InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

dTest radí, jak správně reklamovat vadné rostliny

25.05.2022
Zahradnická centra už několik týdnů plní pěstitelé a zahrádkáři, kteří hledají ty nejlepší sazenice pro své záhony a květináče. Co když ale nakoupené sazenice nevyrostou nebo semena nevyklíčí? Reklamovat můžete vždy, pokud jste přesvědčeni, že jste neúspěch nezpůsobili vy, ale že se jedná o vadu zboží. Jenom vezměte na vědomí, že se 24měsíční záruka obvykle nepoužije.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Občanský zákoník záruční dobu u květin neupravuje. To ale neznamená, že by vám prodejce mohl předat prakticky cokoliv a že by pak nebyl odpovědný za vady zboží. "Pokud si odnesete domů květinu, která od začátku jeví známky nadměrného chřadnutí, reklamujte ji. Zde je čas velmi důležitý. Vady vytýkejte hned, jak se objeví," uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.

U reklamace pokojových rostlin, jako jsou orchideje, kaktus nebo například drecéna, by se měla užít zákonná 24měsíční záruka. Prodejce ovšem může reklamaci zamítnout, dojde-li k závěru, že vada byla způsobena špatnou péčí. "Právě špatná péče bývá nejčastější důvodem zamítnutí reklamací u rostlin," říká Eduarda Hekšová.

Pro vady osiva a sadby platí Zákon o oběhu osiva a sadby, který obsahuje speciální ujednání o odpovědnosti za vady. "Při koupi rozmnožovacího materiálu jednoletých druhů, s výjimkou sazenic zeleniny, je záruční doba 1 rok, pokud nebude sjednána doba delší. U víceletých druhů je záruční doba 2 roky a běží od prvního dne kalendářního roku následujícího po uplynutí kalendářního roku, ve kterém dosáhla odrůda vývojového stupně potřebného k určení pravosti odrůdy. U sazenic zeleniny a květin je záruční doba 3 týdny," upozorňuje Eduarda Hekšová.

dTest doporučuje rostlinu, květinu či sazenici důkladně překontrolovat před samotnou koupí a poté dokumentovat i samotné uložení a pěstování. Podrobné informace mohou pomoci při reklamaci u prodejce.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Šmejdi vytahují z lidí peníze za promlčené dluhy. Jak se bránit, radí dTest

Spotřebitelská poradna dTestu se setkává s případy lidí, kterým vznikl dluh tak dávno, že už na něj zapomněli. Léta ho po nich totiž nikdo nevymáhal. Z ničeho nic jim však přišla výzva od advokátů vymahačské společnosti, ať dluh neprodleně uhradí, ...

Prodloužená záruka u zboží: Na co si dát pozor, radí dTest

Spotřebitelé se dnes mohou velmi často setkat s nabídkou prodloužené záruky na zboží, které kupují. Někdy bývá tato smluvní záruka nabízena automatick ...

DTest se zaměřil na kvalitu arašídových pomazánek

Arašídové máslo si v posledních letech získalo velkou oblibu, a to nejen mezi vegany a sportovci. Je to lahodná a nutričně bohatá potravina, kterou lz ...

Řešit spor mimosoudní cestou je levnější, rychlejší a efektivnější

K obchodnímu styku mezi spotřebiteli a podnikateli dochází nesčetněkrát denně. Není proto divu, že je mezi nimi také mnoho sporů. Některé se podaří ur ...

Temu - bezpečnostní riziko a prodej nekvalitního zboží

V souvislosti s vysokými cenami hledají lidé různé alternativy, jak a kde ušetřit. Řešení nabízí čínské e-shopy, které "zaútočily" na evropský trh. Je ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »