Rodinné firmy se zaměřují na kvalitu rodinného podnikání
29.09.2020
"Rodinné firmy jsou největším zdrojem pracovních míst v soukromém sektoru, a to i díky tomu, že jejich rodinná povaha má větší schopnost přečkat složitá období. V jednom takovém se právě nacházíme a musím před nimi smeknout, i díky nim se daří stavět ekonomiku na nohy rychleji, než se předpokládalo," říká vicepremiér a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček a dodává: "Loni se podařilo ukotvit definici rodinného podniku, díky které vytváříme podporu v jejich financování, letos v březnu začala zase u AMSP ČR oficiální registrace rodinných podniků. Dosud se zaregistrovalo víc než 325 rodinných obchodních korporací a rodinných živností."
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Na příkladech vystupujících firem bylo vidět, že krizi zvládá úspěšně nová generace vlastníků rodinných firem, kterým zakladatelé dali prostor. Tato generace je plná energie a nebojí se vyjít z krize dynamickým, investičním způsobem. Podpora státu uspíší jejich kroky. To, že vzdělávání je nejmocnější zbraň, když je třeba něco změnit, podpořila nabídka kursů u nás i v zahraničí," říká místopředseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Libor Musil.
Z pohledu managementu rodiny a správy v rodinných podnicích jsou nastaveny vztahy mezi rodinnými příslušníky ve formě písemného dokumentu. Jsou také stanoveny osoby odpovědné za nastavení pravidel komunikace a řešení případných konfliktů. Členové rodiny pravidelně a otevřeně diskutují, mladší generace se připravuje na roli nástupníků.
Nástupnictví se chápe jako fáze rozvoje podniku a nahlíží se na něj z pohledu předání řízení podniku, předání vlastnictví a dopadu na rodinné vztahy a vazby. V rodinných podnicích jsou zvažovány právní aspekty předání podniku další generaci. Při předávání lze zohlednit, že firmu může řídit najatý personál.
Zakladatel/ka neb předávající generace má představu o svém aktivním životě v penzi tzn., že bude "umět odejít" z rodinného podnikání. Což nevylučuje pozice mentora, poradce, zakladatele rodinné nadace, angažmá v regionální politice, ve veřejných činnostech aj.
Rodinný podnik má úzkou vazbu na místo a sídlo svého podnikání, má např. uzavřenou smlouvu s obcí o spolupráci, je zviditelňován na webovém portálu obce, má sjednané partnerství rámci mikroregionu apod. Je také významným subjektem z pohledu zaměstnavatele a pracovního uplatnění ostatních osob v blízkém okolí. Řada rodinných podniků se také snaží o získání společensky nebo odvětvově uznávaného certifikátu.
V rodině i podniku jsou specifikovány dlouhodobé rodinné i podnikové cíle, které jsou vzájemně sladěny a formulovány tak, aby bylo možno sledovat jejich dosažení. Do tohoto rozhodování jsou zapojeni i ostatní rodinní příslušníci. Rodinný podnik má zpracován strategický nebo rozvojový plán zahrnující rovněž fáze nástupnictví, který zohledňuje aktuální situaci v podniku i v rodině.
V rodinném podniku je nastavena jasná organizační struktura, vymezeny úkoly a odpovědnosti. Plnění je pravidelně vyhodnocováno. Konflikty v rodině jsou přísně oddělovány od konfliktů v podniku, komunikace v rámci řešení konfliktů je otevřená a efektivní. Je zde zpracována otázka zapojení /zaměstnanosti rodinných příslušníků, jsou definovány očekávané znalosti, dovednosti, kvalifikace. Průběžné vzdělávání je plánováno. Jsou zde zapojeny i lidé, kteří nejsou rodinnými příslušníky.
"U rodinných firem krize netestuje jenom management a vitalitu podniku, ale také kvalitu řízení rodiny. Jak řídit rodinu, která spolu podniká, je v naší společnosti nové téma, které přišlo s tím, jak rodinné firmy dospěly do fáze generační výměny majitelů. Hlavní vlna předávání nástupníkům firem založených v 90.letech probíhá právě v těchto časech. Proto se společně s univerzitní platformou a Radou kvality zaměřujeme na to, jak pomoci podnikatelským rodinám zvládat nastupující hospodářskou krizi. Rodinné firmy na sebe přebírají odpovědnost za překonání krize a jsou vděčné za každou pomoc a zájem státu" dodává generální ředitelka Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR Eva Svobodová.
Rodinný podnik usiluje o inovativní rozvoj společně se zachováním pozitivních rodinných vztahů a jejich pokračováním i přes změny, které s inovacemi přicházejí. Průběžně je sestavován finanční plán, pro zahájení a při realizaci významných změn v rámci rozvoje jsou použity převážně vlastní finanční zdroje. V rodinném podniku je zisk z větší části znova investován do jeho dalšího rozvoje. V případě rozdělení zisku mezi rodinné příslušníky jsou předem stanovena objektivní pravidla.
"Rodinným firmám byly například v programu Expanze poskytnuty záruky za cca 47 milionů korun k úvěrům za celkem 59 milionů a řeší se žádost o 16 milionovou záruku k úvěru dvacet milionů. V programu Záruka je evidována žádost o záruku čtyři miliony korun k úvěru v hodnotě pět milionů," říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro hospodářskou strategii a podnikatelské prostředí a předsedkyně Rady kvality ČR Silvana Jirotková a dodává: "Za sebe mohou slíbit, že udělám vše proto, aby se opatření na podporu aktivit rodinných firem při obnově hospodářství podařilo naplňovat. Ani za pandemie nepřestáváme s kolegy pracovat na plnění dalších bodů v Živnostenském balíčku, intenzivně pracujeme a i na rodinné firmy myslíme také při tvorbě Národního plánu obnovy."
"Ministerstvo průmyslu a obchodu i Rada kvality ČR vnímá rodinné podnikání jako významný prvek tuzemské ekonomiky, což se potvrzuje zejména v nynější náročné době. Proto iniciovala vznik Národní ceny za rodinné podnikání, kterou začlenila do prestižních ocenění v rámci Národních cen kvality a dále i založení odborné sekce Kvalita v rodinném podnikání, jejíž akce finančně podporuje v rámci svého rozpočtu, doplňuje 1. místopředseda Rady kvality ČR a ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání ministerstva průmyslu a obchodu Pavel Vinkler.
Právě Rada kvality ČR, která spadá pod MPO, byla partnerem konference rodinných firem.
Zdroj: AMSP