InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

ČR má první trať s výhradním provozem vlaků pod systémem ETCS v úseku Olomouc-Uničov

02.12.2022
Správa železnic dokončila modernizaci a elektrizaci vytížené regionální trati Olomouc - Uničov. Jde o vůbec první trať v České republice, na které budou všechny jízdy vlaků sledovány evropským zabezpečovačem ETCS. Mobilní část tohoto systému tak musí mít v provozu všechny soupravy, které na trať vyjedou. Cesta vlakem se v tomto úseku zkrátí ze 40 minut na méně než půl hodinu.
Foto: spravazeleznic.cz
Správa železnic dokončila rozsáhlou rekonstrukci úseku Olomouc - Uničov, na kterém bude od ledna spuštěn provoz vlaků pod dohledem tohoto jednotného evropského zabezpečovače. Ten výrazně snižuje riziko selhání lidského faktoru při řízení drážních vozidel i dopravy. Podle generálního ředitele Správy železnic Jiřího Svobody jde o významný milník: "Od roku 2025 bude výhradní provoz ETCS povinný na významné části naší sítě. Spuštění tohoto systému na trati z Olomouce do Uničova je důležitým krokem, protože si zde můžeme společně s dopravci provoz otestovat a vyhnout se tak některým komplikacím, které se zaváděním výhradního provozu evropského zabezpečovače mohou být spojeny." Maximální rychlost na trati se zvýšila až na 160 km/h, stanice a zastávky jsou nově bezbariérové, rekonstruovány byly výpravní budovy v Bohuňovicích a ve Šternberku a v neposlední řadě byl úsek elektrizován. Cestující se mohou těšit také na nový orientační systém ve stanicích a zastávkách.

Od prosince se na trať vrátí také vlaky mezi Uničovem a Libinou, která rovněž prošla kompletní rekonstrukcí a elektrizací. Rychlost na trati byla zvýšena na 100 km/h, nástupiště ve stanicích a zastávkách jsou nyní bez bariér a v Libině byla modernizována tamní výpravní budova. V rámci modernizace vznikla nová zastávka Troubelice střed, která bude cestujícím blíže, než stávající stanice. V těchto dnech je také dokončována rekonstrukce navazujícího úseku do Šumperka, který bude mít podobné parametry. Odstraněny byly propady rychlosti a modernizováno bylo celkem devět přejezdů. Cestující se na trať vrátí na začátku příštího roku.

Modernizace a elektrizace trati z Olomouce do Šumperka umožní dopravcům nasazení moderních elektrických souprav, zvýšila kapacitu trati i stupeň jejího zabezpečení. Trakční soustava je nyní stejnosměrná, počítá se ale s budoucí konverzí trakčního napájení na střídavou soustavu.

Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Regiony

Na pardubickém hlavním nádraží přichází na řadu rekonstrukce odbavovací haly

Správa železnic podepsala smlouvu se zhotovitelem rekonstrukce zbývající části nádražní budovy na pardubickém hlavním nádraží. Obnovu odbavovací haly spolu s východním a západním křídlem objektu provedou společnosti Chládek a Tintěra, Pardubice a ...

Pražská O2 arena slaví 20 let

Největší česká multifunkční hala, pražská O2 arena, dnes slaví dvacet let své existence v kulturním a společenském životě lidí nejen z České republiky ...

Za světovým dědictvím UNESCO v Žatci vyjíždí vlak NTM v čele s parní lokomotivou 464.102 Ušatá

V sobotu 6. dubna 2024 se uskuteční první veřejná jízda vlaku NTM v čele s parní lokomotivou 464.102 "Ušatá" z roku 1940, která v loňském roce prošla ...

Veterináři v tržnici SAPA odhalili přes 1300 kg potravin neznámého původu

Inspektoři Státní veterinární správy v závěru uplynulého týdne při společné kontrole s Celní správou zkontrolovali na příjezdové komunikaci do areálu ...

PID posiluje síť kontaktních míst karty Lítačka ve Středočeském kraji

Kartu Lítačka pro cestování ve Středočeském kraji využívá přes 265 tisíc lidí. V tuto chvíli je pro ně přímo v kraji otevřeno 14 prodejních míst, kde ...

Doporučujeme



Čtvrtek 28.3.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »