InfoDnes.cz » Zpravodajství » Magazín » Byznys

Průzkum trhu? Řekneme vám, jak na něj

04.11.2021
Dostali jste naprosto úžasný nápad, se kterým chcete rozjet své podnikání. Už v představách živě vidíte, jak se k vám zákazníci jen pohrnou a každý si váš produkt nebo službu koupí. Než se ale začnete vznášet na růžových obláčcích, měli byste investovat trochu času i do marketingového průzkumu trhu a zjistit, jestli má váš nápad tržní potenciál. Kdo ví, třeba najdete díru na trhu.
Ilustrační snímek | Foto: Rido / Shutterstock.com

Průzkum trhu nepotřebuju


I když si myslíte, že každý může být váš potenciální zákazník, není tomu tak. Spousta začínajících podnikatelů a podnikatelek se mylně domnívá, že se jejich podnikatelský nápad bude líbit každému a bude o něj velký zájem. Není ale žádoucí, abyste se snažili svým produktem oslovit co nejširší skupinu lidí. Vaše energie a snaha zalíbit se všem nemusí být zúročena. Mohlo by se totiž stát, že budete mluvit ke špatné skupině lidí.

Důvodem je, že každý z nás má různé potřeby a řeší různé problémy. Nelze proto vyhovět přání každého a racionálním krokem je zaměřit se na jasně definovanou skupinu lidí. To ovšem neznamená, že si od vás jiná skupina zákazníků nic nekoupí. Jen vaše úsilí bude zacíleno na "ideálního zákazníka", u kterého budete mít větší šanci, že ho vaše nabídka zaujme.

Jak udělat průzkum trhu?


Abyste na maximum využili potenciál trhu, měli byste svůj produkt nebo službu přizpůsobit potřebám zákazníků. Jak ale zjistíte, co vaše cílová skupina řeší a s jakými problémy se potýká? Vrhněte se na průzkum.

1. Stanovte si cíle, kterých chcete pomocí průzkumu dosáhnout.
2. Přemýšlejte, jaké problémy vaši zákazníci řeší.
3. Určete, jaká jsou jejich očekávání.
4. Stanovte, jakou cenu za produkt nebo službu by byli ochotni zaplatit.
5. Definujte si, jak se k zákazníkům dostat a oslovit je.

Informace o svých zákaznících můžete čerpat na internetu. Dobře vám k tomu poslouží například diskuzní fóra, kde se to hemží otázkami a nejrůznějšími radami. Nebo na sociálních sítích sdílejte dotazník a využijte přístup k volně dostupným databázím, jako je Český statistický úřad. Nápomocnou strategií k tomu, abyste se dopídili, kde se vaši nakupující skrývají, je segmentace trhu.

Co je segmentace trhu a zákazníků?


Segmentací se rozumí rozdělení trhu na jednotlivé skupiny zákazníků, které by mohly jevit o váš produkt zájem. Jednotlivé skupiny se od sebe mohou lišit potřebami, nákupním chováním a vlastnostmi. Cílovou skupinu můžete snadno definovat pomocí následujících kritérií:

- geografická - místo, kde cílová skupina žije (stát, město, vesnice),
- demografická - věk, pohlaví, rodinný stav nebo etnikum,
- socioekonomická - výše příjmu, povolání a vzdělání,
- behaviorální - nákupní chování, přístup ke značce, loajalita,
- psychologická - osobnost a životní styl.

Cílem je, aby byl každý segment dostatečně homogenní, tedy aby si zákazníci, kteří do něj spadají, byli co nejvíce podobní. Zároveň je žádoucí, aby se segmenty mezi sebou co nejvíce lišily. Potom záleží už jen na vás, jestli budete chtít oslovit jeden, nebo více segmentů. Pamatujte však, že by cílová skupina měla být dostatečně velká, aby vaší firmě pokryla náklady.

Co se získanými informacemi?


Pokud máte segmentaci trhu za sebou a vytyčili jste si své cílové publikum, nezbývá než se pustit do jeho oslovování. Už totiž víte, jestli jsou vaši zákazníci aktivní na sociálních sítích a které z nich používají nejčastěji. Víte, co je zajímá a jaké časopisy nebo noviny čtou. Máte představu o tom, jaké pořady sledují, a proto víte, kdy je ten správný čas na reklamu. Taky byste měli tušit, co je pohání k nákupu, a získané informace byste měli řádně využít. Poznáním svého publika jste o tolik napřed, že tvorba marketingové komunikace již pro vás nebude nic složitého.

Nezapomínejte na konkurenci


Před tím, než uvedete produkt na trh, byste si měli zjistit také co nejvíce informací o své konkurenci. I tento krok vám pomůže přiblížit se své cílové skupině a případně vylepšit svůj produkt nebo službu. Zjistíte, jak je na tom konkurence v porovnání s vámi - zejména s kvalitou a cenou. Dozvíte se, co konkurence dělá dobře a co špatně, co vaši zákazníci oceňují a co jim naopak vadí.

Co si z toho vzít?


Po celou dobu podnikání, při vývoji produktu nebo služby se obracejte na své zákazníky. Nepředpokládejte, že víte, co si chtějí koupit. Raději se jich přímo zeptejte, abyste později nelitovali svého unáhleného kroku. Trh se totiž stále mění a posouvá ve svých inovacích. Pokud budete sledovat aktuální dění a opírat se o svou cílovou skupinu, budete mít před ostatními náskok.

Autor: ML

Další články z rubriky Byznys

Posuňte své podnikání o krok dál v nové kanceláři!

Nejste spokojeni se svými kancelářskými prostory? Tak si pronajměte jiné! Rozhodně je z čeho vybírat! Pracovní prostředí musí být pro zaměstnance inspirativní. A do práce samozřejmě budou muset chodit rádi. Pokud tomu tak nebude a oni budou od ...

Máte vlastní second hand? Víme, jak seženete oblečení levněji

Oblečení z druhé ruky je v západních zemích už po desítky let velmi populární způsob nakupování. U nás se dostává do popředí až v posledních letech. Č ...

Magnetické tabule s popisovatelným povrchem využijete v práci i v soukromí

Popisovací tabule s magnetickým povrchem jsou nepostradatelnou součástí moderních pracovních prostor, zejména kanceláří a zasedacích místností. Prosto ...

Kanceláře k pronájmu získávají na popularitě. Pronajměte si jednu v Brně

I přes rostoucí popularitu flexibilních pracovních modelů zůstává poptávka po kancelářských prostorách poměrně vysoká, protože mít vyhrazené pracovní ...

Jak psát motivační dopis, abyste zaujali personalisty

Hledání nového zaměstnání bývá většinou běh na dlouhou trať. Nelze ho najít okamžitě, i když jsou výjimky, že se to někomu podaří. Zpravidla je však n ...

Doporučujeme



Pátek 19.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »