InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Stavba přemostění v Blansku je před další důležitou fází, začalo se s výsuvem mostu

24.08.2022
Realizace stavby III/379 37 Blansko přemostění, odstartovala v červenci loňského roku. Stavba začíná na ulici Svitavská na levém břehu řeky Svitavy a přemostí koryto řeky, železniční koridor a končit bude v průmyslové zóně na Starém Blansku.
Foto: jmk.cz
"Tato stavba je zcela zásadní z toho důvodu, že most nově zajistí převedení pěších a dopravního provozu přes řeku Svitavu a hlavně přes železnici," uvedl radní Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Jiří Crha.

"Na stávající dopravní síť napojujeme novostavbu pomocí okružních křižovatek na ulici Svitavská II/374 a z druhé strany na ulici Brněnská III/37937. Se stavbou pochopitelně souvisí i nutné úpravy parkovacích ploch, chodníků, místních komunikací, sjezdů, oplocení, stávajícího zatrubnění potoka na Starém Blansku a vybudování opěrných zídek, nových chodníků, nasvětlení, odvodnění a úpravy a ochrany drážních objektů," popsal ředitel Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Roman Hanák.

Most, pod evidenčním číslem 37937-3 je navržen jako nová dominanta lokality v podobě ocelového oblouku se síťovými závěsy. Smontovaný oblouk s vybetonovanou deskou bude umístěn na mostní pilíře výsuvem. "Ten bude zahájen pondělní noční výlukou a předpokládáme jeho průběh cca do 26. srpna 2022. Samotná tato akce bude realizována velmi pomalu, pouhým okem bude pohyb výsuvu téměř nepostřehnutelný, navíc bude probíhat pouze v nočních hodinách," doplnil Hanák.

Vlastní most je vybudován na takzvané výsuvné dráze, spočívající z mohutné ocelové konstrukce, na jejímž vrcholu jsou umístěny dva páry zdvojených kolejnic. Most, který je uložen na jedné straně na výsuvná kluzná ložiska, je na straně druhé opatřen dvěma vozíčky pohybujícími se po výsuvné dráze. O vlastní posun se postarají dva páry hydraulických pístů.

"Po dobu výstavby nás omezily oba zásadně ovlivňující aspekty právě uplynulého období. Prvním z nich byl covid a na něj navazující plošné zdražení nejen oceli, ale i ostatních materiálů a služeb. V druhé vlně nás zastihla invaze ruských vojsk na Ukrajinu, tam nás nejvíce postihlo nejen další plošné zdražení oceli, ale především to, že ocel pro výrobu mostu, která měla specifické požadavky na vlastnosti materiálu a byla zpracovávaná ve Vítkovicích, byla právě z okupovaného Mariupolu," doplnil stavbyvedoucí společnosti Metrostav Robert Škarecký.

Mostní hlavní nosný ocelový oblouk bude délky 77,6 m s dvěma estakádními poli před a za, navrženými z předpjatého betonu. Celková délka nosné konstrukce je 158,4 m. Výška mostu nad terénem je 9 m, výška oblouku 12 m. Z důvodu prostorových podmínek je situován ve směrovém i výškovém oblouku.

Stavba má přijít asi na 225 milionů korun bez DPH, což je zatím projekční předpoklad. Zdroj financí poskytl Státní fond dopravní infrastruktury, Jihomoravský kraj a město Blansko. "Zajímavostí tohoto mostu je nejen jeho polohové umístění, ale také fakt, že řidiči na něm budou muset překonat stoupání, i klesání 8,33%, což na mostech bývá méně obvyklé," uzavřel Hanák.

Zdroj: Krajský úřad Jihomoravského kraje

Další články z rubriky Regiony

Univerzita obrany zamíří na Veletrh vědy Akademie věd ČR

Ve dnech 8. až 10. června 2023 se na pražském výstavišti v Letňanech uskuteční další ročník Veletrhu vědy Akademie věd ČR, kterého se tradičně zúčastní Univerzita ...

Baťův mrakodrap ve Zlíně se zahaluje do lešení, čeká oprava fasády

Baťův mrakodrap ve Zlíně se už brzy zahalí do lešení. Důvodem je oprava poškozených částí fasády a vnějších prvků budovy, která potrvá až do konce let ...

Cesta vlakem mezi centry Liberce a Prahy se významně zkrátí na 69 minut

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice ve variantě 20 ...

Praha plánuje nakoupit 100 nových elektrobusů za 1,5 miliardy korun

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se chystá v nejbližších letech nakoupit až 100 městských nízkopodlažních elektrobusů typu Standard, tj. s délkou vo ...

Nová trať mezi Soběslaví a Doubím je připravena na rychlost 200 km/h

JIHOČESKÝ KRAJ - Soběslav se dnes stala dějištěm slavnostního ukončení modernizace traťového úseku mezi tamní stanicí a Doubím u Tábora. Jejím výsledk ...

Doporučujeme



Středa 7.6.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »