InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

ESC: Na co máte právo při stávce letištního personálu

27.07.2022
Dnešní stávka tisíců členů letištního personálu společnosti Lufthansa se dotkne 130 000 cestujících, letících z Frankfurtu a Mnichova nebo přes tato významná letiště. Rušení či významná zpoždění letů se očekávají také ve čtvrtek a v pátek. Důležité informace o právech cestujících přináší Evropské spotřebitelské centrum, které pomáhá řešit případné spory s dopravci z jiných zemí EU a má také bezplatnou mobilní aplikaci o právech spotřebitelů při cestách po EU.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Při zrušení letu v případě stávky je dopravce povinen poskytnout přesměrování na náhradní let v nejbližším možném termínu. Po dobu čekání na náhradní nebo zpožděný spoj má nabídnout také bezplatné občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou," uvádí Ondřej Tichota, zástupce ředitelky Evropského spotřebitelského centra ČR.

Cestující, kteří mají zakoupenou letenku na let v tomto týdnu, by měli kontaktovat dopravce operující jejich lety a informovat se o možných alternativách spojení.

"Lidé mohou také odstoupit od smlouvy a požádat o vrácení peněz. V takovém případě nemá dopravce povinnost další péče," říká Ondřej Tichota a podotýká, že právo cestujících je stanoveno evropským nařízením 261/2004.

Palubní personál Lufthansy stávkuje kvůli sporu s vedením letecké společnosti kvůli mzdovým podmínkám a požaduje zvýšení platů o necelých 10 procent.

Další informace o právech při cestách po EU jsou na www.evropskyspotrebitel.cz. Lze si také stáhnout bezplatnou mobilní aplikaci "ECC-Net: Travel", ve které spotřebitelé najdou svá práva i v jiných oblastech cestovního ruchu, nejen v dopravě letecké, ale i železniční, autobusové a lodní, v ubytovacích službách, v autopůjčovně a při nákupu zboží v jiných zemích EU. "Aplikace je volně ke stažení v obchodech s mobilními aplikacemi a obsahuje také konkrétní fráze ve všech oficiálních jazycích EU pro uplatnění vašich práv přímo na místě," dodává Ondřej Tichota.

ESC Česko působí při České obchodní inspekci a je členem sítě Evropských spotřebitelských center, která pomáhá spotřebitelům řešit přeshraniční spory v Evropě. Jeho úspěšnost při mimosoudním řešení sporů Čechů se zahraničními obchodníky dosáhla loni 72 %. Více informací lze najít na www.evropskyspotrebitel.cz.


Zdroj: ČOI

Další články z rubriky Rady a tipy

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automaticky, jindy je za příplatek. Nemálo spotřebitelů si tak prodlouženou záruku přikoupí, zejména na ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Temu - bezpečnostní riziko a prodej nekvalitního zboží

V souvislosti s vysokými cenami hledají lidé různé alternativy, jak a kde ušetřit. Řešení nabízí čínské e-shopy, které "zaútočily" na evropský trh. Je ...

dTest: Co trápí české spotřebitele?

Spotřebitelé požívají stále větší ochrany svých práv. Evropské instituce hledí na práva spotřebitelů jako na jednu z hlavních priorit a legislativní v ...

Doporučujeme



Sobota 20.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »