InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

700 milionů z Národního plánu obnovy půjde na stavbu protipovodňových opatření v Brně

11.01.2022
Včera byla zahájena dlouho očekáváná výstavba přírodě blízkých protipovodňových opatření řeky Svratky. Na nábřeží v úseku od Riviéry přes Poříčí k železničnímu viaduktu na Uhelné ulici dostane řeka více prostoru a Brňané místo k procházkám, sportu i odpočinku. Předpokládaný termín dokončení protipovodňových opatření je plánován na říjen příštího roku.
Foto: voda.brno.cz
Proměna více než tří kilometrů obou břehů Svratky je připravena na základě návrhu zpracovaného týmem uznávaného architekta Ivana Rullera, který zvítězil v mezinárodní architektonicko-krajinářské soutěži. Hlavním cílem navržených úprav je ochránit město a jeho obyvatele před stoletou vodou. Snížením vysokých břehů a rozšířením koryta bude dosaženo dalšího zvýšení kapacity řeky.

"Nábřeží se dostane blíže vodní hladině a vznikne krásná rekreační i volnočasová zóna. Prostředí bude bezbariérové, a tak vhodné pro vozíčkáře, seniory či maminky s dětmi. Spolu s vysazením více než 600 nových stromů vznikne u Svratky živá zóna pro setkávání lidí. Příkladem je třeba areál bývalé chatové osady Favorit na Bauerově, kde budou vytvořeny nádrže, tůně a mokřady, přes které navíc vznikne nová lávka. V rámci změn v lokalitě potěšíme také cyklisty - na cyklostezce vzniknou dva nové cyklopodjezdy, a to pod mosty na Vídeňské a na Renneské," řekla primátorka města Brna Markéta Vaňková a dodala: "Vysoutěžená cena prací, které potrvají do října 2023, je 1,26 miliardy korun bez DPH. Kofinancovány budou z větší části z Národního plánu obnovy, konkrétně Národního programu Životní prostředí. Práce na nábřeží budou dále spojeny s potřebnými investicemi do související infrastruktury. Především budou přeloženy vodovody nebo kanalizace a namísto sto let staré kmenové stoky vznikne nová. Aby byl co nejméně omezen život v okolí Poříčí i zbytku města, budou práce probíhat postupně a po jednotlivých etapách. Konkrétní dopravní omezení se v tuto chvíli řeší a budeme o nich samozřejmě veřejnost informovat. Jakmile skončí budování protipovodňových opatření, chceme na ně navázat rekonstrukcí a rozšířením Vídeňské v úseku od Poříčí včetně mostu až po ulici Jihlavskou."

"Je to unikátní projekt zaměřený na přírodě blízká protipovodňová opatření, jaký v ČR nemá obdoby. Tato revitalizace díky rozšíření koryta řeky a také díky klidovým zónám pro obyvatele Brna i pro živou přírodu dává prostor přírodě blízké krajině a je dobrým příkladem, jak by měly vypadat podporované prvky modro-zelené infrastruktury ve městech, které jsou pro novou vládu jednoznačnou prioritou," říká ministryně životního prostředí Anna Hubáčková (za KDU-ČSL).

"Finance na projekt z peněz Národního plánu obnovy jsme vyjednali s Evropskou komisí. Díky tomu může město Brno ihned podat žádost o podporu, ve Fondu je pro něj alokováno 762 milionů korun," dodává Petr Valdman, ředitel Státního fondu životního prostředí ČR.

Město Brno požádá z výše zmíněného programu konkrétně z Výzvy č. 10/2021 o dotaci ve výši 762 milionů korun.

Práce na nábřeží budou dále spojeny s potřebnými investicemi do související infrastruktury. Jedná se například o rekonstrukci vodovodů a dalších sítí, staleté kmenové stoky nebo nevyhovujících mostů a lávek. Aby stavba co nejméně omezila život v okolí Poříčí i zbytku města, bude probíhat postupně a na jednotlivé etapy.

"V rámci výstavby vznikne pět kilometrů pěších cest, přibližně tři kilometry stezek pro chodce a cyklisty, nové lavičky nebo náplavka. Odpovídajícím poděkováním Ivanu Rullerovi za mnoho skvělých staveb, které Brnu přinesl, by bylo, kdyby náplavka získala jeho jméno. Věřím, že na Rullerovo nábřeží se budeme všichni rádi vracet," sdělil 1. náměstek primátorky města Brna Petr Hladík a doplnil: "Začátek výstavby prvních úseků nábřeží v centru města je určitě zásadní, není ale zdaleka poslední. Navazující etapa kolem nádraží se nyní už projektuje. Rada města Brna také v listopadu minulého roku schválila financování projektové přípravy dalších dvou nových prioritních etap, a to XXX a XXXI, v jejichž rámci dojde ke komplexní ochraně celé lokality od dálnice D1 na území města Brna až k Modřicím, kde budou vybudována protipovodňová opatření na Svratce, Svitavě a Leskavě."

"Naším cílem je projekčně připravit další etapy, dohromady nás tak čeká 23 kilometrů Svratky i Svitavy v novém. Mimo jiné půjde o ochranu nové čtvrti Trnitá, nového hlavního nádraží, jihu Brna i Nové Zbrojovky," uvedl Michal Sedláček, městský architekt a ředitel Kanceláře architekta města Brna, která má koncepci protipovodňové ochrany města Brna na starosti.

Zdroj: MŽP

Další články z rubriky Regiony

Baťův mrakodrap ve Zlíně se zahaluje do lešení, čeká oprava fasády

Baťův mrakodrap ve Zlíně se už brzy zahalí do lešení. Důvodem je oprava poškozených částí fasády a vnějších prvků budovy, která potrvá až do konce letošního roku. Během oprav, jejichž investorem je Zlínský kraj, bude uzavřený vchod do budovy z třídy ...

Cesta vlakem mezi centry Liberce a Prahy se významně zkrátí na 69 minut

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice ve variantě 20 ...

Praha plánuje nakoupit 100 nových elektrobusů za 1,5 miliardy korun

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se chystá v nejbližších letech nakoupit až 100 městských nízkopodlažních elektrobusů typu Standard, tj. s délkou vo ...

Nová trať mezi Soběslaví a Doubím je připravena na rychlost 200 km/h

JIHOČESKÝ KRAJ - Soběslav se dnes stala dějištěm slavnostního ukončení modernizace traťového úseku mezi tamní stanicí a Doubím u Tábora. Jejím výsledk ...

Polovina obchodníků na východě Čech prodala alkohol mladistvým

Česká obchodní inspekce Královéhradeckého a Pardubického kraje provedla v květnu mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na prodej alkoholických nápojů a ...

Doporučujeme



Pondělí 5.6.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »