InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

V Myslejovicích si řidiči armádních obojživelníků střihli vodní slalom

06.09.2021
Na vodním cvičišti v Myslejovicích ve Vojenském újezdu Březina čekal na řidiče několikatunových vozidel vodní slalom, překonání vodního toku plavbou, ale i jízda na přesnost. Během dvou uplynulých týdnů se zde vystřídaly přes dvě stovky kusů techniky a výcvikem v překonávání vodní překážky plavbou bojových vozidel prošlo dvě stě třicet řidičů bojových vozidel BVP-2 a obrněných transportérů Pandur.
Foto: acr.army.cz
"Plavby jsou vyvrcholením přípravy řidičů bojových vozidel a patří jednoznačně k tomu nejtěžšímu z jejich výcviku. Hodnotí se samotný vjezd do vodní překážky, pak zvládnutí slalomu na vodní ploše a zajetí a zastavení v omezeném prostoru a následné vyjetí z překážky," říká řídící výcviku podplukovník Tomáš Suchý z Pozemních sil AČR a dodává, že výcvik v plavbách probíhá vždy jednou za dva roky.

Vodní cvičiště Myslejovice prověřilo přes 220 řidičů i techniky Pozemních sil AČR

Ostrý výcvik začal naplno 23. srpna a skončil v pátek 3. září a zúčastnili se ho řidiči bojových vozidel BVP-2 a kolových obrněných transportérů Pandur II 8x8 ze 7. mechanizované brigády, 14. pluku logistické podpory, Velitelství výcviku-Vojenské akademie Vyškov a 4. brigády rychlého nasazení.

"Pro armádu je důležité, že schopnost překonávat vodní překážku naše těžká bojová technika má, a proto je nutné, aby řidiči tuto specializaci drilovali a v případě nutnosti ji byli schopni využít a okamžitě na danou situaci reagovat," připomněl zástupce velitele Pozemních sil AČR brigádní generál Pavel Kolář.

BVP-2 při výjezdu z vody tančí

Za 7. mechanizovanou brigádu se cvičení zúčastnilo téměř 140 vozidel a stejný počet řidičů. "Nejtěžší a určitě nejhorší je samotný nájezd vozidla do vodní překážky. Musím se trefit mezi výtyčky, vyklopit vlnolam a teleskopické hrdlo sání. Další nástraha pak čeká řidiče i při výjezdu z vody, kdy to chytne jedním pásem, vozidlo začne tancovat na pevném povrchu a do toho musím sklopit vlnolam a opět se trefit do vytyčeného prostoru. Řízení na hladině je podobné jako na souši, jen je nutné počítat se setrvačností. Nereaguje okamžitě," říká řidič pásového BVP-2 rotmistr Roman Majtner ze 7. mechanizované brigády, který už s vozidlem jezdí 18 let a těchto plaveb se účastní pravidelně. Jde tedy o ostříleného matadora.

Plavby v Pandurech: místo lidí pytle s pískem

"Pandury nejsou lodě, ale jsou schopné s bojovým družstvem překonat brod, vodní plochu nebo řeku. Výcvik tohoto druhu je nezbytný pro všechny řidiče vozidel Pandur," vysvětluje vrchní praporčík 41. mechanizovaného praporu praporčík František Němec.

Kromě samotných plaveb jsou řidiči Pandurů ještě přezkušováni z plavání v záchranné vestě, ostrému výcviku předchází teorie a trénink na trenažéru. Během plavby jsou ve voze tři členové osádky - velitel vozu, řidič a uvnitř vozidla je voják, který kontroluje, zda nedochází k průsakům. Vnitřní prostor je naložen 25 pytli s pískem, což představuje přibližně 500 kilogramů, které simulují částečně obsazené vozidlo. Řidič tak lépe získává návyky na plavbu s naloženým Pandurem.

Na suchu volant, ve vodě joystick

"Na samotném začátku, kdy vjíždím do vody, nevidím vůbec nic. Proto je pro mě nesmírně důležitá komunikace s velitelem vozidla, který mě navádí a udává směr. Tato souhra musí být naprosto dokonalá, protože jedete vlastně poslepu. Pokud je vozidlo na pevném povrchu, ovládám ho volantem, než vjede do vody, musím zvednout vlnolam. Ve chvíli, kdy plave, pouštím volant, odklopím poklop, musím si stoupnout a ovládám 20 tun tohoto kolosu joystickem. Tím také ovládám hydrojety, protože ty vozidlo ve vodě pohánějí," popisuje plavbu Panduru desátník Karel Krupka, řidič ze 41. mechanizovaného praporu ze Žatce.

Součástí výcviku byl i zásah jednotky záchranné a vyprošťovací služby, která musela odtáhnout nepojízdný Pandur z vody na břeh. Potápěči pak na rychlém člunu zachraňovali "muže přes palubu", kterému poskytli první pomoc.

"Naše jednotka tu má nyní pět Pandurů a kolem čtyřiceti řidičů. Každý z nich si během dvou dnů vyzkoušel překonání vodní překážky plavbou několikrát. Ti nejlepší to zvládli během šesti minut," konstatuje velitel 41. mechanizovaného praporu ze Žatce podplukovník Stanislav Kočica.

Zdroj: Armáda ČR

Další články z rubriky Regiony

Vláda se na výjezdním zasedání ve Vimperku zabývala regionálními tématy Jihočeského a Plzeňského kraje

Vláda Petra Fialy uskutečnila ve středu 7. června 2023 druhé z plánované série výjezdních zasedání. Po severomoravském Jeseníku tentokrát jednala ve Vimperku na pomezí Jihočeského a Plzeňského kraje. Na schůzi vlády, v jejímž programu převládala ...

V rámci cvičení Karlovarská putovní 155 byla poprvé prověřena Koncepce řešení mimořádné události s velkým počtem pacientů s termickým úrazem

Koncepci řešení mimořádné události s velkým počtem pacientů s termickým úrazem v České republice připravilo Ministerstvo zdravotnictví ve spolupráci s ...

Univerzita obrany zamíří na Veletrh vědy Akademie věd ČR

Ve dnech 8. až 10. června 2023 se na pražském výstavišti v Letňanech uskuteční další ročník Veletrhu vědy Akademie věd ČR, kterého se tradičně zúčastn ...

Baťův mrakodrap ve Zlíně se zahaluje do lešení, čeká oprava fasády

Baťův mrakodrap ve Zlíně se už brzy zahalí do lešení. Důvodem je oprava poškozených částí fasády a vnějších prvků budovy, která potrvá až do konce let ...

Cesta vlakem mezi centry Liberce a Prahy se významně zkrátí na 69 minut

Centrální komise Ministerstva dopravy v úterý schválila studii proveditelnosti trati Mladá Boleslav - Turnov - Liberec - státní hranice ve variantě 20 ...

Doporučujeme



Neděle 11.6.2023
Počasí v ČR
Počasí v regionech »