InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

dTest: Neobjednané služby třetích osob účtované přes O2

25.01.2023
Účastníkům služeb mobilního operátora O2 se v nedávné minulosti stávalo, že na svém vyúčtování nalezli položku za službu, kterou si neobjednali. Způsobovalo to nastavení služeb m-platba u tohoto operátora, které umožňovalo různým aplikacím, s jejichž poskytovateli měl operátor O2 smlouvy, zajistit si často jen nevědomým kliknutím účastníka "objednávku" služeb. Poskytovatelé těchto služeb si pak ve vyúčtování mobilního operátora O2 účtovali za nechtěné a vědomě neobjednané služby peníze od účastníků. Tato praxe již zřejmě ustává, přesto by spotřebitelé měli být obezřetní a zvážit úplné vypnutí služeb m-platba.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Bezplatná služba dTestu VašeStížnosti.cz, která pomáhá spotřebitelům řešit stížnosti na podnikatele, evidovala v roce 2022 několik set stížností na vyúčtování mobilního operátora O2, ve kterých se objevovaly neobjednané položky třetích stran, například společností INNOVATIVE MOBILE SOLUTIONS S.L. (Španělsko); Mobile-Maestro (Nizozemí); DIMOCO Europe GmbH (ČR); Content for Mobile (Kypr); InfinitePlus SAS (Francie); Wireless works (USA); a dalších. dTest předpokládá, že se mu podařilo zachytit jen část z velkého množství takových nechtěných objednávek. "Spotřebitelé většinou netušili, že se kliknutím na reklamu nebo na aplikaci stali zákazníky těchto neobjednaných služeb. Teprve až z vyúčtování zjistili, že se stali obětí podivného schématu, ve kterém mobilní operátor O2 vybíral pro třetí strany peníze," uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a pokračuje: "Nepochybujeme o tom, že existuje celá řada nepozorných účastníků, kteří stále platí a o problému nevědí."

Pokud si spotřebitel u mobilního operátora O2 stěžoval, dostávalo se mu slušné, ale nekompromisní odpovědi: "Jedná se o standardní formu online předplatného, které bylo pořízeno pomocí platby přes internet na Vašem čísle. U některých těchto plateb se mohlo stát, že ji provedete kliknutím na reklamní banner na nějakém webu. O2 v tomto případě je pouze zprostředkovatelem platby a nikoli její příjemce. Nelze tak reklamaci řešit u nás, ale bude zapotřebí se obrátit přímo na poskytovatele, u kterého byla platba provedena..."

Paradoxní na celé situaci bylo, že se do ní dostávali pouze účastníci mobilního operátora O2. Vodafone i T-Mobile totiž u svých m-plateb vyžadovali od potvrzení formou odeslání SMS ze strany účastníka, čímž zcela předešli nevědomému objednávání. "Velké množství stížností na mobilního operátora O2 v naší službě VašeStížnosti.cz a reportáž pořadu Černé ovce České televize, která se zabývala tímto problémem, vedla v poslední době ke změně ověřování m-plateb u tohoto mobilního operátora," vysvětluje Eduarda Hekšová a doplňuje: "Přesto by spotřebitelé měli aktivně kontrolovat svá vyúčtování a v případě nejistoty mohou u svého čísla m-platbu zakázat."

Blokaci platby přes internet je možné provést v internetové samoobsluze, telefonicky nebo na pobočkách jednotlivých mobilních operátorů. "Před jejich zákazem zvažte, zda m-platby využíváte. M-platby jsou totiž někdy užitečné, protože prostřednictvím této služby je možné zasílat dárcovské SMS nebo si zakoupit jízdenku na městskou dopravu," konstatuje Eduarda Hekšová a uzavírá: "Žádná služba by však neměla vést k nevědomému objednávání. Taková praktika je nepřípustná a v budoucnu by byla dobrým kandidátem na hromadnou žalobu."

Pokud jste ze svého vyúčtování zjistili, že platíte třetí straně za neobjednanou službu, řešte to okamžitě. Spotřebitelé se také mohou pro radu a konzultaci obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.





Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Společnost dTest radí jak reagovat na navýšení cen mobilních tarifů

Po O2 a T-Mobile, kteří už v minulém roce citelně zdražili, ohlásil včera plošné zdražení o 9 % u všech tarifů i třetí největší mobilní operátor Vodafone. Zdražení je, jako obvykle, odůvodněno inflací a vysokou kvalitou služeb v České republice. ...

dTest: Data jsou klíčem k budoucnosti

Spotřebitelé si zvykli, že mají rozsáhlá práva týkající se jejich vlastních osobních údajů. Svá práva sice nevyužívají příliš často, ale poučení spotř ...

Jak strávit skvělou dovolenou ve Splitu a okolí

Ráno nasednete do auta a v podvečer už se můžete kochat krásami tohoto úžasného města. Řeč je o Splitu, druhém největším městu Chorvatska, kde žije ne ...

Hrozby pro Android: Adware si nachází cesty k českým uživatelům přes populární hry

Adware Andreed byl v prosinci nejčastěji detekovaným kybernetickým rizikem pro platformu Android v Česku a závěr roku tak nepřinesl žádné větší změny ...

Domácí lékárnička by měla obsahovat nejenom léky, ale také kvalitní osobní teploměr. Víte, který měří nejlépe?

Bez kašle, rýmy nebo zvýšené teploty při nachlazení překoná sychravý podzim a studenou zimu jen málokdo. Domácí lékárnička by tak měla obsahovat nejen ...

Doporučujeme



Neděle 29.1.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »