InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

ČR má první trať s výhradním provozem vlaků pod systémem ETCS v úseku Olomouc-Uničov

02.12.2022
Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc - Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu.
Foto: spravazeleznic.cz
Správa železnic dokončila rozsáhlou rekonstrukci úseku Olomouc - Uničov, na kterém bude od ledna spuštěn provoz vlaků pod dohledem tohoto jednotného evropského zabezpečovače. Ten výrazně snižuje riziko selhání lidského faktoru při řízení drážních vozidel i dopravy. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jde o významný milník: "Od roku 2025 bude výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojeny." Maximální rychlost na trati se zvýšila až na 160 km/h, stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, rekonstruovány byly výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku a v neposlední řadě byl úsek elektrizován. Cestující se mohou těšit také na nový orientační systém ve stanicích a zastávkách.

Od prosince se na trať vrátí také vlaky mezi Uničovem a Libinou, která rovněž prošla kompletní rekonstrukcí a elektrizací. Rychlost na trati byla zvýšena na 100 km/h, nástupiště ve stanicích a zastávkách jsou nyní bez bariér a v Libině byla modernizována tamní výpravní budova. V rámci modernizace vznikla nová zastávka Troubelice střed, která bude cestujícím blíže, než stávající stanice. V těchto dnech je také dokončována rekonstrukce navazujícího úseku do Šumperka, který bude mít podobné parametry. Odstraněny byly propady rychlosti a modernizováno bylo celkem devět přejezdů. Cestující se na trať vrátí na začátku příštího roku.

Modernizace a elektrizace trati z Olomouce do Šumperka umožní dopravcům nasazení moderních elektrických souprav, zvýšila kapacitu trati i stupeň jejího zabezpečení. Trakční soustava je nyní stejnosměrná, počítá se ale s budoucí konverzí trakčního napájení na střídavou soustavu.

Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Regiony

Univerzita obrany zamíří na Veletrh vědy Akademie věd ČR

Ve dnech 8. až 10. června 2023 se na pražském výstavišti v Letňanech uskuteční další ročník Veletrhu vědy Akademie věd ČR, kterého se tradičně zúčastní Univerzita ...

Baťův mrakodrap ve Zlíně se zahaluje do lešení, čeká oprava fasády

Baťův mrakodrap ve Zlíně se už brzy zahalí do lešení. Důvodem je oprava poškozených částí fasády a vnějších prvků budovy, která potrvá až do konce let ...

Cesta vlakem mezi centry Liberce a Prahy se významně zkrátí na 69 minut

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice ve variantě 20 ...

Praha plánuje nakoupit 100 nových elektrobusů za 1,5 miliardy korun

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se chystá v nejbližších letech nakoupit až 100 městských nízkopodlažních elektrobusů typu Standard, tj. s délkou vo ...

Nová trať mezi Soběslaví a Doubím je připravena na rychlost 200 km/h

JIHOČESKÝ KRAJ - Soběslav se dnes stala dějištěm slavnostního ukončení modernizace traťového úseku mezi tamní stanicí a Doubím u Tábora. Jejím výsledk ...

Doporučujeme



Středa 7.6.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »