InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

DPP loni zaznamenal nejnižší počet srážek tramvají s chodci za uplynulých 16 let

10.02.2022
Historicky nejnižší počet srážek tramvají s chodci, celkem 40 případů, zaznamenal v loňském roce Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP), který tuto problematiku detailně sleduje od roku 2006. V téměř všech sledovaných ukazatelích došlo loni v Praze k výraznému meziročnímu zlepšení. Naprostá většina nehod skončila s lehkými zraněními chodců, pouze 5 s těžkými. Nejdůležitější zprávou je, že loni již podruhé za sebou za uplynulých 16 let ani jedna srážka s tramvají v Praze neskončila smrtí chodce. Bohužel přetrvává vysoký podíl srážek chodců na přechodech a neubývá ani nehod tramvají s motorovými vozidly, loni jich bylo o téměř 4 % více než v roce 2020.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
V loňském roce došlo v Praze k téměř 15% poklesu počtu srážek tramvají s chodci. Srovnání s předcovidovým rokem 2019, ve kterém DPP eviduje 87 případů, je ještě markantnější - jedná se o pokles o 54 %. A to přesto, že celkový pokles počtu přepravených cestujících v tramvajích je ve srovnání s rokem 2019 pouze třetinový a v prvních třech kvartálech loňského roku byly tramvaje dokonce nejvyužívanějším druhem MHD v Praze. DPP za prvních devět měsíců loňského roku přepravil tramvajemi o 15 % více cestujících než metrem. K lepším výsledkům v jednotlivých ukazatelích počtů srážek tramvají s chodci přispěla řada faktorů, především dlouhodobá společná kampaň "Neskákej mi pod kola!", důraz na tuto problematiku na pravidelných školeních řidičů DPP, testování aplikace "Pozor tramvaj!", ale také důsledky pandemie covid-19, jako menší mobilita obyvatel, pokles cestujících v MHD a nižší počet turistů v Praze.

Muži vs. ženy vs. děti


Z dlouhodobých statistik se ukazuje, že děti se na počtech srážek s tramvajemi podílí nejmenší měrou, loni to byly pouze tři případy, stejně jako předloni. Na opačném konci žebříčku stojí muži, kteří se dlouhodobě podílí na většině nehod. Loni stáli za téměř 53 % případů (celkem 21), předloni za více než 61 % (27 nehod). Na druhou stranu v loňském roce došlo k největšímu poklesu nehod s tramvajemi, jejímiž účastníky byli chodci - muži, meziročně o bezmála 28 %. Počet srážek tramvají a chodců - mužů postupně klesá od roku 2017. Naopak u žen DPP loni zaznamenal o jeden případ navíc než v roce 2020. Jestli se jedná o náhodu nebo dlouhodobější trend ukáže letošní a příští rok. U žen počet nehod stoupal do roku 2018, pak klesal do roku 2020, přičemž nejmarkantnější byl pokles předloni, o 58 % ve srovnání s předcovidovým rokem 2019. Významnou roli ve statistikách tohoto parametru za poslední dva roky mohou hrát dopady pandemie covidu-19 jako větší míra práce z domova, na ošetřovném s dětmi jsou doma spíše ženy, než muži apod.

Téměř 28 % všech srážek skončilo bez zranění chodců a většina (60 %) byla pouze s lehkými, přičemž jejich počet meziročně klesl o bezmála 37 % a naopak počet případů bez zranění stoupl meziročně o více než 80 %. Bohužel těžkých zranění bylo pět, o dva případy více než v roce 2020.

Na čtvrtině nehod se podílí cizinci


I přesto, že Prahu loni opět postihl výrazný propad zahraničních turistů, DPP zaznamenal celkem 10 případů srážek tramvají a cizinců, pouze o 1 méně než v roce 2020. Cizinci mají dlouhodobě významný podíl na celkovém počtu sražených chodců. Zatímco v roce 2016 i 2017 to bylo téměř stejně 24 %, v roce 2018 se podíleli už 29 %, o rok později 22 %, v roce 2020 více než 23 % a loni cizinci tvořili čtvrtinu nehod.

V zastávkách pouze čtyři případy ale na přechodech téměř každá druhá srážka


Další pozitivní zprávou je, že se loni meziročně o 60 % snížil počet srážek tramvají s chodci přímo v zastávkách (pouze 4 případy) a o 26 % i mimo přechod (17 nehod). Na přechodech loni ubylo srážek s chodci o pětinu, nicméně dlouhodobě tvoří významný podíl všech nehod. Loni se téměř každá druhá srážka tramvaje s chodcem bohužel odehrála na přechodech.

"Skvělou zprávou je, že v Praze v loňském roce následkem střetu s tramvají nezemřel žádný chodec. Už druhým rokem držíme v této položce potěšující nulu. Ke střetu tramvají s osobou došlo loni ve čtyřiceti případech. Je to stále hodně, i když je to historicky nejnižší číslo za celou dobu, kdy si vedeme detailní statistiky. Nejvyšší nebezpečí hrozí při nepozorném přecházení tratě zejména na přechodu pro chodce nebo přeceňování ve stylu: ?To ještě stihnu!’. Mnoho lidí si bohužel neuvědomuje, že tramvaj má podle pravidel silničního provozu na přechodu pro chodce vždy přednost. Drážní vozidlo je násobně těžší a má mnohem delší brzdnou dráhu než osobní auto. V závislosti na rychlosti tramvaje, její obsazenosti, sklonu svahu a počasí, tj. adhezních podmínkách, je její brzdná dráha minimálně 3krát delší než u osobního automobilu," řekl Ladislav Urbánek, místopředseda představenstva a dopravní ředitel DPP.

"Neskákej mi pod kola!" a antikolizní systémy


DPP dlouhodobě a systematicky pracuje na zvyšování bezpečnosti cestujících i ostatních účastníků silničního provozu. Ve spolupráci s BESIPEM, Magistrátem hl. m. Prahy, Policií ČR a ROPIDem bude pokračovat v osvětové kampani "Neskákej mi pod kola!", která je zaměřena zejména na prevenci srážek tramvají s chodci. Kampaň používá např. drsná videa skutečných případů z běžného provozu, nastříkané siluety chodců na přechodech na místech srážek, či nepřehlédnutelný žlutočerný polep na preventivní tramvaji s lebkou, siluetami obětí, které jejich nepozornost stála život a aktualizovaným skóre usmrcených chodců a sloganem "Pomoz mi nezabíjet!". DPP bude v kampani ve spolupráci s partnery nadále upozorňovat na rizika při lehkovážném chování či nepozornosti v MHD.

DPP plánuje letos pokračovat v testování různých typů antikolizních systémů. Na červen například chystá ve spolupráci s firmou Bosch druhou etapu zkušebního provozu nového antikolizního systému pro tramvaje upraveného pro specifické podmínky veřejné dopravy v centru Prahy.

V průměru tři nehody tramvají s motorovými vozidly denně


Srážky s chodci tvoří pouze malý podíl na celkovém počtu nehod tramvají v Praze. V loňském roku to byla necelá 4 %. Absolutní většinu dopravních nehod tramvají tvoří střety s motorovými vozidly. V loňském roce jich bylo celkem 985, tj. bezmála 3 nehody na každý den v roku. Meziročně se jedná o téměř 4 % nárůst, nicméně ve srovnání s předcovidovým rokem 2019 jich loni bylo o 23 % méně, i když se intenzita individuální osobní dopravy v Praze dostala na téměř stejnou úroveň jako v roce 2019.


Zdroj: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Další články z rubriky Regiony

Rozhlednu na Anenském vrchu v Orlických horách čeká v létě rekonstrukce

Sedmnáctimetrovou dřevěnou rozhlednu sv. Anny postavenou 991 metrů nad mořem na Anenském vrchu v Orlických horách čeká letos v létě kompletní rekonstrukce za 1,1 milion korun. Od 3. června se kvůli bezpečnosti při stavbě uzavře i přístupová ...

Den železnice v pražských Vršovicích nabídne moderní i historické vlaky

Nádraží a depo Českých drah v pražských Vršovicích se v sobotu 1. června stane dějištěm Regionálního dne železnice. Návštěvníci se během této velkolep ...

Česká pošta ve vybraných lokalitách pokračuje v testování mobilní pošty

Česká pošta ve vybraných lokalitách testuje zájem občanů o zajištění poštovních služeb prostřednictvím mobilní pošty. Ta poskytuje nejen základní pošt ...

Pražské letiště se připravuje na silnou letní sezónu, mělo by odbavit přes tři a půl milionu cestujících

Letiště Praha se připravuje na silnou letní sezónu. Dle současných prognóz by jen o prázdninách mělo odbavit přes tři a půl milionu cestujících. Těm b ...

Ve zlínském muzeu zavládla radost z mimořádného úspěchu

Napětí, které panovalo v Muzeu jihovýchodní Moravy ve Zlíně poté, co na konci dubna byla uveřejněna nominace zrekonstruovaného areálu na Ploštině na c ...

Doporučujeme



Středa 29.5.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »