Pátek 27.1.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »