InfoDnes.cz » Zpravodajství » Ekonomika

Renegociace vloni dominovaly kancelářskému trhu. Letos budou ještě akcelerovat

19.02.2021
Renegociace neboli přejednávání nájemních podmínek za účelem prodloužení stávajících nájemních smluv se v uplynulém roce staly výrazným trendem na kancelářském trhu, který bude v ještě větší míře pokračovat i v roce 2021. Vloni bylo přejednáno více než 154 tisíc metrů čtverečních kanceláří, což představuje 46 % veškeré nájemní aktivity (uzavření nových smluv činilo 31 %). Nejaktivnějším regionem byla tradičně Praha a její nejbližší okolí.
Foto: pixabay.com
Podle CBRE, světového lídra v oblasti komerčních realitních služeb, došlo k nárůstu renegociací především ve 2. pololetí 2020. Data za 3. čtvrtletí ukazují, že v tomto období tvořil podíl obnovených nájemních smluv 64 %; ve 4. čtvrtletí potom 51 %. Fakticky se jednalo o transakce, které netvoří poptávku po nově dokončených prostorách, takže neměly dramatický vliv na míru neobsazenosti. Nicméně vzhledem k pokračující pandemii koronaviru a omezené nabídce nově dokončených kancelářských nemovitostí lze očekávat, že jejich objem poroste i letos.

"Tento fenomén se projevuje u všech firem bez ohledu na velikost kancelářské plochy: přejednávaly se smlouvy v menších kanceláří do 2 tisíc m2, ale také nad 5 tisíc m2 pronajímatelné plochy. V loňském roce se realizované renegociace týkaly především firem z oblasti informačních technologií, finančnictví či poradenských služeb. Naši agenti loni přejednali téměř 37 tisíc metrů čtverečních kanceláří, což je nejvíce ze všech realitně-poradenských společností na českém trhu," komentuje Kateřina Havlová vedoucí týmu zastupující pronajímatele kancelářských prostor v CBRE.

Při přejednávání smluv se pro nájemce kanceláří stává klíčovým požadavkem flexibilita - jak v délce nájemních smluv, tak ve variabilitě pronajímaných prostor. Firmy stále ve větší míře dbají na zavádění optimálních strategií uspořádání pracovišť a rozložení pracovních týmů. V současné době je také zvýšená poptávka po parkovacích místech, protože zaměstnanci nechtějí kvůli pandemii využívat veřejnou dopravu v takové míře jako dříve. Souběžně s tím roste i zájem o využívání chytrých technologií, například různých navigačních systémů a aplikací pro nájemce, které umožňují lepší koordinaci lidí uvnitř kancelářských budov a tudíž i efektivnější dodržování potřebných opatření v boji proti koronaviru.

Autor: Tereza Štosová

Další články z rubriky Ekonomika

Díky jednotným podmínkám budou stavební výrobky na českém trhu bezpečnější a kvalitnější

Na návrh Ministerstva průmyslu a obchodu schválila vláda návrh novely o stavebních výrobcích. Jejím cílem je zajistit, aby všechny stavební výrobky prodávané v České republice, splňovaly stejné požadavky na označení a uvedení jejich vlastností. Díky ...

CzechTourism: Památky v Česku patří mezi hlavní tahouny v rámci cestovního ruchu

V uplynulém roce navštívilo některou z kulturních památek v Česku 43 % cizinců a 36 % domácích cestovatelů. Nejčastěji navštěvovanými jsou hrady a zám ...

Hospodářská komora pomůže podnikatelům s podáním elektronického daňového přiznání

Už jen přibližně dva týdny - do 2. května - mají podnikatelé čas na elektronické podání daňového přiznání k daním z příjmů za loňský rok. Řada z nich ...

MPO: Modernizace české energetiky zásadně posílí pozici spotřebitelů na energetickém trhu

Úpravy zákona z dílny Ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) přinesou výraznou modernizaci české energetiky a na to, aby všechny změny proběhly úspěšně ...

Prevence požárů: Lesy ČR zakázaly lesním dělníkům od dubna do konce října pálení klestu

V souvislosti s oteplováním a klimatickou změnou výrazně stoupá riziko lesních požárů. Podle dlouhodobých statistik hoří nejčastěji kromě letních měsí ...

Doporučujeme



Čtvrtek 18.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »