InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

GasNet otevřel v Kaplici čtvrtou LNG stanici, první v jižních Čechách

09.12.2022
Největší český distributor plynu GasNet zprovoznil v jihočeské Kaplici plnicí stanici zkapalněného plynu (LNG) pro veřejnost. Stanice vznikla v areálu společnosti EGAL v Kaplici-Nádraží a je otevřena non-stop pro všechny LNG tahače. Je to už čtvrtá plnička GasNetu v Česku a plynaři otevřením stanice pokračují v rychlém rozvoji využití LNG v nákladní silniční dopravě.
Foto: gasnet.cz
Veřejná čerpací stanice se nachází v těsné blízkosti klíčové spojnice mezi Českou republikou a Rakouskem, u mezinárodní silnice E55. V lokalitě má navíc brzo vyrůst dálnice D3. Síť čerpacích stanic LNG se tak rozrostla o další strategický směr v české i evropské logistice. GasNet nyní provozuje čtyři stanice. Další se nacházejí v Klecanech u Prahy (D8), Mladé Boleslavi (D10) a v Nýřanech (D5).

Mobilní LNG stanice v Kaplici je vybavena nejmodernější technologií a čerpat u ní mohou oba aktuálně používané typy plnicí technologie.

Výdejní stojan je samoobslužný a řidičům je k dispozici non-stop. Výkon stanice umožní natankovat až 6 tahačů za hodinu.

Samotné tankování je jednoduché - řidiči procházejí vstupním školením, kde se hlavní důraz klade na bezpečnost. Rovněž platba prostřednictvím tankovací karty, kterou GasNet distribuuje svým zákazníkům, je velmi jednoduchá. Platit můžou řidiči i kartou Eurowag, kterou dobře znají i provozovatelé klasických tiráků.

Čistá doprava v jižních Čechách


Mezi průkopníky LNG patří přepravní společnost Giomir, která v Kaplici provozuje své LNG kamiony pro přepravu sypkých materiálů. Giomir a společnost EGAL vedle toho připravují v Kaplici rozsáhlý truck park, který bude tvořit kompletní zázemí pro řidiče včetně monitorovaného parkování, ubytování, sociálního zařízení, stravování a dalších služeb pro řidiče.

"Sami provozujeme kamionovou dopravu, takže dobře víme, že ?řidič tvrdý chleba má’, a najít místo pro strávení nejen předepsaného odpočinku není jednoduché. Chtěli bychom v našem truck parku řidičům poskytovat důstojné zázemí se vším všudy," říká Kamila Smudková, jednatelka firem EGAL s.r.o. a Giomir s.r.o.

A doplňuje: "Ekologie není pro naše firmy jen prázdným pojmem. Proto jsme se před 2 lety rozhodli pro pořízení kamionů na alternativní pohon. Podle našeho názoru je v této době jedinou opravdu smysluplnou a funkční alternativou právě LNG a bioLNG. Jsme velice rádi, že jsme se dohodli s GasNetem na zřízení první jihočeské plnicí stanice LNG v našem areálu. Je to další krok k rozšíření možností využívání LNG a bioLNG v dopravě."

LNG: cesta k plnění emisních limitů


Česká republika se zavázala snižovat emise a tyto emisní cíle se týkají i dopravy. Rychlejší rozvoj LNG v nákladní dopravě je nezbytným krokem k jejich plnění. GasNet se snaží o maximální využití zkapalněného zemního plynu v tuzemské dopravě.

"Nedávno byla v Evropě otevřena 600. plnicí stanice LNG. Kaplice je důkazem, že jejich počet dál roste. U nás by jich mělo být do roku 2030 minimálně 30," říká Filip Dostál, Head of Business Development skupiny GasNet.

Ve srovnání s naftovými motory mají vozy na LNG při srovnatelném dojezdu výrazně nižší emise a nižší hlučnost.

"LNG motor oproti naftovému motoru vypouští o 20 % méně CO2. Jen loni pomohlo LNG od GasNetu ušetřit 1049 tun emisí CO2. Navíc při spalování LNG se neuvolňují pevné částice, čímž se významně zlepšuje kvalita ovzduší v nebližším okolí. Nemluvě o tom, že LNG motor je ve srovnání s dieselem o 9 dB nižší," vysvětluje Filip Dostál z GasNetu.

Připraveni na bioLNG


Infrastruktura čerpacích stanic i servisní podpora u motorů na zkapalněný plyn se pomalu rozšiřuje. Její obrovskou výhodou je, že prakticky okamžitě lze přejít z LNG na bioLNG. Jde o zkapalněný biometan, který se vyrábí například ze zemědělského odpadu nebo zbytků potravin v gastronomii.

BioLNG (zkapalněný obnovitelný biometan) má oproti dieselu emisní stopu nižší dokonce o 95 %. Logistické firmy proto vidí v nákupu LNG tahačů i příležitost, jak svým zákazníkům nabízet udržitelnou, "zelenou" službu, a tím i plnit jejich závazky v oblasti ESG a udržitelnosti.

"Zájemcům o LNG vycházíme maximálně vstříc. Vyškolili jsme přes 500 řidičů, podíleli jsme se na testování vozů na LNG, spolupracujeme s výrobci a samozřejmě také s dopravci. Na našich stanicích jsme nasbírali cenné zkušenosti a nyní na nich obsluhujeme desítky českých i zahraničních zákazníků," doplňuje Filip Dostál.

Aktuálně jezdí v Česku 135 registrovaných nákladních vozů na LNG a k dispozici mají pět veřejných plnicích stanic. Čtyři z nich provozuje společnost GasNet.





Zdroj: GasNet

Další články z rubriky Regiony

ÚOHS: ČEZ může převzít distribuci tepla v Chomutově, musí však do budoucna umožnit připojení dalších dodavatelů

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil pod podmínkou splnění závazků spojení ČEZ Teplárenská, a.s., a ACTHERM Distribuce s.r.o. (dále jen ČEZ Teplárenská a ACTD). Rozhodnutí již nabylo právní ...

Nemocnice TGM Hodonín slavnostně otevřela nový moderní pavilon zobrazovacích metod

Pouhých 13 měsíců od položení základního kamene otevřela hodonínská nemocnice ve svém areálu nový pavilon, navazující na stávající budovu zařízení. ...

Filmovou tvorbu na Vysočině kraj podpoří dotací

Milionem korun podpoří Kraj Vysočina propagaci regionu audiovizuální tvorbou. Mimořádná dotace poputuje příspěvkové organizaci Vysočina Tourism. "Prim ...

V soutěži Adapterra Awards bude bojovat o vítězství 11 pražských projektů

První tropický den tohoto roku přišel o dva měsíce dříve, než je obvyklé. Přesně na tyto situace, ale i další jevy, jako jsou sucho, přívalové deště, ...

ROAD SHOW - Český podnikatel jako součást evropského byznysu

PLZEŇ - Pod záštitou hejtmana Plzeňského kraje Rudolfa Špotáka se v úterý 23. dubna v konferenčním sále Středního odborného učiliště elektrotechnickéh ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »