InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

V Praze vyjedou v sobotu naposled do pravidelného provozu tramvaje T6A5

16.06.2021
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se tuto sobotu 19. června 2021 rozloučí s tramvajemi T6A5, které provozoval více než 25 let. V současnosti jich má ve své flotile už jenom 6, z toho je jeden vůz ev. č. 8702 muzejní. Všechny tramvaje T6A5, kromě muzejní, DPP nasadí tuto sobotu od 8:00 do 18:00 na linku č. 4, na symbolické rozlučkové jízdy. Všech 6 vozů se následně vydá na průvod Prahou do smyčky Špejchar na společné focení. Do budoucna si DPP kromě muzejního vozu ponechá ještě další 2 tramvaje T6A5, které plánuje nasazovat pouze do retroprovozu. Zbylá vozidla T6A5 DPP nabídne k prodeji.
Tramvaje T6A5 DPP ve vozovně Motol. | Foto: DPP - Robert Mara
Pro fanoušky MHD, a tramvají zvláště, DPP na tuto sobotu 19. června 2021 připravil symbolické rozloučení s tramvajemi T6A5. Od 8:00 do 18:00 bude 5 tramvají T6A5 pražského Dopravního podniku jezdit v intervalu 15 minut jako sólo vozy na lince č. 4 v úseku mezi obratišti Smíchovské nádraží a Čechovo náměstí. Bude na nich platit standardní tarif PID, tj. jízdenky na jednotlivou jízdu, krátkodobé jízdenky nebo elektronické či papírové kupony. Šestá, muzejní tramvaj T6A5 ev. č. 8702, bude od 8:00 do 18:00 stát ve smyčce Smíchovské nádraží a všichni fanoušci MHD, kteří v sobotu absolvují jízdu tímto typem, si u ní mohou vyzvednout a orazítkovat speciální pamětní jízdenky.

Společný průvod Prahou a focení na Špejcharu


V 18:15 všech 6 tramvají T6A5 vyrazí ze smyčky Smíchovské nádraží na průvod Prahou po trase Anděl - Arbesovo náměstí - Újezd - Malostranské náměstí - Malostranská - Chotkovy sady - Špejchar, kde si je všichni fanoušci MHD budou moci v čase od zhruba 18:30 do 19:00 společně vyfotit. V 19:00 se tramvaje vydají na svoji poslední jízdu do domovských vozoven.

"Pro fanoušky MHD jsme připravili rozloučení s tramvajemi T6A5 s několika symbolickými odkazy. Je to téměř přesně 26 let od převzetí prvních dvou vozů T6A5, konkrétně ev. č. 8601 a 8602, což proběhlo 24. června 1995. Tramvaje T6A5 jsme poprvé do provozu nasadili právě na linku č. 4, byla to mimochodem souprava vozů 8603 a 8604 a stalo se tak 6. listopadu 1995. Čtyřka byla svého času jakousi kmenovou linkou těchto tramvají. Proto jsme ji záměrně vybrali i na sobotní rozlučku, navíc o sobotách a nedělích běžně nejezdí. Nabídneme na ní 5 pořadí s vozy 8601, 8637, 8658, 8748 a 8750. Tramvaje T6A5 ale Prahu definitivně neopustí. V Muzeu MHD máme vůz 8702 a pro retroprovoz si ponecháme první a poslední, 150. tramvaj T6A5 dodanou do Prahy, tj. 8601 a 8750, které by mohly jezdit společně v soupravě i jako sólo vozy. Zachováme tak po jednom vozidle ze všech tří sérií T6A5, které DPP v minulosti nakoupil," řekl Jan Šurovský, člen představenstva a technický ředitel DPP - Povrch.

Stručně z historie pražských tramvají T6A5


DPP byl největším provozovatelem tramvají Tatra T6A5 v České republice, v období let 1995 - 1997 nakoupil celkem 150 vozů. V první sérii v roce 1995 a 1996 to bylo 80 vozů (ev. č. 8601 - 8680), jejíž domovskou vozovnou byl Motol. Ve druhé sérii v roce 1996 si DPP převzal dalších 50 vozidel (ev. č. 8681 - 8730), které také všechny zamířily do Motola. Zbylých 20 vozů (ev. č. 8731 - 8750) do DPP dorazilo v roce 1997 a jejich domovskou vozovnou se stal Žižkov. První dva vozy, ev. č. 8601 a 8602, si DPP převzal 24. června 1995. Do provozu šly ale až za více než půlroku, 14. prosince 1995, jako sedmá souprava v pořadí. Jako úplně první vůz se Pražanům představila 26. května 1995 tramvaj T6A5 ev. č. 8602 ještě jako nepojízdný a nedokončený vůz u příležitosti otevření tramvajové tratě Nádraží Braník - Sídliště Modřany. První běžné cestující pak svezl vůz č. 8601 při slavnostním průvodu ke 120. výročí MHD dne 23. září 1995. První tramvaje T6A5, které DPP nasadil do pravidelného provozu, byly vozy ev. č. 8603 a 8604, a to 6. listopadu 1995. Tramvaje vyráběla v letech 1991 - 1998 ČKD Tatra v Praze, brány továren opustilo celkem 296 vozů. Všechny vozy se vyráběly v novém závodě ČKD Tatra v Praze - Zličíně a pro jejich předávání DPP byla vybudována speciální kolej u smyčky Sídliště Řepy, kde byly vozy skládány ze železničních vozů a přetahovány do kolejové sítě tramvají. První vozy byly předávány ještě na původní předávací koleji u smíchovského nádraží (Na Knížecí).

Poslední tři vozy T6A5, které budou od neděle 20. června 2021 vyřazeny z pravidelného provozu a nabídnuty k prodeji, tj. ev. č. 8637, 8658 a 8748, byly v provozu celkem 27 075 dnů, v průměru denně najezdily 140,83 kilometrů a v pražské MHD najezdily celkem 3 808 875 kilometrů.

Zdroj: DPP

Další články z rubriky Regiony

Olomoucká pobočka Společnosti pro ranou péči chce odlehčovací službou poskytovat pomoc dětem i pečujícím rodinám

Odlehčovací služba, která bude moci poskytnout podporu až deseti dětem s mentálním i kombinovaným postižením a s poruchou autistického spektra (PAS) bez ohledu na formu či stupeň postižení - a to ve věku od narození do sedmi let, ale především těm, ...

Dostavbu rychnovské nemocnice kraj zahájí příští rok s podporou státu

Královéhradecký kraj příští rok zahájí dostavbu a modernizaci nemocnice v Rychnově nad Kněžnou. Důležitou investici za 865 milionů korun podpoří stát ...

Vojenské letouny nad Brnem pozdraví absolventy Univerzity obrany

Ve čtvrtek 29. července 2021 v 8.30 hodin se uskuteční na náměstí Svobody v Brně slavnostní vyřazení letošních absolventů vojenského studia Univerzity ...

ŠKO-ENERGO získá jako první v Česku garantovanou zelenou energii

MLADÁ BOLESLAV - Společnosti ŠKO-ENERGO a Ambient Energy uzavřely výjimečný kontrakt o dlouhodobém odběru elektřiny vyrobené z větrné energie přímo ko ...

Ministerstvo zdravotnictví schválilo výstavbu nové budovy VFN za 1,5 miliardy korun

Ministerstvo zdravotnictví schválilo registraci strategické investice ve Všeobecné fakultní nemocnice v Praze ve výši přes 1,5 mld. Kč na výstavbu nov ...

Doporučujeme



Pondělí 26.7.2021
Počasí v ČR
Počasí v regionech »






Copyright © 1/2009-2021 M+MP spol. s r.o. InfoDnes.cz | Webdesign & webprogramming © PD | RSS
Tento web používá cookies, jeho dalším používáním s touto skutečností souhlasíte. Další informace najdete zde.