Co je SEO
Optimalizace pro vyhledávače neboli zkráceně SEO (search engine optimization), se označují metody, které mají za cíl, aby se určená webová stránka zobrazovala na předních místech vyhledávačů.
Google klade větší důraz na
celkovou uživatelskou přívětivost a obecně platí, že čím je lepší, tím větší návštěvnost webová stránka získává. Poskytnout SEO návod v několika řádcích není tak jednoduché, protože se jedná o soubor mnoha nástrojů a praktik. V následujících řádcích vám prozradíme, na co se Google zaměřuje.
SEO faktory: uživatelská přívětivost (UX) hraje prim
Jestliže si necháváte vytvořit webové stránky na míru, potom by se měla kvalitní webová agentura zaměřit právě na již zmíněnou
uživatelskou přívětivost, a to jak na mobilní, tak i desktopové verzi. Google totiž uvedl důležité SEO faktory, které sleduje - core web vitals. Jde o LCP, CLS a FID, podle jejich hodnot pak následně určuje kvalitu webu.
LCP
LCP (Largest Contentful Paint) měří dobu potřebnou k načtení primárních vizuálních prvků webové stránky. Je jedno, zda jde o hlavní text, nebo obrázky na stránce. Web by podle Googlu měl mít rychlost LCP
kolem 2,5 sekundy. Čím je hodnota delší, tím je web pomalejší, což má na použitelnost negativní vliv.
CLS
CLS (Cumulative Layout Shift) je kumulativní posun prvků na stránce během načítání. Google očekává, že CLS webové stránky bude
menší než 0,1.
FID
FID (First Input Delay) je doba potřebná k provedení zamýšlené akce uživatele na webové stránce. Pokud například navštívíte stránku, abyste si stáhli PDF soubor, tak doba, kterou musíte na stránce počkat, než budete moci kliknout na odkaz ke stažení, je právě FID. Pro Google je ideální hodnota FID
100 milisekund a méně.
Zabezpečení webu pomocí HTTPS
HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) je zabezpečená verze populárního protokolu http. Šifrování, které tento protokol nabízí, zajišťuje, že data, jež uživatelé zadávají na stránce, neohrozí jejich bezpečnost. Šifrování je nezbytné, jestliže na vašich stránkách uživatelé zadávají citlivé údaje, jako jsou čísla bankovních účtů, e-mailové adresy či jakékoliv přihlašovací údaje.
Responzivní web - optimalizace webu pro mobily
I když vám to přijde jako samozřejmost, tak mezi SEO nástroje patří i mobilní verze stránky. Vzhledem k tomu, že miliony lidí používají k surfování po internetu spíše telefony než stolní počítače, je pro většinu webů, ne-li pro všechny, nutností mít webovou stránku přizpůsobenou pro mobilní zařízení.
Indexace webu je ovlivněna i Link Spam Updatem
Google v červenci 2021 představil Link Spam Update, tedy snahu o boj proti nevyžádaným odkazům. Pokud víte,
co je SEO, potom je vám jasné i to, že umístění ve výsledcích vyhledávání závisí do značné míry i na zpětných odkazech.
Google upřednostňuje obsah s autoritativními a relevantními odkazy. Pro vyhledávač nebude vaše stránka kvalitní, pokud:
- používáte software a automatizované programy k vytváření příspěvků bohatých na klíčová slova,
- uvádíte velké množství odkazů v patičce,
- přidáváte přemíru odkazů do komentářů na fórech.
Každá
SEO agentura vás na takové praktiky upozorní, protože už dávno nefungují, přestože v minulosti se běžně používaly.
Pokud jste v minulosti výše uvedené metody preferovali, je na čase udělat si pořádek v odkazech. Ještě lepší je, pokud se do práce vloží online agentura, která vám provede audit webových stránek. Právě audit je nesmírně důležitým stavebním kamenem při tvorbě úspěšné SEO strategie.
V budoucnu nezapomeňte odkazy vhodně označit. Jestliže jste sami sponzorovali některé příspěvky, zvažte, zda byste neměli oslovit webové stránky, na nichž jsou vaše sponzorské odkazy uvedeny, a požádat je o přidání značky.
Jaký je první krok procesu optimalizace webu pro vyhledávače?
Jestliže vás nečeká tvorba webu od nuly, ale už máte rozjeté webové stránky, je dobré si nechat zpracovat právě uvedený audit. Díky němu zjistíte, jestli je web kompletně indexovaný a dostanete návrh, jaké kroky podniknout, abyste podpořili nejen SEO, ale i online marketing.
V dané oblasti působí
marketingová agentura Beneficio, která má ve svém portfoliu služeb
tvorbu e-shopu i webových stránek, SEO a online marketing.