InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

22. vrtulníkové základně v Náměšti nad Oslavou komplikují mrazy vzlety vrtulníků

16.02.2021
Silné mrazy posledních dní komplikují vzlety vrtulníků z 22. vrtulníkové základny z Náměště nad Oslavou. Letištní personál se musí postarat o provozuschopnost za všech podmínek. Námraza na vrtulnících může totiž způsobit velké potíže při vzletu.
Foto: acr.army.cz
"Veškeré výkyvy počasí jako jsou námraza, jinovatka, mrznoucí mlha, mrznoucí déšť, ale i sníh či led jsou pro letadla nebezpečné, protože dokáží měnit aerodynamické vlastnosti a ohrozit tak bezpečnost letu," vysvětlil major Marian Mráz, náčelník oddělení inženýrsko-leteckého zabezpečení. Jednotlivé kousky ledu nebo námrazy mohou být nasáty do motoru vrtulníku nebo mohou poškodit listy nosného a vyrovnávacího rotoru.

Námraza se objevuje na trupu vrtulníku, u okének kokpitu a na listech nosného a vyrovnávacího rotoru. "Pokud není námraza dokonale odstraněna, vrtulník nesmí vzlétnout," objasnil Mráz. Odmrazování se provádí v co nejkratší době před vzletem letadla.

Námraza a sníh musí pryč

Za nepříznivých meteorologických jevů a v kombinaci s teplotou pod třemi stupni nad nulou je nezbytné, aby byla letecká technika ošetřena speciálními postupy. Odmrazování zabezpečuje speciálně vyškolená obsluha - technici vrtulníků. Ke zbavení ledu a sněhu u vrtulníků, stojících na takzvané stojánce, slouží technika TO-5 na podvozku V3S nebo AVIE. Každé auto má k dispozici až čtyři rukávy o průměru 25 centimetrů na foukání teplého vzduchu. Pokud je sníh čerstvě navátý, jeho odstranění je pro obsluhu snadné - smetení obyčejnými košťaty. Přimrzlý sníh je naopak nutné odstranit proudem vzduchu.

Vzduch má maximální teplotu 60 stupňů Celsia a směřuje na listy rotoru, trup a ocasní nosník. "V zimním období je zpravidla příprava vrtulníků před vzletem delší o hodinu. Někdy ale ani to nestačí a protáhne se na čtyři a více hodin, a to v případě, kdy je silná námraza," vysvětlil major Mráz.

Speciální kabát na míru

Zatímco u osobního automobilu se námraza seškrabuje mechanicky, u létající techniky tento postup nejde použít. Škrabání a otloukání námrazy by mohlo způsobit poškození potahu trupu vrtulníku a tím vést ke snížení jeho pevnosti.

Pokud vrtulník stojí venku na stojánce, jsou listy nosného rotoru před samotnou námrazou vždy chráněny, tedy zabaleny do speciálních plachet. Ani to ale není vždy stoprocentně účinné, v nepříznivých podmínkách může plachta přimrznout k vrtulníku. Pokud k tomu dojde, musí ji obsluha nahřát a postupně sundat. Nikdy ji nesmí násilně strhnout.

Zdroj: Armáda ČR

Další články z rubriky Regiony

V soutěži Adapterra Awards bude bojovat o vítězství 11 pražských projektů

První tropický den tohoto roku přišel o dva měsíce dříve, než je obvyklé. Přesně na tyto situace, ale i další jevy, jako jsou sucho, přívalové deště, silný vítr nebo vlny veder je zaměřena soutěž Adapterra Awards. Ta hledá projekty, které mají ...

ROAD SHOW - Český podnikatel jako součást evropského byznysu

PLZEŇ - Pod záštitou hejtmana Plzeňského kraje Rudolfa Špotáka se v úterý 23. dubna v konferenčním sále Středního odborného učiliště elektrotechnickéh ...

Z Českých Budějovic se bude přes zimu létat do egyptské Hurghady

Cestovní kancelář Čedok přidává na zimní sezonu první destinaci z Českých Budějovic. Z jihočeského letiště začne létat ve spolupráci s leteckou společ ...

BMW se během letošního Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary vrací před Císařské lázně

Ve dnech od 28. června do 6. července 2024 se Karlovy Vary opět přemění na filmové centrum Evropy a značka BMW bude v roli oficiálního vozu tradičně v ...

Ovzduší v Brně se zlepšuje navzdory narůstající zátěži z dopravy, zjistili vědci z Masarykovy univerzity

Přestože se kvalita ovzduší v Brně a Jihomoravském kraji díky fungujícím opatřením dlouhodobě zlepšuje, k limitům stanoveným Světovou zdravotnickou or ...

Doporučujeme



Středa 24.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »