Nošovická KONA Electric v Evropě překonala hranici 100 000 prodaných vozů
23.09.2021
Ve slezských Nošovicích vyráběný model Hyundai KONA Electric se v Evropě těší rostoucí oblibě. Již každý čtvrtý prodaný vůz modelové řady KONA má plně elektrický pohon. Modelová řada KONA přitom zahrnuje celkem pět různých verzí - se třemi variantami spalovacích motorů, popřípadě hybridní a plně elektrickou verzi. Dosud bylo na celém světě prodáno více než 142 000 vozů KONA Electric, z toho více než 100 000 vozů připadá na Evropu, kde byl tento model uveden na trh v roce 2018. V České republice si model KONA Electric našel zhruba čtyři stovky zákazníků.
Foto: press.hyundai.cz
"Ohromující evropská obliba modelu KONA Electric od jeho uvedení na evropský trh v roce 2018 překonává veškerá očekávání," říká Andreas-Christoph Hofmann, viceprezident společnosti Hyundai Motor Europe, odpovědný za marketing a produkt. "Sto tisíc vozů prodaných v Evropě je obrovským milníkem. Jsem hrdý na tým společnosti Hyundai, který stojí za tímto skvělým úspěchem. Tím se posouváme o krok blíž k dosažení našeho cíle prodávat na celém světě do roku 2025 jeden milion akumulátorových elektromobilů ročně."
KONA Electric: první zcela elektrické malé SUV v Evropě
Hyundai se stal po představení modelu KONA Electric v roce 2018 prvním výrobcem automobilů, spojujícím dva nejvýznamnější automobilové trendy na evropském trhu: čistě elektrický pohon a karoserii malého SUV. KONA Electric vyniká výkonným elektromotorem, dlouhým dojezdem a elegantním vzhledem - a to vše na českém trhu nabízí za dostupnou cenu od 789 990 Kč.
Zákazníci mají na výběr dva elektrické pohony: verzi s kapacitou akumulátorů 64 kWh, umožňující mimořádně dlouhý dojezd 484 kilometrů, nebo variantu se standardní sadou akumulátorů o kapacitě 39,2 kWh a dojezdem 305 kilometrů. U modelu KONA Electric je v praktickém provozu doložen dojezd až 790 kilometrů v městském cyklu na jedno nabití akumulátorů a model navíc stanovil rekord v dojezdu překonáním vzdálenosti 1026 kilometrů na německém závodním okruhu Lausitzring.
KONA Electric je perfektním vozem pro zákazníky hledající praktické SUV s nulovými lokálními emisemi. V roce 2020 se stala druhým modelem značky Hyundai, který obdržel pětihvězdičkové hodnocení Green NCAP (prvním byl v roce 2019 IONIQ Electric). A na začátku letošního roku zařadil časopis Autocar model KONA Electric mezi nejlepší elektromobily pro rodiny.
V březnu 2020 spustil Hyundai výrobu modelu KONA Electric ve svém evropském výrobním závodě Hyundai Motor Manufacturing Czech (HMMC). Elektricky poháněné verze se i nadále vyrábějí také v hlavním výrobním závodě společnosti Hyundai v jihokorejském Ulsanu. Mezi výhody evropské výroby patří nepřetržité zásobování největších trhů, kratší dodací lhůty a v blízké budoucnosti také mimořádně ekologická výroba - nošovický výrobní závod HMMC totiž v roce 2022 přejde jako vůbec první výrobní závod společnosti Hyundai na 100% odběr elektrické energie z obnovitelných zdrojů. K tomuto kroku dojde v rámci úsilí společnosti Hyundai o dosažení uhlíkové neutrality do roku 2045, oznámeného na letošním autosalonu IAA.
Vlastnictví bateriového elektromobilu je v Evropě rostoucím trendem
Popularita modelu KONA Electric je v souladu s obecnými evropskými trendy. Poptávka po akumulátorových elektromobilech v Evropě neustále roste. Podle zprávy European Electric Car Flash Report (červen 2021) se počet registrací nových elektromobilů v roce 2020 v porovnání s rokem 2019 zdvojnásobil. Během prvních pěti měsíců roku 2021 bylo v Evropě registrováno již 355 000 nových elektromobilů - více než v celém kalendářním roce 2019 dohromady. Vzhledem k rozšiřování nabídky ze strany výrobců, kteří chtějí splnit své cíle v oblasti emisí CO2, se očekává, že do konce roku 2021 dosáhne objem trhu elektromobilů v Evropě jednoho milionu prodaných vozů.
Tento trend potvrzují také přehledy prodejů elektromobilů. Z nich vyplývá, že trh s elektromobily v hlavních evropských regionech v první polovině roku 2021 meziročně vzrostl o 147 procent na celkových 336 000 prodaných vozů.
Vlastnit elektromobil je navíc ještě snadnější a praktičtější než dosud. Řada evropských zemí dotuje pořízení vozidel s nulovými lokálními emisemi prostřednictvím velkorysých subvencí a počet stanic pro nabíjení elektromobilů v Evropě se každý rok zvyšuje. Společnost Hyundai Motor Group chápe význam nabíjecí infrastruktury pro přijetí technologie elektromobilů, a proto se loni stala akcionářem společnosti IONITY, provozující přední síť vysokovýkonných nabíjecích stanic v Evropě. Vzhledem k tomu, že obavy z dojezdu a dlouhého nabíjení patří mezi nejvýznamnější faktory, kvůli nimž zákazníci váhají nad pořízením elektromobilu, se očekává, že výstavba husté sítě rychlonabíjecích stanic po celé Evropě přispěje k rychlejšímu přijetí akumulátorových elektromobilů.
Prodeje modelu KONA Electric nejsou ve všech evropských zemích rovnoměrné, ale soustředí se do několika zemí, pro které je elektromobilita prioritou. Například v Německu, které má na evropském trhu elektromobilů podíl 10,7 procenta, jsou registrovány rekordní počty elektromobilů. V roce 2020 bylo registrováno přibližně 194 000 osobních vozů s elektrickým pohonem - historicky nejvyšší počet a trojnásobek oproti předchozímu roku. V porovnání se stejným obdobím v roce 2020 došlo v prvních měsících letošního roku k dalšímu výraznému nárůstu registrací elektromobilů.
Zatímco právě v Německu je KONA Electric nejoblíbenějším členem modelové řady KONA a více než polovina všech zákazníků, kteří si zde model KONA pořídili, zvolila čistě elektrický pohon, poměr takových zákazníků v České republice je podstatně nižší. Od začátku prodeje modelu KONA totiž byly na našem trhu zaregistrovány téměř čtyři tisícovky vozů, z nichž pouze přibližně desetinu pohání výhradně elektromotor.
Zdroj: Hyundai