InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

dTest: Neobjednané služby třetích osob účtované přes O2

25.01.2023
Účastníkům služeb mobilního operátora O2 se v nedávné minulosti stávalo, že na svém vyúčtování nalezli položku za službu, kterou si neobjednali. Způsobovalo to nastavení služeb m-platba u tohoto operátora, které umožňovalo různým aplikacím, s jejichž poskytovateli měl operátor O2 smlouvy, zajistit si často jen nevědomým kliknutím účastníka "objednávku" služeb. Poskytovatelé těchto služeb si pak ve vyúčtování mobilního operátora O2 účtovali za nechtěné a vědomě neobjednané služby peníze od účastníků. Tato praxe již zřejmě ustává, přesto by spotřebitelé měli být obezřetní a zvážit úplné vypnutí služeb m-platba.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Bezplatná služba dTestu VašeStížnosti.cz, která pomáhá spotřebitelům řešit stížnosti na podnikatele, evidovala v roce 2022 několik set stížností na vyúčtování mobilního operátora O2, ve kterých se objevovaly neobjednané položky třetích stran, například společností INNOVATIVE MOBILE SOLUTIONS S.L. (Španělsko); Mobile-Maestro (Nizozemí); DIMOCO Europe GmbH (ČR); Content for Mobile (Kypr); InfinitePlus SAS (Francie); Wireless works (USA); a dalších. dTest předpokládá, že se mu podařilo zachytit jen část z velkého množství takových nechtěných objednávek. "Spotřebitelé většinou netušili, že se kliknutím na reklamu nebo na aplikaci stali zákazníky těchto neobjednaných služeb. Teprve až z vyúčtování zjistili, že se stali obětí podivného schématu, ve kterém mobilní operátor O2 vybíral pro třetí strany peníze," uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a pokračuje: "Nepochybujeme o tom, že existuje celá řada nepozorných účastníků, kteří stále platí a o problému nevědí."

Pokud si spotřebitel u mobilního operátora O2 stěžoval, dostávalo se mu slušné, ale nekompromisní odpovědi: "Jedná se o standardní formu online předplatného, které bylo pořízeno pomocí platby přes internet na Vašem čísle. U některých těchto plateb se mohlo stát, že ji provedete kliknutím na reklamní banner na nějakém webu. O2 v tomto případě je pouze zprostředkovatelem platby a nikoli její příjemce. Nelze tak reklamaci řešit u nás, ale bude zapotřebí se obrátit přímo na poskytovatele, u kterého byla platba provedena..."

Paradoxní na celé situaci bylo, že se do ní dostávali pouze účastníci mobilního operátora O2. Vodafone i T-Mobile totiž u svých m-plateb vyžadovali od potvrzení formou odeslání SMS ze strany účastníka, čímž zcela předešli nevědomému objednávání. "Velké množství stížností na mobilního operátora O2 v naší službě VašeStížnosti.cz a reportáž pořadu Černé ovce České televize, která se zabývala tímto problémem, vedla v poslední době ke změně ověřování m-plateb u tohoto mobilního operátora," vysvětluje Eduarda Hekšová a doplňuje: "Přesto by spotřebitelé měli aktivně kontrolovat svá vyúčtování a v případě nejistoty mohou u svého čísla m-platbu zakázat."

Blokaci platby přes internet je možné provést v internetové samoobsluze, telefonicky nebo na pobočkách jednotlivých mobilních operátorů. "Před jejich zákazem zvažte, zda m-platby využíváte. M-platby jsou totiž někdy užitečné, protože prostřednictvím této služby je možné zasílat dárcovské SMS nebo si zakoupit jízdenku na městskou dopravu," konstatuje Eduarda Hekšová a uzavírá: "Žádná služba by však neměla vést k nevědomému objednávání. Taková praktika je nepřípustná a v budoucnu by byla dobrým kandidátem na hromadnou žalobu."

Pokud jste ze svého vyúčtování zjistili, že platíte třetí straně za neobjednanou službu, řešte to okamžitě. Spotřebitelé se také mohou pro radu a konzultaci obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.





Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Temu - bezpečnostní riziko a prodej nekvalitního zboží

V souvislosti s vysokými cenami hledají lidé různé alternativy, jak a kde ušetřit. Řešení nabízí čínské e-shopy, které "zaútočily" na evropský trh. Je ...

dTest: Co trápí české spotřebitele?

Spotřebitelé požívají stále větší ochrany svých práv. Evropské instituce hledí na práva spotřebitelů jako na jednu z hlavních priorit a legislativní v ...

Doporučujeme



Sobota 20.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »