InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

DPP a Škoda Transportation představily nový elektrobus pro Prahu

23.11.2021
Nový elektrobus Škoda E'CITY byl dnes představen na 10. ročníku středoevropského veletrhu CZECHBUS. Jedná se o zbrusu nový model elektrobusu z dílny skupiny Škoda Transportation.
Foto: skoda.cz
Praha tak bude prvním městem, kde bude jezdit tento moderní a ekologický elektrobus, který neprodukuje emise oxidu uhličitého a dalších škodlivých látek, čímž přispívá k čistějšímu ovzduší a harmoničtějšímu životnímu prostředí ve městě a Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) jeho prvním provozovatelem. DPP si objednal flotilu celkem 14 vozidel a plánuje je nasazovat především na linky č. 154 a 213.

"Slíbili jsme, že do roku 2024 bude v Praze o pětinu méně emisí, do roku 2030 bude třetina autobusů poháněná elektrickým pohonem a jedním z kroků je nákup nových elektrobusů. Mým cílem je, aby DPP byl vlajkovou lodí mezi dopravními podniky v České republice a využíval moderní technologie 21. století. Praha se stane městem, ve kterém autobusové výkony v rámci MHD budou běžně zajišťovat tichá, bezemisní vozidla na alternativní paliva a nákupem prvních elektrobusů pro pražskou MHD přispíváme k naplňování Klimatického závazku Prahy. Snižujeme v Praze hluk z dopravy, přispíváme k čistějšímu vzduchu, který dýcháme a celkově zlepšujeme životní prostředí. Chci, aby byla Praha přívětivým místem pro život a autobusová flotila DPP tomu půjde naproti," vysvětluje Adam Scheinherr, náměstek primátora Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

"Nákupem nových elektrobusů DPP naplňuje nejen svoji strategii a koncepci obnovy vozového parku autobusů s využitím alternativních paliv, ale zároveň klimatický závazek a klimatický plán hl. m. Prahy. Je to současně nákup první flotily vlastních elektrobusů po několikaletém testování a pilotním provozu různých typů elektrobusů, které jsme měli pouze pronajaté. Díky tomu jsme si vyzkoušeli různé technologie a získali cenné informace. Zavádění plně bezemisních vozidel však nepředstavuje jen samotný nákup těchto vozidel. Nezbytné pro jejich provoz je rovněž vybudování související napájecí a nabíjecí infrastruktury, což je náročný proces, který mimo jiné zahrnuje majetkové vypořádání pozemků, územní a stavební řízení a samotný proces výstavby a instalace technologie včetně hledání vhodných technických řešení. I proto jsem rád, že se termíny na všech stranách daří držet a dnes můžeme veřejnosti představit první elektrobus DPP standardní 12metrové délky. Provozně jsme připraveni, pevně věřím, že do konce letošního roku si budeme moci převzít první vozidlo a první cestující se s ním svezou po Novém roce. Zbylých 13 vozidel pak očekáváme v průběhu února příštího roku," doplňuje Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

"Jedná se o první dodávku elektrobusů, kterou realizujeme ve spolupráci s naší sesterskou společnosti Temsa. Její role v tomto případě byla pouze subdodavatelská. Z řešení, které má naše sesterská společnost pro vlastní vozidla jsme na základě poznatků z předchozích projektů navrhli specifické úpravy existujícího řešení a v Turecku tak proběhla zejména výroba karosérie. K tomu jsme přidali to nejlepší z naší výroby - kompletní elektrovýzbroj včetně baterií a pantografu - celou montáž a kompletní zkoušky vozu jsme zajistili v naší plzeňské továrně. Díky této spolupráci vznikl ideální dopravní prostředek pro městskou hromadnou dopravu," popisuje Zdeněk Majer, Senior Viceprezident pro Obchod skupiny Škoda Transportation.

Škoda E'CITY nabízí unikátní řešení s dvoupólovým dobíjením a galvanicky izolovaným nabíječem na voze. Prakticky to znamená to, že v průběhu dne, když je vůz v provozu, se pomocí pantografu jeho trakční baterie opakovaně nabíjí ze stávající infrastruktury pro tramvajové či do budoucna plánované trolejbusové vedení. DPP má infrastrukturu pro tento typ dobíjení již připravenou na konečných zastávkách Strašnická a Želivského. Nabíjení zde bude probíhat po dobu 15-30 minut, čímž bude doplněna část celkové kapacity baterie, což umožní vozidlu absolvovat další okruh na lince. Výhodou tohoto řešení je ideální kontrola energetické bilance vozu, a hlavně nízké náklady na dobíjecí infrastrukturu. Elektrobusy vybavené tímto typem dobíjení mají v reálu delší denní dojezd a vyšší flexibilitu v nasazování na různé tratě. Praha navíc od skupiny Škoda Transportation získá pokročilý energetický managementem celé flotily vozidel, což umožní ekonomicky efektivní nabíjení baterií a prodlouží jejich životnost.

Zdroj: Škoda TRANSPORTATION a.s.

Další články z rubriky Regiony

Baťův mrakodrap ve Zlíně se zahaluje do lešení, čeká oprava fasády

Baťův mrakodrap ve Zlíně se už brzy zahalí do lešení. Důvodem je oprava poškozených částí fasády a vnějších prvků budovy, která potrvá až do konce letošního roku. Během oprav, jejichž investorem je Zlínský kraj, bude uzavřený vchod do budovy z třídy ...

Cesta vlakem mezi centry Liberce a Prahy se významně zkrátí na 69 minut

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice ve variantě 20 ...

Praha plánuje nakoupit 100 nových elektrobusů za 1,5 miliardy korun

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se chystá v nejbližších letech nakoupit až 100 městských nízkopodlažních elektrobusů typu Standard, tj. s délkou vo ...

Nová trať mezi Soběslaví a Doubím je připravena na rychlost 200 km/h

JIHOČESKÝ KRAJ - Soběslav se dnes stala dějištěm slavnostního ukončení modernizace traťového úseku mezi tamní stanicí a Doubím u Tábora. Jejím výsledk ...

Polovina obchodníků na východě Čech prodala alkohol mladistvým

Česká obchodní inspekce Královéhradeckého a Pardubického kraje provedla v květnu mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na prodej alkoholických nápojů a ...

Doporučujeme



Pondělí 5.6.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »