InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Senát neschválil přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání, řada je na Poslanecké sněmovně

23.07.2021
Senát na své středeční schůzi neschválil novelu zákona o elektronických komunikacích, která mimo jiné zavádí přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání. Spotřebitelská organizace dTest předem vyzvala senátorky a senátory, aby podpořili české spotřebitele a posílili jejich ochranu tím, že schválí navrhovaná pravidla. Senát tuto výzvu nevyslyšel a rozhodl o vrácení novely k opětovnému sněmovnímu projednání se svými pozměňovacími návrhy. Cílem jednoho z nich je právě snaha zcela vypustit přísnější pravidla pro telemarketing.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
Rychlá a jednoduchá změna poskytovatele internetu, posílení ochrany soukromí nebo stanovení podmínek pro snadnější budování sítí elektronických komunikací. To jsou jen některé změny, které má přinést novela zákona o elektronických komunikacích. Jednou z nejviditelnějších změn nejen pro spotřebitele jsou přísnější pravidla pro obtěžující marketingová volání.

"Stačí jeden telefonický hovor, souhlas se zasláním dárku v podobě mince, medaile, holítek či náhradních břitů, a dotyčného člověka čeká jejich pravidelný přísun. Cílem obchodníků není zákazníky obdarovat, ale udělat z nich stálé odběratele svého zboží. Vylákají z nich totiž souhlas, který si nahrávají a poté jím odůvodňují uzavření smlouvy na odběr zboží," popisuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Časté jsou také nabídky na "zázračné" potravinové doplňky, u nichž deklarují léčebné účinky. Rozmohl se i telefonický prodej zboží proti koronaviru jako speciálních amuletů nebo nejrůznějších přípravků, jejichž pozitivní účinky nejsou prokázány. Spotřebitelé se setkávají i s telefonickým vnucováním smluv o dodávkách energií či účasti v pochybných energetických aukcích.

Mnozí spotřebitelé již odmítají přijímat hovory, když jim volá neznámé číslo. Důvod je jasný - nechtějí být zavaleni často pochybnými nabídkami zboží a služeb. Marketingová volání jsou spotřebiteli vnímána jako vysoce obtěžující. Jenže když si spotřebitel na takovou praktiku konkrétního obchodníka stěžuje, je dnes téměř nemožné prokázat případné porušení zákona a rovněž to potrestat. Mimo jiné i proto byla připravena novela zákona o elektronických komunikacích, která posiluje postavení českých spotřebitelů.

Stávající podoba zákona totiž využívá takzvaný princip opt-out, to znamená, že telefonicky kontaktovat lze každou osobu, která v účastnickém seznamu nemá uvedeno, že si nepřeje být obtěžována. "K řádnému zajištění ochrany soukromí před přímým marketingem je ale třeba přejít na princip opt-in. Telefonicky půjde kontaktovat pouze osobu, která v účastnickém seznamu má uvedeno, že si přeje být takto kontaktována," vysvětluje Eduarda Hekšová. A dodává: "Tuto právní úpravu budou muset dodržovat i zahraniční společnosti, které cílí na české spotřebitele." Zároveň není třeba mít obavy, že by vám nemohl nadále zavolat třeba lékař či podnikatel, u něhož pravidelně nakupujete. Lékař, poskytovatel služeb, prodejce zboží a další mají totiž možnost "volání" svým klientům ošetřenou v rámci pravidel ochrany osobních údajů, zpravidla souhlasem klienta.

Počátkem letošního června dTest spustil kampaň Stop telešmejdům, kterou mohou spotřebitelé podpořit, a dát tak zákonodárcům najevo, že chtějí, aby byla schválena jasná a přísnější pravidla pro telemarketing. Cílem kampaně je i zvýšit osvětu spotřebitelů, aby věděli, jak se mohou takovému zásahu do soukromí bránit. K dnešnímu dni se k její podpoře jmenovitě přihlásilo již téměř 14 tisíc spotřebitelů.

"Jsme zklamáni tím, že většina senátorek a senátorů při projednávání novely zákona o elektronických komunikacích odmítla podpořit české spotřebitele a posílit jejich ochranu před obtěžujícími marketingovými voláními. Nyní je tedy opět řada na Poslanecké sněmovně," říká Eduarda Hekšová. A doplňuje: "Vyzýváme Ministerstvo průmyslu a obchodu, vládu a vedení Poslanecké sněmovny k co nejdřívějšímu zařazení této novely ke sněmovnímu projednání, aby poslankyně a poslanci mohli přehlasovat senátní veto, a zajistit tak českým spotřebitelům náležitou ochranu." Již na počátku letošního června Poslanecká sněmovna dala jednoznačně najevo, že podporuje navrhovaná pravidla, když ve třetím čtení schválila novelu zákona o elektronických komunikacích 164 hlasy ze 168 přítomných poslankyň a poslanců.



Zdroj: dTest

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Ekonomická migrace se orientuje na levnou pracovní sílu

Levná zahraniční pracovní síla je pro český stát a zaměstnavatele věcí národního zájmu a státní priority. Jasně to ukázala pandemie covid-19, která prohloubila rozdíly na pracovním trhu. Vládní opatření byla koncipována tak, aby přístup k zahraniční ...

V loňském roce zjistila Česká obchodní inspekce celkem 8 případů diskriminace

Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 136 kont ...

Potravinářská inspekce v roce 2023 uskutečnila téměř 49 tisíc kontrol a uložila pokuty za více než 128 milionů korun

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uskutečnila v roce 2023 celkem 48 821 vstupů do provozoven potravinářských podniků, provozoven spole ...

Vláda schválila další krok na podporu výstavby obnovitelných zdrojů energie

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezen ...

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro volby do Evropského parlamentu

Český statistický úřad včera zveřejnil seznam kandidátů pro volby do Evropského parlamentu. Volby se na území České republiky uskuteční ve dnech 7. a ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »