InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Bezpečnostní komise navrhla lepší výcvik strojvedoucích a nové podmínky pro práci

09.09.2020
Od posledního jednání se podařilo nalézt shodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí v oblasti pracovní doby, odpočinku a přestávek pro strojvedoucí. Připravované změny budou součástí nařízení vlády č. 589/2006 Sb. o pracovní době strojvedoucích, shodla se na tom komise ke zvýšení bezpečnosti železničního provozu na svém dalším jednání. Komise se mimo jiné také shodla na parametrech zkvalitnění výcviku strojvedoucích a tématem jednání byla i stav železničních mostů.
Ilustrační snímek | Foto: ČD
"Od našeho posledního jednání se podařilo najít shodu s Ministerstvem práce a sociálních věcí v navržených opatřeních pro strojvedoucí. Budou mít garantován odpočinek na lůžku po dobu minimálně 6 hodin mezi směnami. Nově je navržena také přestávka v práci, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Nová a zpřesněná opatření zamezí obcházení či účelovým výkladům těchto předpisů," říká ministr dopravy Karel Havlíček.

Lepší podmínky práce pro strojvedoucí a kvalitnější výcvik
Nové předpisy zpřesňují stávající právní úpravy prodloužení směny, pokud je součástí směny režijní jízda. Délka směny nebude moci přesáhnout 13 hodin. V případě, že je součástí směny režijní jízda, může délka směny činit nejvýše 15 hodin. V případě rozdělení směny na více částí bude doba mezi začátkem první části a koncem poslední části směny nejvýše 13 hodin během 24 hodin po sobě jdoucích.

Strojvedoucí budou mít nově také garantován odpočinek na lůžku po dobu alespoň 6 hodin. Do těchto 6 hodin se nebude počítat cesta z/do příslušného ubytovacího zařízení, strojvedoucí tak budou mít zajištěn dostatečný čas na odpočinek.
Nově se i do vnitrostátní drážní dopravy dostává povinná přestávka v práci pro strojvedoucí, která musí být poskytnuta po 6 hodinách nepřetržité práce a v délce minimálně 45 minut. Může být rozdělena na více části v trvání nejméně 15 minut.

Komise probírala i návrh na kvalitnější a delší výcvik strojvedoucích. Návrh počítá s prodlouženou délkou školení k prokázání všeobecné odborné způsobilosti. Tomu by se nově dle návrhu mělo věnovat o 40 hodin více. O stejnou porci by se měl navýšit i praktický výcvik, včetně zkušebních jízd.

Za závažné prohřešky zadržení licence
V návrhu novely zákona o dráhách, která byla schválena v červnu vládou a nyní je před 1. čtením v Poslanecké sněmovně, je obsažen také tzv. monitoring licencí strojvedoucích. Jedná se o systém, který bude do budoucna monitorovat dobu řízení ze strany strojvedoucích a dodržování povinného odpočinku.

Komise odsouhlasila 3 skutkové podstaty, za které by v budoucnu bylo možné pozastavit platnost licence strojvedoucího.

Jedná se o následující přestupky:
- řízení drážního vozidla bezprostředně po požití nebo pod vlivem alkoholického nápoje nebo jiné návykové látky;
- opakované projetí návěstidla zakazujícího jízdu, pokud je tím ohroženo - bezpečné provozování drážní dopravy;
- nesplnění ohlašovací povinnosti ve stanovené dopravně na trati se zjednodušeným řízením provozu (D3) - opakovaně nebo tehdy, pokud nesplněním ohlašovací povinnosti dojde k ohrožení bezpečné jízdy jiného vlaku.

Pokud by se strojvedoucí dopustil některého z těchto vážných přestupků, hrozila by mu peněžitá pokuta, v krajním případě i zadržení licence k řízení drážního vozidla. Pro opětovné získání licence by pak musel podstoupit zkoušku zvláštní odborné způsobilosti u zkušební komise.

Stav železničních mostů je dobrý, daří se vylepšovat přejezdy
Komise jednala i o stavu mostů na železnici. Správa železnic spravuje celkem bezmála 6900 mostních objektů po celé republice. Situace na železničních mostech je poměrně ustálená, není žádný most, který by byl v havarijním stavu nebo vyžadoval bezprostřední opravu. Do roku 2026 pak plánujeme investovat do oprav a modernizací železničních mostů až 14,2 miliardy korun.

Modernizace zabezpečení železničních přejezdů pokračuje rychlým tempem. I to bylo předmětem dnešního jednání. Letos je avizováno vylepšení 142 přejezdů, 92 má již Správa železnic hotových, 46 je v realizaci a 4 se připravují.

Ministerstvo dopravy pak na tzv. Centrální komisi odsouhlasilo podklady k modernizaci dalších více než 200 přejezdů.

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Další články z rubriky Domácí

MŽP: Od 18. dubna 2024 žijeme na ekologický dluh

Počínaje včerejškem žijí obyvatelé České republiky na ekologický dluh. Takzvaný Světový den překročení vypočítává mezinárodní organizace Global Footprint Network již od roku 2006. Pro tuzemsko připadá na 18. dubna, což je o 6 dní pozdější termín než ...

Přístupnost veřejných institucí stále pokulhává, ukázaly výzkumy

Dva výzkumy veřejného ochránce práv ověřovaly přístupnost veřejných budov z pohledu stavebního práva i přímo v praxi za pomoci lidí s různým postižení ...

ČIŽP uložila první pokutu za nelegální přimíchávání látek do propan-butanu pro spotřebitelské použití

Česká inspekce životního prostředí v roce 2023 prováděla kontroly společností, které obchodují se zkapalněným ropným plynem - propan-butanem nebo LPG. ...

Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě. Největší tuzemský golfový resort má Severní Morava

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům příjmů v rámci cestovního ruchu. Golf získává na ...

Armáda České republiky má 24 nových důstojníků Generálního štábu

"Dneškem se pro vás otevírá možnost spolurozhodovat a ovlivňovat zabezpečení naší země," řekl první zástupce náčelníka Generálního štábu generálporučí ...

Doporučujeme



Pátek 19.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »