InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Nejen gigafactory může pomoci automobilovému průmyslu v České republice

12.10.2021
Gigafactory a celý výrobní řetězec elektromobilů v kontextu s dekarbonizací, kterou v rámci Green Dealu a balíčku Fit for 55 řeší celá Evropa. V pondělí nejen o nich jako o možné cestě, jak podpořit pro Českou republiku (ČR) klíčový automobilový průmysl a reagovat na ekonomické dopady útlumu uhlí, jednal vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček s předsedou představenstva koncernu Volkswagen Herbertem Diessem, předsedou představenstva ŠKODY AUTO Thomasem Schäferem a generálním ředitelem Skupiny ČEZ Danem Benešem.
Foto: mpo.cz
"Vnímáme zelenou Evropu a pracujeme na dekarbonizaci, tedy útlumu uhlí. Jednou z možných cest je výstavba gigafactory v ČR a podpora elektromobility," říká vicepremiér a ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček a dodává: "Vzhledem k energetickému mixu, struktuře ekonomiky a průmyslu i kupní síle obyvatelstva jsou závazky z Green Dealu pro ČR násobně náročnější než pro Německo nebo jiné země. Dlouhodobě investujeme do snižování závislosti na uhlí, posilování jaderné energetiky, zelené energie i energie z obnovitelných zdrojů. ČR deklarovala, že v letech 2021-2030 podpoří čistou mobilitu 16,5 mld. Kč. Včetně investic do dekarbonizace veřejné dopravy se celkem jedná o 33 mld. Kč."

"Automobilový průmysl je v ČR základním pilířem průmyslu a ekonomiky, tvoří cca 10 % HDP a 20 % vývozu," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro stavebnictví a průmysl Eduard Muřický a dodává: "Očekáváme, že podle Národního akčního plánu čistá mobilita bude u nás do roku 2030 jezdit až 500 tisíc plně elektrických vozidel, do té doby by také mělo vzniknout až 35 000 dobíjecích bodů, zejména těch rychlonabíjecích."

Důležitým příspěvkem k budování dobíjecí infrastruktury je dnes podepsané "Memorandum o spolupráci v rozvoji elektromobility v České republice" Ministerstva dopravy, Ministerstva průmyslu a obchodu, Správy železnic, Ředitelství silnic a dálnic, Ředitelství vodních cest, společnosti ČEZ a ŠKODY AUTO. V němž se mimo jiné deklaruje, že účastníci společného prohlášení vidí potenciál zajistit do roku 2025 výstavbu odpovídajícího počtu dobíjecích bodů, a významně tak přispět k naplnění strategického cíle stanoveného Národního akčního plánu čisté mobility pro rok 2025.

"S podporou čisté mobility počítáme i v Národním plánu obnovy (NPO), alokováno je na ni 4,8 mld. Kč. Nejprve budou moci žádat podnikatelé, vyčleněno je 940 milionů pro nákup vozidel a 300 milionů korun na dobíjecí stanice," říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou politiku a podnikání Silvana Jirotková a dodává: "Majitelé domů budou moci žádat o dotace na pořízení dobíjecí stanice, pro ně je vyčleněno 144 milionů Kč. Pro obce a kraje je v NPO připraveno 600 milionů Kč." Počítá se i s prostředky ze strukturálních fondů a Modernizačního fondu.

Na jednání se probrala i samotná výstavba tzv. Gigafactory East. Úspěšná zelená tranzice může ustavit ČR jako lídra středoevropského prostoru a přinést investice a navázaná pracovní místa s vysokou přidanou hodnotou. Příkladem může být lokalizace výroby a dodavatelského řetězce pro elektromobilitu.

"ČR je vhodnou lokalitou pro investice do výstavby gigafactory. Ve spolupráci s ČEZ vzniká unikátní hodnotový řetězec, který nemá obdoby, protože my bychom byli schopni zvládnout těžbu lithia, zpracování lithia a následně jeho dodávky do gigafactory," říká náměstek ministra průmyslu a obchodu pro digitalizaci a inovace Petr Očko a dodává: "Automobilový průmysl potřebuje nový impuls a další pilíř rozvoje do budoucna pro zachování konkurenceschopnosti. GigaFactory a navazující dodavatelský řetězec může zabezpečit tisíce nových pracovních míst a zásadně přispět ke zvýšení atraktivity regionu."

MPO a společnost ČEZ letos v červenci podepsaly memorandum ohledně přípravy projektu gigafactory. Dokument nastavuje základní podmínky vzniku továrny a je předpokladem pro dohodu s dalšími případnými zástupci investorů do tohoto podniku, kde by vedle ČEZ působili například také zástupce automobilového průmyslu či výrobce baterií. Pro umístění záměru byly v ČR vytipovány tři lokality: Prunéřov, Sokolov/Staré Sedlo a Cheb. Vzniknout by mohlo až 7 000 nových pracovních míst s předpokládaným startem výroby v roce 2027.

Zdroj: MPO

Další články z rubriky Ekonomika

MPO: Více elektřiny z obnovitelných zdrojů energie. Jejich rozvoj usnadní akcelerační zóny

Povolení výstavby větrných farem, solárních parků včetně souvisejících akumulačních stanic bude snazší a rychlejší. Vláda schválila usnesení, které Ministerstvo průmyslu a obchodu předložilo spolu s Ministerstvem životního prostředí a Ministerstvem ...

Finanční správa začala poplatníkům zasílat údaje k zaplacení daně z nemovitých věcí

Finanční správa začala poplatníky vyrozumívat o nové výši daně z nemovitých věcí. Zhruba milion držitelů datových schránek obdrží údaje k zaplacení da ...

SP ČR: Nařízení o ekodesignu - obava či přínos pro firmy?

Udělat z udržitelnosti pomyslnou normu a napomoci k vytvoření evropského trhu s udržitelnými produkty. To je cílem Nařízení o ekodesignu (ESPR), jehož ...

Ministerstvo průmyslu a obchodu posílí inovační výkonnost firem, v nové výzvě je připravena miliarda korun

Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo II. výzvu aktivity Inovace Operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost (OP TAK). Cíle ...

Obliba elektronických dražeb roste, za 5 let vynesly státu 446 milionů

Aplikaci elektronických dražeb (APED) si od spuštění projektu v roce 2019 vyzkoušelo už 5 047 zájemců. Celkem za tu dobu proběhlo 2 410 elektronických ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »