InfoDnes.cz » Zpravodajství » Domácí

Stromy u silnic se kácí lehce, ale už se těžce sází

13.08.2020
Kácí se a nové se nesází. Ročně takto zmizí skoro dvě desítky tisíc stromů u silnic, náhradu za ně ale ve více než polovině případech najdete marně. Za devět pokácených jen jeden nový. To je realita, jak se v Česku pečuje o vzrostlé stromy u cest. Na starosti je mají většinou krajské Správy a údržby silnic.
Foto: pixabay.com
"Česká legislativa se silniční vegetací přitom přímo počítá, kácet se má pouze v případech kdy ohrožuje bezpečnost provozu. Kdyby se ale stromy u cest kácely jenom na základě dendrologických posudků, logicky by za ně měly být vysázeny nové. Zdravý za nemocný. Jenže to se tak neděje. Za péči o zeleň nechtějí kraje platit, už odborné posudky jsou podle nich zbytečné a drahé. Přitom za stromy, které se u cest kácí, by jiní byli šťastní," nastínil postup Petr Hladík, místopředseda KDU-ČSL pro životní prostředí.

Nijak neznevažujeme riziko, které strom jako pevná překážka při případném nárazu představuje. Nicméně vždy je tam primárně faktor řidiče a jeho odpovědnosti. Dopravní experti umí vyhodnotit nebezpečné úseky, především pak zatáčky a zde být stromy nemají. Pokácet stromy je lehké a levné řešení, v době extrémního sucha a nedostatku vody v krajině bychom se k němu neměli uchylovat.

Kromě toho jsou stromořadí u cesty historickým dědictvím a vytváří typický ráz české krajiny. Po staletí byla povinnost vysazovat stromy u cesty právně zakotvená, nicméně dříve ji měla vrchnost nebo obce, které se o vegetaci musely zároveň i dále starat. Dnes ji má vlastník silnice, tedy nejčastěji Správa a údržba silnic. Možná právě změnou správce silniční vegetace by se jí dostalo více pozornosti. Obce a občané se už teď vyjadřují k případnému kácení a na zeleni ve svém okolí mají reálný zájem.

I u silnice najdeme místa, kde stromy nepředstavují nutně nebezpečí. Růst mohou za příkopy, kolem rovných cest nebo ve vnitřních poloměrech zatáček. "Myslím, že příroda nám v mnohém ustoupila už dost a pokud existuje řešení, kdy ji dokážeme zachovat a zároveň neohrožovat řidiče, měli bychom ho upřednostnit. Pojďme otočit trend který je teď na krajích mnoho let - začneme více sázet než kácet stromy kolem silnic. Děti a vnuci nám za to poděkují," uzavřel Petr Hladík.
Zdroj: KDU-ČSL

Další články z rubriky Domácí

ČSÚ zveřejnil kandidátní listiny pro volby do Evropského parlamentu

Český statistický úřad včera zveřejnil seznam kandidátů pro volby do Evropského parlamentu. Volby se na území České republiky uskuteční ve dnech 7. a 8. června v celkem 14 714 volebních ...

Nový (TOP 09): Vysokorychlostní trať Praha - Plzeň - západní Evropa je nezbytná

Plány vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice v současné době nepočítají se spojením ve směru Praha - Plzeň - západní Evropa. Za chybu, ktero ...

Konec opožděných plateb. Evropským parlamentem schválená směrnice pomůže hlavně malým a středním podnikům

Konec problémům s opožděnými platbami. To si europoslanci slibují od nové směrnice, kterou včera schválili na plénu Evropského parlamentu. Změna má po ...

Ministerstvo zdravotnictví spustilo 2. ročník kampaně na podporu očkování v Česku

Evropský týden očkování, European Immunization Week (EIW), který letos připadá na období 21.-27. dubna, je tradiční součástí Světového týdne očkování, ...

Vojenský opravárenský podnik dokončuje dodávku cisteren pro armádu, každá pojme přes 16 tisíc litrů paliva

VOP CZ dokončuje poslední kusy cisteren typu CAPL a CNS pro Vzdušné síly Armády ČR. Celkem jich vojáci dostali necelé tři desítky. Vozidla na podvozku ...

Doporučujeme



Čtvrtek 25.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »