Svobodná firma, co si pod tím představit a jak vést lidi a společnost?
10.02.2021
V dnešní době i v současné společnosti můžeme nalézt mnoho různých firem a organizací s odlišnou vnitřní strukturou, s jinými nastavenými hodnotami i s rozdílným chováním mezi zaměstnanci i mezi zaměstnavateli vůči svým zaměstnancům. Ve vyjmenovávání dalších rozdílů bychom mohli dál pokračovat, ale zastavíme se u samotného pojetí firma, respektive firma tradiční a firma svobodná. V čem se filozofie takových firem liší? Odpověděl Jakub Michl, CEO, strategy designer a jednatel webové a grafické agentury Beneš & Michl.
Foto: pixabay.com
Tradiční vs svobodné firmy. Obvykle se setkáváme s firmami, kterým je vlastní klasická, hierarchická organizační struktura. Na pomyslném nejnižším bodě pyramidy jsou zaměstnanci, kteří mají nejmenší vliv na chod firmy, s vyššími úrovněmi pomyslné pyramidy se pak dostáváme k vedoucím zaměstnancům, manažerům a lídrům, k jednatelům a ředitelům. Veškerá odpovědnost za jednotlivé úkoly, zaměstnance a podřízené stoupá s pomyslnou úrovní zmiňované pyramidy. Zaměstnanci mají obvykle striktně nastavená svá práva a povinnosti. Mnohdy jim není umožněna ani vlastní invence, a tak plní plány svých nadřízených dle jasných instrukcí.
S postupem času se ale doba mění a tradiční píle, poslušnost a znalost dnes pomalu nahrazuje kreativita, zápal a samostatnost. Menší firmy mají tendence - sami chtějí - stavět na myšlence, že ostatní kolegové dělají to nejlepší, co mohou, co umí a také, co je v zájmu celé firmy.
Filozofie svobodné firmy tkví v předpokladu, že každý jedinec má v sobě ukrytý talent, při jehož uplatnění na pracovním poli, se pro něj práce jako taková stává čímsi jiným, než potřebnou a nutnou částí života. Podobně nastavené firmy s tímto předpokladem dál pracují a zakládají si na zodpovědnosti jednotlivých pracovníků.
I ve svobodných firmách nalezneme pozice typu lídr, manažer, nicméně tyto pozice slouží spíše jako pozice koordinátorské, které se snaží nasměrovat ostatní pracovníky v týmech. Důraz ve svobodných firmách je kladen na naslouchání, společné řešení problémů, talent pracovníků a samozřejmě na vzájemnou toleranci. Se všemi vyjmenovanými jde ruku v ruce firemní kultura a společná vize, která je nesmírně důležitou součástí svobodných firem. Je důležité, aby jednotliví pracovníci měli stejný cíl, jako jej má nastavený samotný majitel či vedení.
Dále myšlenku svobodné firmy s ohledem na své zaměstnance rozvíjí Jakub Michl: "Dáváme lidem pocit důležitosti. Všichni jsou u nás ve firmě důležití. Od asistentky, přes juniorního grafika až po art directora. A všichni to ví." Pro všechny pracovníky je důležitá myšlenka kolektivnosti a pocit sounáležitosti, kdy se ví, že to, co dělají / vytváří, zkrátka to, na čem se podílí, má vliv na všechny ostatní. "Finanční výsledky pravidelně sdílíme na měsíční bázi. Všichni tak ví, kolik má firma zisk a jak se jí tedy daří. Používáme také kvalitní vybavení - židle, stoly, počítače, software," doplňuje.
Svobodné firmy
Svobodné firmy u nás nejsou natolik hojně zastoupeny, jako tomu je u tradičních firem, každopádně i s nimi se zde můžete setkat. Obvykle jsou to firmy, které mají menší počet svých pracovníků. Určitou predikcí je skutečnost, že v úzkém kruhu se snadněji řeší koordinace, problémy a samozřejmě je výrazně usnadněna vzájemná komunikace. S větším počtem pracovníků je pak možné vytvářet různé týmy, mezi kterými je komunikace i koordinace taktéž snazší.
Jak už bylo zmiňované výše, fungování svobodných firem je závislé na společné a sjednocené vizi, kdy zaměstnanci nechodí do práce jen s tím, aby si odpracovali to, co musí a šli domů. Tuto myšlenku zastává i Jakub Michl: "Máme jasnou vizi a cíle, za kterými všichni jdeme. O důležitých věcech ve firmě rozhodujeme všichni dohromady." Pro upřesnění také uvádí příklady, o čem společně rozhodují: "Společně jsme si zvýšili počet home office z 1 dne na 3 dny v týdnu. Společně jsme si stanovili, jak budou vypláceny bonusy z projektů. Společně řešíme, koho do firmy přijmeme. Stanovujeme si jaké benefity máme ve firmě. Např. naposledy Multi sport karty."
Autor: Mgr. Pavel Kašpar