InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Cestování a problémy s hlučnými spolucestujícími

16.06.2022
Chytré telefony a tablety změnily naše cestování. Wi-Fi ve vlacích a v autobusech je stále častější, a tak se téměř každý může během cesty připojit k internetu. Benefity připojení jsou zřejmé, ale existují i negativa datové hojnosti. Jedním z nich je zlozvyk hlasité komunikace přes internet v dopravních prostředcích. Hlasité hovory trvající desítky minut v otevřeném vagónu jsou noční můrou ostatních cestujících. dTest se podíval na možnosti obrany proti takovému jednání.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Dojíždíte do práce nebo do školy veřejnými dopravními prostředky? Pokud ano, nemohli jste si nevšimnout zlozvyku některých spolucestujících komunikovat přes sociální sítě s rodinou, známými a kamarády nahlas. Nejedná se už pouze o jednostrannou komunikaci, kdy druhou stranu neslyšíte, protože telefonující má telefon u ucha a vy tak slyšíte pouze jeho část komunikace. Nyní slyšíte komunikaci celou, nemůžete se tomu nijak vyhnout, protože váš spolucestující si před sebe postavil mobilní telefon a zvuk se z jeho reproduktoru line tak hlasitě, že před rozhovorem nemáte šanci uniknout.

Dalším zlozvykem, možná stejně častým jakou je hlučná komunikace přes reproduktory, jsou hlasitá hraní videoher, přehrávání videí a hudby ve veřejných dopravních prostředcích. Cestující, který se nedobrovolně účastní hlasitých projevů spolucestujících, často přemýšlí o možnostech řešení takových situací. "Prostředky obrany existují," uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a dodává: "Od řešení tady a teď, kdy se osobně pokusíte vysvětlit situaci obtěžujícímu spolucestujícímu, přes stížnost průvodčímu ve vlaku až po únik do jiných částí dopravního prostředku, je-li to možné."

Dopravci ve svých přepravních podmínkách s hlučnými cestujícími počítají a například České dráhy stanoví, že "za porušení přepravních podmínek se považuje, pokud cestující porušuje běžná společenská pravidla a dobré mravy tím, že se chová hlučně, produkuje hlučně hudbu nebo zpěv, používá hlasitě audiovizuální techniku nebo je i přes upozornění ostatním spolucestujícím neúnosným způsobem na obtíž..." Obdobné podmínky platí ve všech veřejných dopravních prostředcích. "Cestující se mohou svých práv na klidné cestování aktivně domáhat," říká Eduarda Hekšová a doplňuje: "Tam, kde nestačí domluva spolucestujícímu, případně tam, kde má cestující ze svých hlučných spolucestujících obavu, je na místě požádat průvodčího o pomoc." Pokyn průvodčího by měl hlučný spolucestující respektovat, protože každý cestující je k tomu v souladu s přepravními podmínkami dopravce povinen.

Dopravci se snaží udržovat komfort cestujících také zřizováním tichých oddílů nebo vagónů. V takových prostorech se očekává maximální klid, vypnuté zvonění mobilních telefonů a použití sluchátek při sledování videí a poslechu hudby. Nejsou-li takové prostory k dispozici, neplatí, že si cestující může dělat ve veřejném dopravním prostředku, co se mu zlíbí. "Často slyšíme argument hlučných cestujících, že oni jsou svobodní a mohou si dělat, co chtějí," připomíná Eduarda Hekšová a uzavírá: "Svoboda jednotlivce vždy končí tam, kde začíná svoboda druhého. Ve veřejných dopravních to platí dvojnásob. Hlučným cestujícím, kteří nebudou respektovat pokyny průvodčího, se může stát, že ho průvodčí vyloučí z přepravy i že dopravní prostředek opustí s pokutou a za asistence policie."

Máte-li problémy při cestování nebo jiné spotřebitelské dotazy, můžete se obrátit na bezplatnou spotřebitelskou poradnu dTestu, a to elektronicky na www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna nebo telefonicky na číslo 299 149 009.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lze využít na mnoho způsobů. Na trhu se nachází široká škála produktů, jejich složení se ale podle ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Temu - bezpečnostní riziko a prodej nekvalitního zboží

V souvislosti s vysokými cenami hledají lidé různé alternativy, jak a kde ušetřit. Řešení nabízí čínské e-shopy, které "zaútočily" na evropský trh. Je ...

dTest: Co trápí české spotřebitele?

Spotřebitelé požívají stále větší ochrany svých práv. Evropské instituce hledí na práva spotřebitelů jako na jednu z hlavních priorit a legislativní v ...

AOPK: Jak se chovat v přírodě a nedostat pokutu?

Mezi nepříliš oblíbené činnosti Správy CHKO patří udělování sankcí za aktivity, které poškozují přírodu a porušují zákon o ochraně přírody a krajiny. ...

Doporučujeme



Pátek 19.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »