InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Vojáci letecké záchranné služby mají nárok na doplacení platu za služební pohotovost, rozhodl Nejvyšší správní soud

26.01.2022
Brno - Plzeň - Nejvyšší správní soud v těchto dnech rozhodl v pořadí další spor mezi vojákem z povolání (žalobcem) a jeho útvarem týkající se nařizování služební pohotovosti a plnění úkolů služeb LZS (letecká záchranná služba) a SAR (služba pátrání a záchrany) u 233. vrtulníkové letky v Plzni-Líních. Žalobce se domáhal doplacení platu za doby označené jako služební pohotovost. Soud kasační stížnost Velitele vzdušných sil zamítl.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Nejvyšší správní soud dal za pravdu žalobci, že vykonával práci v rámci 24hodinových směn, které ale byly účelově rozděleny na 12 hodin výkonu služby a 12 hodin služební pohotovosti. Podle soudu nebyla žalobci v rozhodném období formálně nařízena služební pohotovost a pro takový postup nebyla splněna ani podmínka existence důležitého zájmu služby (či taková skutečnost minimálně neplyne ze spisu a ani ji nikdo netvrdil), tak jak je problematika služební pohotovosti upravena v § 30 zákona o vojácích z povolání.

Soud také zjistil, že v době označené jako služební pohotovost vykonávali vojáci stejnou činnost, která je náplní činnosti LZS a SAR, a to zcela pravidelně a byla jim za tuto dobu vyplacena pouze příslušná náhrada.

Podle rozhodnutí soudu žalobci náleží za čas označený jako služební pohotovost plat včetně případných příplatků.

"Nejvyšší správní soud tedy nemá pochyb o tom, že rozdělení směn LZS a SAR bylo čistě formální a účelové, zřejmě vedené snahou o finanční úsporu či v důsledku dlouhodobé personální poddimenzovanosti letky (jak to ostatně vyplývá i ze svědeckých výpovědí). Soud nemůže vyloučit, že vojáci určení do služeb LZS a SAR podstatnou část doby označené jako služební pohotovost žádné úkoly nevykonávali a že se kupříkladu mohli věnovat odpočinku. To však nic nemění na skutečnosti, že to byli pouze a výlučně oni, kdo museli být stále připraveni vykonávat činnost, která je náplní služby LZS a SAR, stejně jako v době od 7 do 19 hodin. Přitom doba ke vzletu vrtulníku činila čtyři minuty přes den a deset minut v noci pro vrtulník LZS, deset minut v jakoukoliv denní dobu pak pro vrtulník SAR.", uvedla k rozhodnutí ve věci sp. zn. 1 As 247/2021 předsedkyně 1. senátu Lenka Kaniová.

Nejvyšší správní soud eviduje k dnešnímu dni okolo čtyřiceti obdobných kasačních stížností; cca deset z nich již rozhodl.


Zdroj: NSS

Další články z rubriky Domácí

MŽP: Od 18. dubna 2024 žijeme na ekologický dluh

Počínaje včerejškem žijí obyvatelé České republiky na ekologický dluh. Takzvaný Světový den překročení vypočítává mezinárodní organizace Global Footprint Network již od roku 2006. Pro tuzemsko připadá na 18. dubna, což je o 6 dní pozdější termín než ...

Přístupnost veřejných institucí stále pokulhává, ukázaly výzkumy

Dva výzkumy veřejného ochránce práv ověřovaly přístupnost veřejných budov z pohledu stavebního práva i přímo v praxi za pomoci lidí s různým postižení ...

ČIŽP uložila první pokutu za nelegální přimíchávání látek do propan-butanu pro spotřebitelské použití

Česká inspekce životního prostředí v roce 2023 prováděla kontroly společností, které obchodují se zkapalněným ropným plynem - propan-butanem nebo LPG. ...

Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě. Největší tuzemský golfový resort má Severní Morava

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům příjmů v rámci cestovního ruchu. Golf získává na ...

Armáda České republiky má 24 nových důstojníků Generálního štábu

"Dneškem se pro vás otevírá možnost spolurozhodovat a ovlivňovat zabezpečení naší země," řekl první zástupce náčelníka Generálního štábu generálporučí ...

Doporučujeme



Sobota 20.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »