InfoDnes.cz » Zpravodajství » Regiony

Stanice ve Vysočanech se změní k nepoznání, cestující získají nový přestup na metro

25.06.2020
Koridorové parametry získá během následujících čtyř let další traťový úsek mezi Lysou nad Labem a Prahou. Správa železnic v úterý slavnostně zahájila rekonstrukci její části ze Mstětic do Prahy-Vysočan. Díky ní získá metropole nový tříkolejný úsek, a to včetně zastávky Praha-Rajská zahrada, kde bude přestup na metro. Zcela zásadní proměnou pak projde stanice v pražských Vysočanech.
Ilustrační snímek | Foto: pixabay.com
"Trať 231 plní důležitou roli především v pražské příměstské dopravě. V uplynulých desetiletích prošly dílčími úpravami některé stanice, poměrně čerstvou novinkou je nedávno dokončená celková rekonstrukce nádraží v Čelákovicích, kde mimo jiné vzniklo ostrovní nástupiště, na které je díky podchodům přístup z obou stran kolejí. V loňském roce také začala přestavba navazujícího úseku do Lysé nad Labem," popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Generální ředitel společnosti Subterra Ondřej Fuchs k tomu dodává: "Stavba má pro nás mimořádný význam, zvláště v současné poněkud turbulentní době. Například v železniční stanici Praha-Vysočany budeme realizovat nejen železniční spodek a svršek, ale i provozní budovu a přeložky elektro. Najdou zde tedy uplatnění hned tři z našich čtyř divizí. Pražská lokace, kde budeme mít příležitost předvést naše moderní žluté stroje, je samozřejmě příjemným bonusem."

Přestavbou projde úsek dlouhý téměř 15 kilometrů. Dosavadní maximální traťová rychlost 100 km/h se po instalaci ETCS zvýší až na 160 km/h. Velkou změnu dozná především stanice Praha-Vysočany, ve které stojí výpravní budova historicky uprostřed mezi dvěma původními tratěmi. Projekt počítá se změnou konfigurace kolejiště, celkem zde vzniknou dvě ostrovní a jedno vnější nástupiště. Cestující se na ně dostanou díky kombinaci pevných schodišť, eskalátorů a výtahů. Nástupiště budou navíc propojena dalším podchodem z ulic Krátkého a bratří Dohalských. Stávající nádražní budova se zbourá, nahradí ji nová odbavovací hala, která vznikne v úrovni rozšířeného podchodu z Paříkovy ulice.

Změní se rovněž funkce dosavadní odbočky Skály, z níž se stane výhybna. Díky vložení spojek mezi všemi kolejemi dojde ke vzniku regulérního tříkolejného elektrifikovaného úseku do Vysočan, který budou moci využívat jak vlaky ve směru na Lysou nad Labem, tak na Neratovice. Nacházet se na něm bude i nová zastávka Praha-Rajská zahrada, situovaná v bezprostřední blízkosti stejnojmenné stanice metra linky B. Cestu k vlakům zajistí lávka, kterou vybuduje jako návaznou investici pražská radnice. Překlene frekventovanou Chlumeckou ulici, díky prodloužení přes celé kolejiště ji budou moci využívat i obyvatelé z oblasti zvané Na Hutích.

Ve stanici Praha-Horní Počernice bylo již před několika lety vybudováno ostrovní nástupiště. Ve směru na Lysou nad Labem, u hlavní koleje číslo 1 před výpravní budovou, nyní vznikne také vnější nástupiště s nástupní hranou v normové výšce 550 milimetrů, které bude dlouhé 200 metrů. K předjíždění vlaků bude možné využít celkem tři předjízdné koleje.

Úpravami současně projde i jediná stávající zastávka v Zelenči. Mezi rekonstruovanými nástupišti se postaví nový podchod, který nebude vzhledem ke stísněným prostorovým podmínkám bezbariérový, osoby se sníženou schopností pohybu použijí navazující přejezd. Stanice Mstětice projde přestavbou až v rámci další stavby.

Celkové investiční náklady stavby s názvem Optimalizace traťového úseku Mstětice (mimo) - Praha-Vysočany (včetně) činí 5 407 803 659 Kč bez DPH. Projekt je spolufinancovaný Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je 4 277 475 619 Kč. Míra podpory EU je 83,07 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 131 496 521 EUR, tedy zhruba 3 553 298 990 Kč. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

Zhotovitelem stavby je Společnost Mstětice-Vysočany, kterou tvoří Subterra (správce společnosti), OHL ŽS, Eurovia CS a Elektrizace železnic Praha. Termín dokončení je v únoru 2024.
Zdroj: Správa železnic

Další články z rubriky Regiony

Zvídavost vpřed! Zájemci se můžou hlásit na doprovodný program Veletrhu vědy

PRAHA - Ode dneška si lidé mohou rezervovat místo na doprovodný program Veletrhu vědy 2024. V nabídce jsou science show, přednášky nebo besedy - třeba o umělé inteligenci či paměti rostlin. Akce se letos koná od 30. května do 1. června a zdarma ...

Podnět na celoroční klimatizovanou sjezdovku v Chuchli byl stažen

Podnět na změnu územního plánu, jehož schválení by znamenalo možnost výstavby celoročně klimatizované a uměle zasněžované sjezdovky, byl stažen. Vlast ...

Nové informační panely na Masaryčce ukážou nejbližší odjezdy metra a tramvají

PRAHA - PID ve spolupráci s Českými dráhami a Pentou umístili do dvorany Masarykova nádraží velkoplošné informační panely, které lidem přicházejícím ...

Strakoničtí záložáci zažili při vojenském lezení v Boleticích adrenalin i nejistotu z výšek

Základní techniky jištění, slaňování, lezení a na závěr překonání fixní cesty, která prověřila dovednosti cvičících. To vše si vyzkoušeli strakoničtí ...

Kraj Vysočina začal s výstavbou Společného depozitáře v Pelhřimově

Velká část cenných archeologických nálezů a historických artefaktů z Vysočiny bude v budoucnu uložena na jednom místě, ve Společném depozitáři v Pelhř ...

Doporučujeme



Úterý 23.4.2024
Počasí v ČR
Počasí v regionech »