InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Rady a tipy

Černý pátek aneb jak si obchodníci hrají s cenami a slevami

18.11.2021
Svátek slevového či také nákupního "šílenství" zvaný Black Friday (Černý pátek) letos připadá na 26. listopadu. Jak už to tak ale někdy bývá, není všechno zlato, co se třpytí. Zdánlivě výhodné ceny jsou často vypočítávány z výrazně zvýšených běžných cen, a konečná úspora tak může být mizivá. Na co vše si dávat pozor?
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com

Původ Black Friday


Za spojením pojmu Black Friday s výraznými slevami je notná dávka černého humoru. V historii, především Spojených států, je tak označováno hned několik pátků, v průběhu kterých došlo k nějaké kalamitě. Prvním zaznamenaným "Černým pátkem" byl krach na burze se zlatem ve Spojených státech dne 24. září 1869, který byl zapříčiněn reakcí administrativy tehdejšího amerického prezidenta U. S. Granta na spekulace finančníků s národní zlatou rezervou.

Ve spojení se Dnem díkuvzdání, který v USA připadá vždy na čtvrtý čtvrtek v listopadu, byl Black Friday poprvé použit v 50. letech policisty z města Filadelfie jako označení pro apokalyptickou situaci v ulicích města, kterou způsobovali příměstští nakupující a turisté chystající se na pravidelný velký sobotní zápas amerického fotbalu. Velkou koncentraci lidí na malém prostoru provázely rovněž četné krádeže a další zločinnost. V 80. letech se podařilo obchodníkům ve Spojených státech negativní vnímání pojmu překlopit do pozitivního, a to tak, že po Dni díkuvzdání konečně začíná období roku, kdy přecházejí z "červených čísel" do "černých", tedy konečně začínají vydělávat.

Marketingovou snahu nahnat lidi do obchodů co nejdříve před Vánoci podpořili výraznými slevami, čímž dostal Black Friday soudobou podobu. "Násilností se tento den však zcela nezbavil - v roce 2008 nedočkaví nakupující ušlapali zaměstnance Wal-Martu ve státu New York a k méně či více závažným zraněním dochází při soubojích o zlevněné zboží v obchodech v USA každoročně. Do Evropy se začal koncept Black Friday přesouvat až po roce 2010. V České republice se jedná o záležitost převážně internetových obchodů," konstatuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Den, nebo dny slev


Z původního úzkého časového zaměření na pouhý jeden den v roce došlo k rozšíření na čtyřdenní nakupovací víkend nebo dokonce celý týden. Slevové akce se stejným názvem se v českých e-shopech objevují i jindy než na konci listopadu, jelikož obchodníci se snaží k nakupování motivovat spotřebitele po celý rok. Původní význam se tak již téměř zcela vytratil a zbylo jediné: prodat co největší množství zboží.

Některé e-shopy mají Black Friday už od začátku listopadu a slevy pouštějí postupně ve vlnách. Jiné obchody se zase snaží od hlavní vlny slev odlišit a nabízejí slevy už v září. "Z uvedeného je patrné, že se o žádný "svátek nakupování", jak některé weby inzerují, nejedná. Jde pouze o marketingové využívání známého pojmu podle toho, kdy se to obchodníkům hodí a kdy potřebují podpořit prodeje," uvádí Eduarda Hekšová.

Čarování se slevami na český způsob


Oblíbenou technikou nejen tuzemských e-shopů je nadsadit před slevovým obdobím ceny a z nadsazených pak počítat slevy. Z tohoto důvodu je důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí.

Především e-shopy navíc do slev umísťují jenom zlomek z celkově nabízeného zboží, takže zaklínadlo Black Friday má za úkol spotřebitele hlavně do obchodu přivést. Jakmile e-shop navštíví, pravděpodobnost provedeného nákupu logicky roste.

Black Friday edice


Další fintou, jak snížit náklady, aby bylo možné nabídnout zákazníkům slevy, je nabízení takzvaných Black Friday edicí. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie.

Zásadním problémem v tomto případě jsou nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení. "Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při doručení a rozbalení zásilky je čeká zklamání. E-shopy se pak paradoxně mohou zkoušet odvolávat na neúplný popis zboží, v němž příslušenství nebylo uvedeno, i když na doprovodném obrázku bylo," upozorňuje Eduarda Hekšová. A dodává: "Zde ale platí, že vystavená nabídka je pro obchodníka závazná a vlastnosti zboží má vůči spotřebitelům komunikovat srozumitelně a jasně."

Kamenné obchody a Black Friday


V kamenných obchodech je nutná obezřetnost jako při všech slevových obdobích. Pokud se jedná o vyšší slevu či na slevě spotřebitelům záleží, měli by si zapamatovat či poznačit cenu na regálu nebo věšáku a při markování hlídat cenu, která se objeví. Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité. Pokud prodávající nebude chtít zboží za cenu u něj uvedenou prodat, i přesto že je pro něj nabídka u vystaveného zboží závazná, vždy je možné koupi neuskutečnit a jít se poohlédnout do solidnějšího obchodu.

Zdroj: dTest

Další články z rubriky Rady a tipy

Kde nakupovat sazenice a semena zeleniny?

Není nad vlastnoručně vypěstovanou zeleninu. Rajčata, papriky, okurky, kedlubny, zelí... Nejenže jsou cenově dostupnější, ale především mnohem chutnější a i zdravější. Pesticidy na zahrádkách dnes používá jen málokterý ...

Počet vloupání do firem postupem let roste. Jak ochránit svůj majetek?

Policejní statistiky mluví naprosto jasně - rok od roku se zvyšuje počet úspěšných vloupání do rodinných domů i firem. Přesně proto musíte nějakým způ ...

Výhody hraní za české koruny na online kasinech

České koruny představují pro hráče vždy určitou preferenci, a to pro své mnohé výhody, které hráčům online kasin poskytují. Jednoduché vklady a přehle ...

Velikonoční slevy lákají na vajíčka i jarní výprodeje, ale kde je hranice?

Velikonoce tradičně patří mezi svátky, které se u obchodníků těší značné oblibě. Zákazníky se přitom nesnaží nalákat jen na vajíčka a čokoládové zajíč ...

Kde uspořádat firemní akci? My máme jasno!

Firemní teambuilding, konference, školení, setkání pro zákazníky, ale také svatba či jakákoliv jiná výjimečná událost. Všechny tyto akce mají jedno sp ...

Doporučujeme



Čtvrtek 28.3.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »