InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Falešný premiér Andrej Babiš varuje před deepfake technologiemi

27.01.2021
Českým internetem se šíří nové tzv. deepfake video. Falešný premiér Andrej Babiš na něm varuje veřejnost před novými technologiemi v oblasti dezinformací. Za unikátním spotem stojí pirátská europoslankyně Markéta Gregorová. Ta chce problém dezinformací do budoucna řešit legislativně na evropské úrovni.
Ilustrační snímek | Foto: pirati.cz
"Ověřte si zdroje informací! A nevěřte všemu, co vidíte na vlastní oči. Protože občas pravda bolí," apeluje falešný Andrej Babiš v závěru svého výstupu, zatímco jeho rysy mizí a mění se zpátky na herce a imitátora Petra Jablonského.

Toho střídá na obrazovce pirátská europoslankyně. "Doba, kdy srovnatelné video dokážeme vytvořit na mobilu, se blíží. Už nebude potřeba žádná složitá příprava ani náročná postprodukce. Přesně proto je nejvyšší čas se připravit na svět, ve kterém cokoli, co vidíme na svých displejích, nemusí být tak, jak to vypadá," upozorňuje Markéta Gregorová.

Video je produktem tzv. deepfake, tedy technologie, která dovede mj. věrohodně měnit tvář mluvčího. Spot je vyvrcholením kampaně #PravdaBolí, která se od podzimu uplynulého roku pokouší otevřít pro český kontext téma dezinformací a jejich současných globálních trendů.

"Jedním z úkolů, které si naše kampaň předsevzala, bylo představit české veřejnosti nejnovější technologický vývoj v oblasti dezinformačních kampaní ideálně dřív, než zaplaví český online prostor "naostro?. Je to takový varovný prst, že dezinformátoři nespí na vavřínech, a zatímco odhalujeme jejich algoritmy v šíření psaných textů nebo řetězových e-mailů, přicházejí s novými a stále sofistikovanějšími technikami, jak své publikum manipulovat," vysvětluje své motivy Gregorová, mj. členka speciálního výboru Evropského parlamentu pro cizí vměšování a dezinformace.

"Naším cílem je posílit v lidech obezřetnost, se kterou konzumují informace. Chci se zasadit o to, aby česká společnost přestala být snadnou kořistí tuzemských i zahraničních dezinformačních kampaní, jejichž počet a efektivita na vzestupu nejpozději od roku 2014, jak ukázal náš výzkum Očima odborníků. Společnost, která se vědomě učí odolnosti vůči dezinformacím, je základem silné demokracie," uzavírá Gregorová.
Zdroj: Pirátská strana

Další články z rubriky Domácí

SYRI: Ekonomická migrace se orientuje na levnou pracovní sílu

Levná zahraniční pracovní síla je pro český stát a zaměstnavatele věcí národního zájmu a státní priority. Jasně to ukázala pandemie covid-19, která prohloubila rozdíly na pracovním trhu. Vládní opatření byla koncipována tak, aby přístup k zahraniční ...

V loňském roce zjistila Česká obchodní inspekce celkem 8 případů diskriminace

Česká obchodní inspekce v průběhu minulého roku kontrolovala, zda nedochází ze strany obchodníků k diskriminaci spotřebitelů. Provedla celkem 136 kont ...

Potravinářská inspekce v roce 2023 uskutečnila téměř 49 tisíc kontrol a uložila pokuty za více než 128 milionů korun

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) uskutečnila v roce 2023 celkem 48 821 vstupů do provozoven potravinářských podniků, provozoven spole ...

Vláda schválila další krok na podporu výstavby obnovitelných zdrojů energie

Příprava výstavby obnovitelných zdrojů energie ve vybraných lokalitách by v Česku neměla trvat déle než rok. K dosažení tohoto cíle má přispět vymezen ...

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro volby do Evropského parlamentu

Český statistický úřad včera zveřejnil seznam kandidátů pro volby do Evropského parlamentu. Volby se na území České republiky uskuteční ve dnech 7. a ...

Doporučujeme



Pátek 26.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »